Az ELTE PPK és az MSZT oktatásszociológiai szakosztálya 2015.11.12-n konferenciát rendez az Általános iskola hetven éve címmel.
A rendezvény része a Tudomány hónapja rendezvénysorozatnak
A rendezvény kapcsolódik a Sáska Géza szerkesztésében 2015 végén megjelenő Educatio® tematikus számhoz
A konferencia várható témái:
1) Az alapfokú oktatás szerkezetének, változásának főbb
elemei Európában az 1945 utáni esztendőktől. Főbb oktatás-, és
gazdaságpolitikai célok, irányok, ideológiák, a megosztott Európa mindkét
felében.
Papp Z. Attila
2) A magyarországi általános iskola megteremtésének céljai,
fordulópontjai. A tantervi és iskola szerkezeti reformok céljai, figyelemmel az
ágazaton kívüli gazdasági és általános bel–, és külpolitikai hatásokra.
Kelemen Elemér
Az alsó fokú oktatás magyarországi expanziójának
statisztikai elemzése nemzetközi összehasonlításban (UNESCO adatbázis?).
[analfabetizmus, beiskolázás, kimaradás-bukás, infrastruktúra, demográfia,
oktató személyzet, az alsó-, és felső középfokú oktatás expanziója sat.]
Csákó Mihály
Nemzetközi kitekintéssel a magyarországi alapfokú oktatás
expanziójának egyelőséglegitimációja: az iskolán belüli és közötti egyenlőség. A származás és a nem, valamint
a térségi egyenlőséget szorgalmazó politikák és következményei.
Neumann Eszter-Berényi Eszter
Az expanzió az (alkalmazott) pszichológiai legitimációjának és technikáinak térnyerése. (Pl. a teljesítmény-mérések, a programozott oktatás, a pályaválasztás keleten és nyugaton.)
Pléh Csaba
A tömegoktatás műveltség-eszméjének változásai, irányai a
tantervi reformokban.
Knausz Imre
A kéz műveltsége és a gazdasági szükséglet a
tömegoktatásban: kézimunkától a politechnikai oktatáson át a számítástechnikáig
Európa mindkét felében.
Somogyvári Lajos
Az alsó fokú oktatáshoz kötődő gazdasági eszmék és tervek,
költségek, hatékonyságuk és akadályai, nemzetközi kitekintéssel.
Polónyi István
Az egységes és általános állami iskola felbomlásának lépései
és következményei Magyarországon.
Sáska Géza