Videobook a lap alján!
Csákó Mihály emlékkonferencia
Csákó
Mihály (1941-2019) a magyar társadalomkutatók fiatal és középnemzedéke jó
részének meghatározó tanára volt. Az idősebb nemzedékben is sokan vannak,
akik informális tanítványként, kutatótársként, munkatársként, tanácskérőként
köszönhetnek sokat Misi egészen különleges intellektusának és párját ritkító
segítőkészségének.
Misi
utolsó két munkahelye az ELTE Társadalomtudományi Kara és a Wesley János
Lelkészképző Főiskola volt. E két intézmény - halálának évfordulóján
- 2020 január 31-én és február 1-én Csákó Mihály emlékkonferenciát szervez. (A
konferencia rendezőbizottsága: Heller Mária, Lukács Péter, Nagy Péter
Tibor, Sík Domokos).
A konferenciára olyan témájú tudományos előadással lehetett jelentkezni, mely a jelentkező saját kutatásain alapul s asszociatív kapcsolatba hozható Misi munkásságával.
A konferencián húsz perces előadások lesznek, minden előadást húsz perces vitaidő követ.
A konferencia videobook-ként a netre kerül.
(Az
előadást nem tartók számára lehetőséget biztosítunk, hogy 5 perces
hozzászólással járuljanak hozzá a Csákó-megemlékezéshez, s nevük a videobookban
is megjelenjen. Ezt az igényt január 31-n 13.20 ig kell bejelenteni a
rendezőknek).
A konferencia helyszíne:
Pénteken a Dankó u 11
WJLF Kline terem
Szombaton: Pázmány Péter sétány 1.a. TÁTK Kari tanácsterem
Program
Első
nap: Január 31 |
|
|
|
Péntek |
|
WJLF
Kline terem |
|
|
|
|
|
|
Megnyitó |
9:05 Karády Viktor |
/ |
MTA |
/ |
CEU |
/ |
A külföldi társadalomtudósok a honi sajtónyilvánosságban 1919 előtt és után |
9:45 |
|
|
|
|
|
Csákó Mihály videók megtekintése |
10:25 Nagy Péter Tibor |
/ |
Dsc. |
/ |
WJLF, ELTE-TÁTK OITK |
/ |
A társadalomtudományi elit nemzetközi mobilitása
a 19-20. században |
11.05 Szünet |
|
|
|
|
|
|
11:20 Erőss Gábor |
/ |
PhD |
/ |
MTA TK |
/ |
Egyenlőtlenség, szelekció, szegregáció vagy inklúzió? Összehasonlító vizsgálat |
12:00 Kiss Endre |
/ |
Dsc. |
/ |
ELTE-ORZSE |
/ |
Történelem és egzisztencia. A szociológia újraindulásáról. |
12:40 Lukács Péter |
/ |
CSc |
/ |
WJLF |
/ |
Kormányzati közoktatáspolitika Magyarországon, 2010-2019 |
13.20 Ebédszünet |
/ |
|
/ |
|
/ |
|
14:05 Polónyi István |
/ |
Dr. hab. |
/ |
DE NMI |
/ |
Felsőoktatáspolitikai anzix |
14:45 Bocsi Veronika |
/ |
Dr. hab. |
/ |
DE GyFK |
/ |
Hallgatók értelmiségképe |
15:25 Berényi Eszter |
/ |
PhD |
/ |
ELTE TÁTK |
/ |
A kisgimnáziumi szelekció csapdája |
16.05 Szünet |
/ |
|
/ |
|
/ |
|
16:20 Székely Iván |
/ |
|
/ |
CEU-OSA, BME |
/ |
Kellenek-e archívumok a digitális korban? |
17:00 Ladányi János |
/ |
DSc |
/ |
WJLF |
/ |
Gettófalvak és gettóiskolák |
17:40 Husz Ildikó, Jakab Laura, Elek Zsuzsanna |
/ |
PhD |
/ |
TK, BCE |
/ |
A hátrányos helyzetű fiatalok jövőképei |
18:20 |
/ |
|
/ |
|
/ |
videóüzenetek megtekintése |
|
|
|
|
|
|
|
Második
nap: Február 1 |
/ |
|
/ |
Szombat |
/ |
TÁTK
Kari tanácsterem |
9:05 Hrubos Ildikó |
/ |
CSc |
/ |
BCE |
/ |
Társadalmi esélyegyenlőtlenségek az európai felsőoktatásban |
9:45 Darvai Tibor |
/ |
PhD |
/ |
ELTE-BGGyK |
/ |
Oktatáspolitikai elképzelések az ifjúság oktatásáról és neveléséről az 1960-as éveken Magyarországon |
10:25 Sík Domokos |
/ |
PhD |
/ |
ELTE TÁTK |
/ |
Az állampolgári szocializáció aktuális kérdései |
11.05 Szünet |
/ |
|
/ |
|
/ |
|
11:20 Holle Alexandra |
/ |
PhD hallgató |
/ |
|
/ |
Iskolai állampolgári nevelés. Üres ígéret vagy megfontolandó szakpolitikai intézkedés? |
12:00 Kamarás István OJD |
/ |
DSc |
/ |
EHE |
/ |
Demokrácia akció-kísérlet 1979-ben |
12:40 Imre Anna |
/ |
PhD |
/ |
EKE OFI |
/ |
A tanulók hangja: tanulói érdekérvényesítés vagy pedagógiai szemléletváltás |
13.20 Ebédszünet |
/ |
|
/ |
|
/ |
|
15.05 Murányi István |
/ |
PhD |
/ |
DE |
/ |
A radikalizmus szociális reprezentációja fiatalok körében |
14:45 Z. Karvalics László |
/ |
CSc |
/ |
SZTE, IASK |
/ |
Tudományt művelni az iskolában, játákosan |
15:25 Zsámboki Miklós |
/ |
|
/ |
Blinken OSA Archívum |
/ |
A rendszerváltásról otthon |
16:20 Kerekasztal |
/ |
|
/ |
|
/ |
Csákó-hagyaték, adatbázisok,
folytatható kutatások |
Elmaradó előadások: |
|
|
|
|
|
|
Sáska Géza |
/ |
CSc |
/ |
ELTE |
/ |
Fordulat a népi demokrácia oktatáspolitikában: a demokratikus centralimustól, a bázisdemokráciáig, és akiknek ez kevés. |
Biró Zsuzsanna Hanna |
/ |
PhD |
/ |
WJLF |
/ |
Olvasónapló |
Kozma Tamás |
/ |
DSc |
/ |
DE |
|
A társadalmi innovációk természetrajza |
(Az
előadókról és előadásokról részletesebb információkat lásd
lejjebb!!!)
Néhány információ és elemzés, megemlékezés Csákó Mihályról
Életpálya-önbemutatások:
Biró
Zsuzsanna Hanna
http://folyoiratok.ofi.hu/sites/default/files/article_attachments/interju_08_04.pdf
Nagy
Péter Tibor, Sík Domokos
https://archive.org/details/Csako_Mihaly_75
Szabari
Vera
http://voices.osaarchivum.org/handle/123456789/238
https://socio.hu/uploads/files/2019_1/31_csako.pdf
Maga
által összeállított
https://sites.google.com/site/mcsako/home
Róla:
ELTE
https://tatk.elte.hu/content/csako-mihaly-1941-2019.t.7124
WJLF
https://wesley.hu/2019/01/10/meghalt-csako-mihaly/
Sáska
Géza:
Emlékülés:
Sáska Géza, Bohn Katalin, Nagy Péter Tibor, Bajomi Iván
https://youtu.be/Le-6TFv7LKg , https://youtu.be/o3PVFB0-8RM
További adatok az emlékkonferenciáról
Név:
Berényi Eszter
Tudományos fokozat:
PhD
Intézmény:
ELTE TÁTK
Előadáscím:
A kisgimnáziumi szelekció csapdája
Három tárgyszó:
kisgimnázium; iskolaválasztás, tőkekonverzió
Absztrakt:
Előadásomban a hat- és nyolcosztályos gimnáziumi iskolaválasztást vizsgálom, elsősorban a felvételire készülő családok tettein és narratíváin keresztül, bevonva az általános iskolák cselekvési logikáinak elemzését is. A felvételire való készüléshez szükséges kulturális, társadalmi és anyagi tőke egyértelművé teszi, hogy eleve csak egy jól körülhatárolt társadalmi pozícióból lehetséges részt venni ebben a felvételi folyamatban. Az előadás bemutatja azt is, hogy hogyan erősíti a társadalmi szelekciós folyamatokat az általános iskolák rendszerbe kódolt passzivitása.
Title:
School choice and the early selective tracks of the grammar schools
Keywords:
school choice, capital conversion, parents
Abstract:
My paper scrutinizes the selection process for the so-called early selective tracks of the grammar schools. I will analyze, based on interviews made with parents and teachers, how capital conversion takes places during this process and how primary schools contribute to the reproduction of social inequalities by remaining passive actors in this process
Név:
Bocsi Veronika
Tudományos fokozat:
Dr. hab.
Intézmény:
Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar
Előadáscím:
Hallgatók értelmiségképe
Három tárgyszó:
felsőoktatás, értelmiség, hallgatók
Absztrakt:
Hogy az értelmiségi szerepek összetevőit felmérjük, egy 18 itemből álló kérdéssort készítettünk, amely a szakirodalomban fellelhető elemeket ötvözi. A kérdéssort egy 2017-es országos hallgatói kutatás során (N=1502) teszteltük. Az eredmények arra utalnak, hogy a hallgatók értelmiségre vonatkozó elképzeléseiben a szakember szerep és a „klasszikus” értelmiségi felfogás dominál, míg a közéleti és a kritikus funkciók gyengék. Az értelmiségi szerepeket a lokális közösségekre vonatkoztatják a diákok, a makrotársadalmi elemek háttérbe szorulnak.
Title:
Students’ conceptions about intellectuals
Keywords:
higher education, intellectuals, students
Abstract:
We have created a question block with 18 items. These items are based on special literature (the definitions of intellectuals, the possible roles - professionals, public intellectuals etc.) and we tried to cover every segments of the intellectual life. The empirical data come from a nationwide quantitative research in Hungary (N=1502). The expertise and the classic intellectual elements were dominant in these patterns. The items of the criticism, the elements of the public intellectual life and the macro level effects are secondary factors from this view.
Név:
Darvai Tibor
Tudományos fokozat:
PhD
Intézmény:
ELTE-Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar
Előadáscím:
Oktatáspolitikai elképzelések az ifjúság oktatásáról és neveléséről az 1960-as éveken Magyarországon
Három tárgyszó:
szocialista oktatáspolitika; szocialista pedagógia; ideológia
Absztrakt:
Kutatásunkban arra a kérdésre keressük a választ, hogy az ifjúság neveléséről milyen szakmai nézetek fogalmazódtak meg a hatvanas évek oktatáspolitikai arénájában. Eredményeink szerint ekkor két nagy csoport harcolt egymással. Az első csoport a társadalmi egyenlőtlenségek csökkentését megvalósíthatónak tartotta és a munkás-paraszt származású gyermekek támogatását hirdette. A másik csoport az oktatásügy kérdéseit elsősorban nem kulturális, művelődésügyi kérdésként értelmezte, hanem mindezeket a szocialista gazdaság szempontjainak vetette alá.
Title:
Educational Policy Concepts of the Youth Education in the 1960s in Hungary
Keywords:
socialist education policy; socialist pedagogy; ideology
Abstract:
Our research seeks to answer the question of what professional views emerged on youth education in the education arena of the 1960s. The results of our research findings suggest that two large groups were fighting each other at that time. The first group considered the reduction of social inequalities to be feasible and advocated the support for children of the working-class and peasantry. The other group did not interpret the education issues primarily as a cultural and educational issue, but it subjected all to the socialist economic aspects.
Our research seeks to answer the question of what professional views emerged on youth education in the education arena of the 1960s. The results of our research findings suggest that two large groups were fighting each other at that time. The first group considered the reduction of social inequalities to be feasible and advocated the support for children of the working-class and peasantry. The other group did not interpret the education issues primarily as a cultural and educational issue, but it subjected all to the socialist economic aspects.
Név:
Erőss Gábor
Tudományos fokozat:
PhD
Intézmény:
MTA TK
Előadáscím:
Egyenlőtlenség, szelekció, szegregáció vagy inklúzió? Összehasonlító vizsgálat
Három tárgyszó:
iskolai egyenlőtlenségek, roma szegregáció, inklúzió
Absztrakt:
Két esettanulmány, két iskola, melyeket párszáz kilométer és 15 év választ el egymástól. A fenntartó sem azonos: önkormányzat egyfelől, egyházi (református) fenntartó másfelől. Az elkülönítés, a szelekció, a szegregáció mechanizmusai mégis sokban hasonlítanak. Mint ahogy, paradox módon, bár más és más ideológiai alapon, de közös az integrációra, inklúzióra való törekvés is -- a tagozatos osztály privilégiumainak fenntartása mellett.
Title:
Inequalities, selection or segregation? A comparative case analysis
Keywords:
School inequalities, Roma segregation, inclusion
Abstract:
Two case studies, with a few hundred kilometres and 15 years of difference. One of them is a public school, the other one is run by the Reformed Church. Both of these schools deserve special interest as they show similar practices of tracking, i.e. selection and segregation, with the same, paradoxical, commitment to integration and inclusion (however based on different principles in the two cases), as long as the privileges of the bilingual track are safeguarded.
Név:
Holle
Alexandra
PhD
hallgató
BCE
Politikatudományi Doktori Iskola
Előadáscím:
Iskolai
állampolgári nevelés. Üres ígéret vagy megfontolandó szakpolitikai intézkedés?
Három
tárgyszó:
felelős
állampolgár; oktatáspolitika; iskolai állampolgári nevelés
Absztrakt:
Számos
kutatás megállapította, hogy a magyar fiatalok politikailag elidegenedettek,
passzívak,
és jelentős körükben a demokráciaszkepszis. Ez mutatja az állampolgári
kompetenciák
fejlesztésének szükségességét, melynek kiemelt terepe lehetne az iskolai
állampolgári
nevelés. A Csákó Mihály vezette kutatások azonban rámutattak, hogy e terület
kiüresedett
és diszfunkcionális. Ezen előadás áttekinti, hogy a kurrens nemzetközi
szakirodalom
alapján milyen fejlesztési irányok vázolhatók fel. Emellett bemutatja egy
tervezett
kutatás körvonalait, melynek célja annak feltárása, hogy a tanári percepciók
hogyan
segíthetik
elő, vagy állhatnak útjában az állampolgári nevelés megvalósításának.
Title:
School-based
civic education. Just an empty promise or a measure worth considering?
Keywords:
responsible
citizen; education policy; school-based civic education
Abstract:
Several
studies have shown that Hungarian young people are politically alienated,
passive and
skepticism
towards democracy is widespread among them. Consequently, there is a need for
developing
civic competences, in which school-based civic education could play a
significant
role.
However, research led by Mihály Csákó showed that this area is empty and
dysfunctional.
This presentation gives an overview of the potential directions of development
based
on current international literature. It also introduces the outlines of a planned
research,
which examines how teacher perceptions can help or hinder the realization of civic education.
Holle Alexandra
Tudományos fokozat:
PhD hallgató
Intézmény:
Név:
Hrubos Ildikó
Tudományos fokozat:
CSc
Intézmény:
BCE
Előadáscím:
Társadalmi esélyegyenlőtlenségek az európai felsőoktatásbanTársadalmi esélyegyenlőtlenségek az európai felsőoktatásban
Három tárgyszó:
belépés; befejezés; foglalkoztathatóság
Absztrakt:
Az európai felsőoktatási reform kezdettől fogva figyelmet fordított az esélyegyenlőtlenségek kérdésére, és ez a figyelem a folyamat előre haladtával egyre erősebb, és egyre több területre terjed ki. A Bologna Declaration (1999) még csak a nemzetközi hallgatói, tanári és munkatársi mobilitás kapcsán szögezi le ezt a követelményt, húsz év elteltével már a belépés és a részvétel, a befejezés és a lemorzsolódás, a foglalkoztathatóság területét is vizsgálják. A kedvezőtlen helyzetűek fogalma is tágult. Az előadás foglalkozik a nemzeti politikákkal, amelyek ezen akadályok leküzdését segítik.
Title:
Social inequalities in European higher education
Keywords:
access, completion, employability
Abstract:
"The European Higher Education Reform has devoted attention from the beginning to the issue of social inequalities. With the progress of the reform process this attention has intensified and has extended to an increasing number of areas. The Bologna Declaration (1999) only specified applicable requirements in the case of international student, teacher and staff mobility. After the passing of twenty years the issues of access and participation, the completion and dropout as well as the area of employability are also being examined. The definition of ‘disadvantaged’ has also expanded. The lecture deals with the national policies aimed at overcoming these obstacles.
Név:
Husz Ildikó, Jakab Laura, Elek Zsuzsanna
Tudományos fokozat:
PhD
Intézmény:
TK, BCE
Előadáscím:
A hátrányos helyzetű fiatalok jövőképei
Három tárgyszó:
fiatalok, hátrányos helyzet, jövőkép
Absztrakt:
"Kutatások rámutattak, hogy a fiatalok motivációi, ambíciói, jövőképük befolyásolja iskolai sikerességüket és ezáltal későbbi életesélyeiket. Különösen így van ez a szociokulturális hátrányokkal rendelkező fiatalok esetében, akiknél a rossz tanulmányi eredményeket gyakran magyarázzák a motiváció hiányával.
A tervezett előadás egy nemrégiben indult longitudinális vizsgálat első szakaszának eredményeit ismerteti. A kérdőíves és interjús módszertant használó kutatást 4 LHH járásban végeztük az általános iskolát befejező fiatalok körében. A felmérésben résztvevő diákok többsége halmozottan hátrányos helyzetű, sokan közülük romák. A kutatás átfogó célja az iskolai sikeresség és a fiatalkori gyermekvállalás oksági kapcsolatának feltárása. Az előadásban a diákok továbbtanulásra és családalapításra vonatkozó ambícióit és jövőképét mutatjuk be, valamint azt, hogy ezeket hogyan interpretálják a tanáraik.
"
Title:
Future orientations of the underprivileged teenagers
Keywords:
youth, disadvantaged family background, future orientation
Abstract:
"Educational studies have shown that children’s ambitions, motivations, and future orientations influence their success in school and consequently their future prospects. This is especially true for disadvantaged young people, whose poor academic performance are often explained by the lack of motivation.
The presentation shows the first results of a recently started longitudinal research project. The research, applying questionnaire survey and interview methodology, was carried out among graduating primary school students living in deprived subregions. The majority of participants are multiple disadvantaged children, and many of them are Romas.The main objective of the study is to reveal the causal relationship between the teenagers’ academic performance and early childbearing. We present the students’ ambitions and visions for further education and starting a family, and how these are interpreted by their teachers.
"
Név:
Imre Anna
Tudományos fokozat:
PhD
Intézmény:
Eszterházy Károly Egyetem - Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet
Előadáscím:
A tanulók hangja: tanulói érdekérvényesítés vagy pedagógiai szemléletváltás
Három tárgyszó:
tanulói motiváció, személyre szabott tanulás, pedagógiai gyakorlat változása
Absztrakt:
A tanulók hangja elnevezésű megközelítés pár évtizede került előtérbe egyes, főleg angolszász országokban. A szakirodalomban a megközelítéssel összefüggésben két, egymásnak is ellentmondó megközelítés körvonalazódik, ami ezáltal éppúgy kapcsolható a tanulói érdekek érvényesítéséhez, mint a pedagógiai szemlélet és kultúraváltás előmozdításához. Az előadás a kérdés elméleti kérdéseit, s emellett a pedagógiai szemléletváltáshoz kapcsolódó megközelítés mentén gyűjtött tapasztalatokat mutatja be három hazai iskola vizsgálata kapcsán.
Title:
Student Voice: student advocacy or change of pedagogical approach
Keywords:
student voice, personalised learning, change of pedagogical approach
Abstract:
For a few decades, the concept of students’ voice has come to the fore in some countries, especially Anglo-Saxon countries. In the literature, two – partly contradictory - approaches are outlined in the context of the concept, which can be linked to student advocacy as well as to the promotion of change in pedagogical approach. The lecture presents the theoretical issues of the question and the experiences gathered related to the change of pedagogical approach in connection with the examination of three Hungarian schools.
Név:
Kamarás István OJD
Tudományos fokozat:
DSc
Intézmény:
EHE
Előadáscím:
Demokrácia akció-kísérlet 1979-ben
Három tárgyszó:
demokrácia, közélet, nyilvánosság
Absztrakt:
1979-ben Kiskunhalason az ottani közéletet, az életformát és értékrendet vizsgáló és kutatásukat befejező szociográfusokat a helyi vezetés arra kérte, hogy a kulturális vezetők számára tartsanak beszámolót tapasztalataikról, ők ehelyett egy vitaindító program-javaslatot készítettek a város jövőképét alakítandó. Továbbá a hivatalosak mellé meghívták az általuk meginterjúvoltak közül azokat, akiket ők alkalmasnak találtak, hogy a helyi vezetés tanácsadó testülete legyenek. Az ad hoc társaság tagjainak többsége még sosem ült egy asztalhoz. A négy óráig tartó parlamentáris demokrácia egy évtizeddel megelőzve a rendszerváltást, történelmi esemény lett a város életében.
Title:
Action-experiment in 1979
Keywords:
democracy, public life, publicity
Abstract:
"Anno 1979 in small town Kiskunhalas sociologists investigated public life, lifestyle and value system there. When they finished their research work, the local political leadership asked them to report on their experiences for the local cultural managers with the aim to detect them. The sociologists instead of report produced a program to form the vision of the future of town. Moreover in addition to officials they invited the interviewed, whom they considered suitable for to be member of advisor body of the local political leadership. The majority of the members of this ad hoc company never met each other. The lasting four hours parliamentary democracy 10 years before the change of regime became historical event at the life of Kiskunhalas
"
Név:
Karády Viktor
Tudományos fokozat:
MTA
Intézmény:
CEU
Előadáscím:
A külföldi társadalomtudósok a honi sajtónyilvánosságban 1919 előtt és után
Három tárgyszó:
külföldi társadalomtudósok, sajtónyilvánosság, magyar társadalomtudomány
Absztrakt:
A külföldön híressé vált társadalomtudósok azonosításával a szakosított és a napi vagy időszaki sajtóban és különböző felmérésekkel arra nézve, hogy a honi társadalomtudományos folyóiratok milyen nyelvű külföldieket idéztek, az előadás megkisérli feltárni a magyar társadalomtudományok (elsősorban a szociológia) külföldi orientációját, sajátos referenciakörét.
Title:
Foreign scholars and scholarship as referred to in the hungarian press before and after 1919.in the
Keywords:
social sciences, the press, public opinion
Abstract:
The study concerns a set of survey data related to references in the Hungarian press, whether professional or everyday journals and periodicals, to foreign social scientists, including quantified information on the language of studies discussed in mainstream sociological journals.
1
Név:
Kiss Endre
Tudományos fokozat:
Dsc.
Intézmény:
ELTE-ORZSE
Előadáscím:
Történelem és egzisztencia. A szociológia újraindulásáról.
Három tárgyszó:
hatvanas-hetvenes évek; szociológiatörténet; életvilág
Absztrakt:
Az előadás számos eddigi kutatás egyes részleteit kapcsolja össze, és a rendelkezése álló időkeretben felvázolja a hatvanas évek második felének és a hetvenes évek első felének szellemi átmenetét. Megpróbál képet adni, ha nem is a szociológiai akkori történetéről, de a szociológia hatásáról a filozófiára és más társadalomtudományokra, illetve az egész társadalmi közszellemre.
Title:
History and Existence. On the Reshaping of Sociology
Keywords:
sixties-seventies; reshaping of sociology,
Abstract:
The presentation reconstructs the intellectual atmosphere in Hungary in the second part of the sixties and the first part of the seventies. Its main point is not the history of sociology in this time, rather the multiple effects and impulses of this new science on the others sciences, the philosophy and the mentality of the society.
Név:
Kozma Tamás
Tudományos fokozat:
Dsc.
Intézmény:
DE
Előadáscím:
A társadalmi innovációk természetrajza
Három tárgyszó:
Társadalmi innováció, probléma alapú tanulás, alulról jövő kezdeményezések.
Absztrakt:
"A “társadalmi tanulás” gumifogalomként szerepel az utóbbi idők vonatkozó irodalmában. A szerző szerint olyan aktivitás, amely a) alulról fölfelé kezdeményeződik; b) középpontjában egy kihívás és az arra adott válasz (problemamegoldás) áll; c) a problémamegoldás révén átalakítja a közösséget; d) eredményei fönntarthatók, és a következő kihívások során építeni lehet rájuk. A közösségi megújulás lényege a tanulás a szó tág értelmében. Miközben szembenéz a kihívással és megoldja a problémát, a közösség új információkat gyűjt és új gyakorlatokat sajátít el. A rögtönzött újítások azonban önmagukban még nem fönntarthatók, ehhez hierarchikus szervezet kell. A közösség átalakulása nem egyszerűen innovációk láncolata, hanem állandó versengés az újító és a konzerváló erők között. Ez a versengés állandóan tűnik ugyan, a történelem tanúsága szerint a két erő versengése folyamatosan emelkedő pályán van.
"
Title:
Social learning and community innovations
Keywords:
Social innovation, problem-based learning, bottom-up activities.
Abstract:
"“Social innovation” became a buzzword in the respective literature. The author defines it as a) a bottom-up activity; b) an activity which meets a challenge and solves the problem behind the challenge; c) an activity that transforms the whole community during and by the problem-solving process; and d) an activity the results of which is sustainable and serves as the basis of new problem-solving. The essence of social/community innovation is learning in the broadest sense of the word. The community learns new information and new competencies while meeting the challenge and solving the problem. Sustainability, however, needs not only spontaneous innovation but hierarchically organised agencies. The transformation of the community is not only a chain of innovations; instead a constant rivalry between innovative and conservative forces. This rivalry seems to be constant; yet, according to historical studies, the innovation/regulation spiral is on a raising pitch.
"
Név:
Ladányi János
Tudományos fokozat:
DSc
Intézmény:
WJLF
Előadáscím:
Gettófalvak és gettóiskolák
Három tárgyszó:
Gettosodás, szegregáció, cigányok
Absztrakt:
A rendszerváltás óta számottevően megnőtt a szegregált településeken és településrészeken élő cigány és nem cigány népesség száma. Az előadás a lakóhelyi és iskolai szegregáció változó formáival foglalkozik.
Title:
Ethnic residential and school segregation
Keywords:
Residential segregation, school segregation, urban and rural gethoes
Abstract:
The number of Roma and Nom- Roma population significantly increased in Hungary during the last decades. The paper deals with changing forms of residential and school segregation
Név:
Lukács Péter
Tudományos fokozat:
CSc
Intézmény:
WJLF
Előadáscím:
Kormányzati közoktatáspolitika Magyarországon, 2010-2019
Három tárgyszó:
Közoktatáspolitika; Magyarország; általános- és szakképzés
Absztrakt:
Title:
Educational policy of Hungarian government, 2010-2019
Keywords:
Education policy; Hungary; general and vocational training
Abstract:
Név:
Murányi István
Tudományos fokozat:
PhD
Intézmény:
DE
Előadáscím:
A radikalizmus szociális reprezentációja fiatalok körében
Három tárgyszó:
szoiális reprezentácó; radikalizmus; nacionalizmus
Absztrakt:
"A radikalizmus szociális reprezentációja fiatalok körében
Az előadásban egy nemzetközi kutatás (Myplace) adatait felhasználva, politikai szocializációs szempontból lényegesen eltérő két városban (Ózd és Sopron) élő 15-26 éves fiatalok radikalizmus értelmezését a szociális reprezentáció elmélet alapján vizsgáltuk. Az elméletre épülő egyik empirikus módszernek megfelelően, a 2012-ben lebonyolított kérdőíves adatfelvétel során asszociációs válaszok kvantifikálásával a radikalizmus reprezentációjának strukturális és tartalmi jellemzését követően a fiatalokra jellemző nacionalizmus és a demokratikus alapelvekhez való viszony valamint a radikalizmus reprezentációjának kapcsolatát elemezzük.
"
Title:
The social representation of radicalism among young people
Keywords:
radicalism;, social representation; nationalism
Abstract:
"Abstract
In the presentation, using data from an international research (Myplace), relying on the theory of social representations, we examined the understanding of radicalism of young people aged 15 to 26 and living in two towns in Hungary (Ózd and Sopron) which differ significantly regarding their political socialization. In accordance with an empirical method based on the theory, we analyzed the relationship between young people’s attitudes towards nationalism and the democratic principles and the representation of radicalism, following the structural and content characterization of the representation of radicalism through the quantification of associational responses received in the questionnaire survey conducted in 2012."
Név:
Nagy Péter Tibor
Tudományos fokozat:
Dsc.
Intézmény:
WJLF, ELTE-TÁTK OITK
Előadáscím:
A társadalomtudományi elit nemzetközi mobilitása a 19-20. században
Három tárgyszó:
társadalomtudományi elit, nemzetközi mobilitás, a 19-20. század
Absztrakt:
• Egyik utolsó közös aktivitásunk:; INTERnational COoperation in the SSH: Comparative Socio-Historical Perspectives and Future Possibilities ; http://interco-ssh.eu/en/; Ennek az előadásnak az angol verzióját (elhangzott Varsóban) Misi véleményezte
Title:
International mobility of social scientist in 1800-2000
Keywords:
International
mobility, social scientist, 19-20 th century
Abstract:
One
of our last common activoity with Mihaly Csako.
INTERnational
COoperation in the SSH: Comparative Socio-Historical Perspectives and Future
Possibilities ; http://interco-ssh.eu/en/; The Enflish version of this paper –
presented in Warsaw was commented and lectorated by Misi
Név:
Polónyi István
Tudományos fokozat:
Dr. hab.
Intézmény:
DE NMI
Előadáscím:
Felsőoktatáspolitikai anzix
Három tárgyszó:
magyar felsőoktatás; felvételi politika; finanszírozás politika
Absztrakt:
Az elmúlt tíz év mozgalmas időszak volt a magyar felsőoktatás-politikában. Az előadás ennek az időszaknak két oktatáspolitikai elemével és annak hatásaival foglalkozik: a felsvételi politikával és a finanszírozáspolitikával
Title:
Pictorial of Hungarian Higher Education Politics
Keywords:
Hungarian Higher Education; recruitment policy; funding policy
Abstract:
The past ten years were an eventful period in Hungarian higher education policy. Presentation addresses two elements of education policy in this period and its implications: the recruitment policy and the funding policy
Név:
Sáska Géza
Tudományos fokozat:
CSc
Intézmény:
ELTE
Előadáscím:
Fordulat a népi demokrácia oktatáspolitikában: a demokratikus centralimustól, a bázisdemokráciáig, és akiknek ez kevés.
Három tárgyszó:
Absztrakt:
Title:
Keywords:
Abstract:
Név:
Székely Iván
Tudományos fokozat:
CSc
Intézmény:
CEU-OSA, BME
Előadáscím:
Kellenek-e archívumok a digitális korban?
Három tárgyszó:
archívumok; információs műveletek; archívumi paradigmák
Absztrakt:
A „digitális korban” a techno-optimista víziók szerint minden információ rögzítésre és megőrzésre kerül, és bárhol, bármikor elérhető lesz. Az egymást követő archívumi paradigmák domináns információs műveleteinek elemzése azt mutatja, hogy a mai internetalapú szolgáltatások az archívumok összes fő funkcióját tömeges méretekben replikálják. E fejlemények ellenére a szerző úgy érvel, hogy az archívumokat nem fenyegeti a megszüntetés vagy a funkcióvesztés veszélye, többek között a kontextus megőrzésében betöltött szerepük és intézményi felelősségük miatt, ami a jövőben is fontos társadalmi, jogi és igazgatási igény marad.
Title:
Do Archives Have a Future in the Digital Age?
Keywords:
archives; information operators; archival paradigms
Abstract:
In the “digital age”, according to techno-optimist visions, all information will be recorded and preserved forever, and made available anywhere, anytime. The analysis of the dominant information operators in the respective paradigms of archival history shows that today’s internet-based services can replicate all the main functions of archives on a mass scale. Despite these developments, the author argues that archives are under no threat of abolition or loss of function, inter alia because of their role in preserving context and their institutional responsibility which will continue to be an important social, legal and administrative requirement in the future, too.
Név:
Z. Karvalics László
Tudományos fokozat:
CSc
Intézmény:
SZTE, IASK
Előadáscím:
Tudományt művelni az iskolában, játákosan
Három tárgyszó:
tudományoktatás; tudományművelés; játékosítás
Absztrakt:
A tudományoktatás és a tudománynépszerűsítés helye és fejlesztésének fontossága világszerte átfogó, stratégiai fejlesztési programok tárgya. Hogy a tudományos ismeretek megszerzéséhez a legjobb út az aktív részvétel új tudományos eredmények előállításában, az még szakmai szinten is ezoterikus ötletecskének számít - ahelyett, hogy elmélyült didaktikai és oktatásfilozófiai vizsgálatok tárgyává válna. (S mindez annak ellenére, hogy számtalan, megvalósult legjobb gyakorlat kínál kimeríthetetlen sokaságot). Innen nézve még távolabbinak és utópisztikusnak tűnik az, hogy a tudományművelés kerete a játék legyen, egy alapvetően játékellenes iskolai közegben. Vajon átvágható egyszerre két gordiuszi csomó is?
Title:
Gamification of science-making in schools
Keywords:
science education; science making; gamification
Abstract:
There are mainstream strategic programs all over the world to develop science education and dissemination of science in schools, while science making (active participation in producing new scientific results) as a best way to learn science are out of scopes - even if we can identify hundreds of successfull best practices. Its time to start thoroughful research and pilot programs, inserting students' research activity into gamification frame. (Although we know, how hostile can be a school with any forms of play and games). Can we cut two Gordian knot at the same time?
Név:
Zsámboki Miklós
Tudományos fokozat:
Intézmény:
Blinken OSA Archívum
Előadáscím:
A rendszerváltásról otthon
Három tárgyszó:
politikai szocializáció; rendszerváltás; oral history
Absztrakt:
Csákó Mihály családi emlékezetre vonatkozó kutatásai szerint "a következő generáció kiemelkedő érdektelenséget mutat [a rendszerváltás iránt] mind általában, mind pedig a család érintettsége esetén, sorsesemény jellege valószínűleg egy-két évtizeden belül meg fog szűnni". Előadásomban egy 2019 novembere-decembere során megvalósuló gimnáziumi foglalkozássorozatot ismertetek, amelynek eredményeképp 9–11. osztályos diákok saját szüleikkel, családtagjaikkal készítenek interjúkat azok 1989-es emlékeiről. A programnak az új forrásanyag (a rendszerváltáskor tizenéves szülők elbeszélései) mellékterméke, célja elsősorban az elmélyült családi beszélgetések létrehozása.
Title:
About the regime change at home
Keywords:
political socialization; regime change; oral history
Abstract:
According to Mihály Csákó’s research on family history, “the coming generation displays a noticeable ignorance toward the regime change, both in general and regarding family affections; it will cease to be a destinal event probably in 10-20 years.” I will present an educational program series taking place in secondary schools between November–December, 2019, which will result in interviews 15–17-year old students conduct with their parents, revolved around the latters’ personal recollections on the regime change. This new resource material (teenage memories of the parents about 1989) is a byproduct of the program, the aim of which is to initiate meaningful family conversations.
Videobook
000 Ivanyi Karady https://youtu.be/53AZaYd4sns https://archive.org/download/
001 csakovideok https://youtu.be/cNgbb5OORHA https://archive.org/download/
002 NagyPT
https://youtu.be/EsX_arnJR3s https://archive.org/download/
003 Eross Kiss https://youtu.be/pIGPy0kQtLM https://archive.org/download/
004 Kiss
https://youtu.be/Ul2eVE3xMKE https://archive.org/download/
005 Polonyi
https://youtu.be/a2vVWk88MQw https://archive.org/download/
006 Bocsi
https://youtu.be/nfVrn_Pb1Qo https://archive.org/download/
007 Berenyi
https://youtu.be/dWPswRSb2fk https://archive.org/download/
008 Szekely
https://youtu.be/kZhFrOQABF8 https://archive.org/download/
009 HuszJakabElek https://youtu.be/_WoYMCvtKGg https://archive.org/download/
010 HuszJakabElek https://youtu.be/GxO6qchxc1Y https://archive.org/download/
100 Hrubos
https://youtu.be/hh3qrtoY1S0 https://archive.org/download/
101 Hrubos Darvai Sik https://youtu.be/J9vi2Lg0wWo https://archive.org/download/
102 Sik https://youtu.be/ou0HKv4adS4 https://archive.org/download/
103 Holle Imre https://youtu.be/_9PpzMofwWw https://archive.org/download/
104 Imre
https://youtu.be/G-FLb6oyExM https://archive.org/download/
106 Muranyi Karvalics https://youtu.be/-IEWm8Lhbk0 https://archive.org/download/
107 Karvalics Zsamboki https://youtu.be/wzbPL9dlXGk https://archive.org/download/
108 Zsamboki Zarszo https://youtu.be/qnFm-oZFq_s https://archive.org/download/