videobook lejjebb a programban!
Árnyékoktatás
másfél évtizedes szokásunk, hogy az MSZT oktatásszociológiai szakosztály (http://oktatas.uni.hu)
évi 6-7 konferenciájából négyet egy-egy Educatio (R) szám köré rendez
A mostani
konferenciára azokat hívtuk előadónak, akiket a számot tematikusan kézben
tartó Biró Zsuzsanna Hanna és
Gordon Győri János
ill. Fehérvári Anikó főszerkesztő tanulmány-szerzőnek kért fel
Az előadás
lehet
a. az Educatio(R)-ba írt tanulmány összefoglalója vagy
b. az Educatio(R)-ba írt tanulmány valamely izgalmas részletének kifejtése vagy
c. az Educatio(R)-ba írt tanulmány kapcsán a legfontosabb dilemmákat
megvilágító, olyan vitaindító, amely (mármint a vita) a végső szöveg
elkészítésében is segíti a szerzőt vagy
d. az Educatio(R)-ba írt tanulmány témájához kapcsolódó, de abból végülis
kimaradt/kimaradó elem
A konferenciák azon az elven működnek, hogy a (tanulmányonként)
20 perces előadásokhoz 20 perces vitaidő tartozik.
Időpont:
2020.03.12 RÓL 2020.04.23-ra halasztódott Coronavirus válság miatt
A konferenciára a zoom
távkonferencia felületen kerül sor. A zoom korlátozásmentes használatára azért van
lehetőség, mert Hubai Péter a WJLF professzora személyes tulajdonú zoom
előfizetését e napra ingyenesen átengedte.
A
konferencia a résztvevők számára ingyenes, nyilvános. Tehát e link
minden érdeklődővel megosztható!!!
A konferencián az vehet részt, aki részvételi szándékát
2020.04.23. 09.50 és 9.55 között jelzi a nagypetertibor@gmail.com e-mail
címen!
Ő személyre szóló meghívót fog kapni! A meghívóra
kattintva 9.55-perctől bárki „beléphet” a konferenciára.
Kérem, hogy aki nincs teljesen tisztában a távkonferenciázás
menetével e lap alján a zöld betüs szöveget olvassa el!
Program
Fehérvári Anikó |
Megnyitó |
Gordon-Győri János |
Az oktatásszociológiai kutatások
irányvonalai és lehetőségei az árnyékoktatás terén a 21. század elején https://www.youtube.com/watch?v=suAfV8L20Ks vita https://www.youtube.com/watch?v=6WAdF4Gkm8M |
Szemerszki Marianna |
Iskolai és iskolán kívüli különórák a
kompetenciamérési adatok tükrében https://www.youtube.com/watch?v=DFhCVRaKXiI vita: |
Lencse Máté |
A tanodák az árnyékoktatás
szolgálatában https://www.youtube.com/watch?v=8nF9V245WPY A vita felvétele technikai okokból
elveszett |
Kovács Gergely |
Oktatási innováció az
extrakurrikuláris oktatásban. https://www.youtube.com/watch?v=rXkPyeMtJGM Az előadás elmaradt! |
Imre Anna |
Tanórán kívüli és tanórai tanulás és
tanítás https://www.youtube.com/watch?v=MvK9ZLvzGyM vita: https://www.youtube.com/watch?v=9oXCgta3zl8 |
Polónyi István |
Az árnyékoktatásról gazdasági
aspektusból https://www.youtube.com/watch?v=sQGeZz4968M vita: |
A
videobook másodpéldánya:
https://archive.org/download/conferences_2018/20200423_Fehervari_arnyekoktatas.mp4
https://archive.org/download/conferences_2018/20200423_Gordon_Gyori_arnyekoktatas.mp4
https://archive.org/download/conferences_2018/20200423_Gordon_Gyori_arnyekoktatas_vita.mp4
https://archive.org/download/conferences_2018/20200423_Szemerszki_arnyekoktatas.mp4
https://archive.org/download/conferences_2018/20200423_Szemerszki_arnyekoktatas_vita.mp4
https://archive.org/download/conferences_2018/20200423_Lencse_arnyekoktatas.mp4
https://archive.org/download/conferences_2018/20200423_Kovacs_arnyekoktatas.mp4
https://archive.org/download/conferences_2018/20200423_Imre_arnyekoktatas.mp4
https://archive.org/download/conferences_2018/20200423_Imre_arnyekoktatas_vita.mp4
https://archive.org/download/conferences_2018/20200423_Polonyi_arnyekoktatas.mp4
https://archive.org/download/conferences_2018/20200423_Polonyi_arnyekoktatas_vita2.mp4
Korábbi
konferenciákat lásd: https://mek.oszk.hu/18800/18867/
Információk:
Gordon Győri János
Fokozat:
hab. dr.
Intézmény:
ELTE PPK IPPI
Előadáscím:
Az oktatásszociológiai kutatások irányvonalai és lehetőségei az árnyékoktatás terén a 21. század elején
Tárgyszavak:
árnyékoktatás; oktatásszociológia; kutatásmódszertan
Absztrakt:
Az árnyékoktatás-kutatások vezető szakemberei szerint az árnyékoktatás jelensége egészen másnak látszott a kutatások kezdetekor, 1990 körül, mint aminek látszik most, minthogy az oktatás világa, társadalmi környezete, az egyének, családok, oktatási rendszerek valósága számos elemében, valamint az oktatásszociológiai kutatások eszköztára is jelentősen megváltozott (Baker, 2020; Bray, 2020; Gordon Győri, 2020). Jelen előadás e változások lényegét, illetve az új oktatásszociológiai kutatási lehetőségeket foglalja össze az árnyékoktatás terén.
Title:
Contemporary ternds and possibilities of shadow education research at the beginning of the 21st century
Keywords:
shadow education; educational sociology; research methods
Abstract:
According
to some senior researchers of the field, shadow education seemed to be very
different at the beginning of its research in the early 1990s compared to the
present, since its social context, the world of education, the reality of the
individuals, families, educational systems changed a lot, also the
possibilities and methods in the field of educational sociology research
(Baker, 2020; Bray, 2020; Gordon Győri, 2020). In my presentation I
introduce the main changes of the field, also the new possibilities of shadow
education research.
Biró Zsuzsanna Hanna
Fokozat:
PhD
Intézmény:
WJLF
Előadáscím:
A magánoktatói piac szeletei
Tárgyszavak:
magánoktatás; online adattárak; nyelvtanítás
Absztrakt:
Title:
Segments of the private tutoring market
Keywords:
private tutoring; online databases; language teaching
Abstract:
Lencse Máté
Fokozat:
Intézmény:
Igazgyöngy Alapítvány
Előadáscím:
Tárgyszavak:
Absztrakt:
Title:
Keywords:
Abstract:
Kovács Gergely
Fokozat:
MA
Intézmény:
UNI-NKE KMDI
Előadáscím:
Oktatási innováció az extrakurrikuláris oktatásban.
Tárgyszavak:
Kiterjesztett valóság; Virtuális valóság; Extrakurrikuláris oktatás;
Absztrakt:
Napjainkban, a digitálizáció minden területet átformál, az eddig megszokott eljárások az oktatás területén is paradigma változáson esnek át. Ahhoz, hogy megértsük ezen folyamatok formáló hatását és előnyünkre fordítsuk azokat, szükséges, hogy megismerjük az extrakurrikuláris oktatáshoz kapcsolható társadalmi és gazdasági elvárásokat és az ezeket a folyamatokat segítő digitális eszközöket és módszereket. Előadásomban bemutatom az oktatás új lehetséges, hatékony eljárásait és azokat az újszerű digitális eszközöket, amelyek ebben a változásban szerepet játszanak. Ezenkívül, konkrét eseteket is vizsgálva megnézzük a kiterjesztett valóság és a virtuális valóság extrakurrikuláris oktatásban betöltött szerepét.
Title:
Educational innovation in extracurricular education.
Keywords:
Augmented reality; Virtual reality; Extracurricular education;
Abstract:
Nowadays,
digitalization is transforming every field, and so far the usual procedures in
the field of education are undergoing a paradigm shift. Understanding the
formative effects of these processes and making the most of them requires an
understanding of the social and economic expectations associated with
extracurricular education and the digital tools and methods that support these
processes. In my presentation, I introduce new possible, effective methods of
education and innovative digital tools that play a role in this change. In
addition, we look at the role of augmented reality and virtual reality in
extracurricular education, examining specific cases.
Imre Anna
Fokozat:
PhD
Intézmény:
MSZT oktatásszociológiai szakosztály
Előadáscím:
Tanórán kívüli és tanórai tanulás és tanítás
Tárgyszavak:
tanórán kívüli tanulás; iskolán kívüli tanulás; tanulási környezetek
Absztrakt:
Az előadás a tanórán kívüli tanulással kapcsolatos tapasztalatok egy szeletét elemzi országos és kutatási adatok segítségével. Az OKM adatainak segítségével vizsgálja a tanórán és az iskolán kívüli tanulásban való részvétel országos szintű alakulását a tanulók társadalmi hátterének függvényében a 6. és 8. évfolyamon. Online kérdőíves adatgyűjtésre épülő adatok segítségével továbbá azt elemezzük, hogy mi jellemzi egy fővárosi kerület és egy vidéki járás általános iskoláiban a tanórán és az iskolán kívüli tanulásban való tanulói részvételt és e foglalkozások és az iskola kedveltségét, s milyen tapasztalatokról számolnak be a pedagógusok.
Title:
Learning and teaching in extracurricular contexts
Keywords:
Llearning environments; extracurricular contexts; out-of-school learningout of school contexts
Abstract:
The
lecture analyzes extracurricular learning experience using statistical and
research data. With the help of OKM data, it examines the development of
participation in classroom and out-of-school learning at national level in the
6th and 8th grades, depending on social background of the students. We also
analyze, using online questionnaire-based data, what characterizes student
extracurricular participation in primary schools in a metropolitan area and a
rural district, and the liking of these activities and school, and what
experiences teachers report.
Polónyi István
Fokozat:
CSc, Dr. habil
Intézmény:
DE BTK
Előadáscím:
Az árnyékoktatásról gazdasági aspektusból
Tárgyszavak:
árnyékoktatás; árnyékgazdaság; társadalmi egyenlőtlenségek
Absztrakt:
"Az
előadás először az árnyékgazdaságot, valamint annak egyik sajátos
magyar változatát a második gazdaságot definiálja, majd az árnyékoktatást ehhez
viszonyítva igyekszik meghatározni, s a két jelenség közötti összefüggést
vizsgálni.
Ezt
követően az árnyékoktatás formáit tekinti át az előadás. Majd a
különböző gazdasági elméletek és megközelítések aspektusából veszi
górcső alá az árnyékoktatást.
Befejezésül
megállapítja, hogy az árnyékoktatás lényegében a piac reagálása a hivatalos
oktatási rendszer olyan sajátosságaira, mint az egyéni igények és képességek különbségeinek
kezelésére való képtelenség, vagy azoknak szándékos egalitárius kezelése,
továbbá annak alacsony színvonala. Az árnyékoktatás individualizációs hatása
egyben a különböző társadalmi hátterű tanulók – akik gazdasági
lehetőségei okán eltérő mennyiségű árnyékoktatás igénybe
vételére képesek és hajlandók – eltérő képességszintjének, tanulmányi
teljesítményének forrása. Ezzel a társadalmi különbségek átszármaztatásának
egyik eszköze, amit az állam, az oktatáspolitika sohasem tud megakadályozni,
legfeljebb tompítani
"
Title:
About Shadow Education from an Economic Aspect
Keywords:
shadow education; shadow economy; social inequalities
Abstract:
"The
lecture first defines the shadow economy and (in its peculiar Hungarian
version) the second economy. The writing then defines and examines shadow
education relative to the shadow economy.
Subsequently,
the lecture reviews the forms of shadow teaching. It then focuses on shadow
education from the perspective of various economic theories and approaches.
The
lecture concludes that shadow education is essentially a market response to the
characteristics of the formal education system: that public education is unable
to address individual needs and abilities, or that it deliberately
egalitarianly treats everyone, or that public education is of low quality. At
the same time, the individualisation effect of shadow education is also a
source of different levels of ability and academic achievement of students from
different social backgrounds (who are able and willing to use different amounts
of shadow education due to their economic opportunities). Thus, shadow
education is one of the means of transplanting social differences, which the
state, education policy, can never prevent, but only mitigate.
"
Szemerszki Marianna
Fokozat:
PhD
Intézmény:
oktatáskutató
Előadáscím:
Iskolai és iskolán kívüli különórák a kompetenciamérési adatok tükrében
Tárgyszavak:
különórák; tanulói eredményesség; társadalmi háttér
Absztrakt:
Title:
Extra-curricular lessons in the light of the Hungarian National Assessment of Basic Competencies
Keywords:
extra-curricular lessons; effectiveness; social background
Abstract:
A távkonferenciázás módja
A konferencián az vehet részt, aki
részvételi szándékát
2020.04.23-n azaz a
konferenciát megelőző percekben 09.50 és 9.55 között jelzi
a nagypetertibor@gmail.com
e-mail címen!
Levélre válaszul személyre szóló meghívót fog kapni!
A meghívóra kattintva és az utasításokat
követve 9.55-perctől bárki „beléphet” a konferenciára.
A belépés során azoknál a
gépeknél, amelyeken még nem használtak zoom-ot, a rendszer feltesz egy olyan
kérdést, hogy beleegyezik e a beállítások megváltoztatásába – ebbe bele kell
egyezni, ennek nincs negatív következménye.
Belépéskor AZ ÉS CSAK AZ a
postafiók legyen nyitva, ahonnan a belépési igényt küldte és amelyikre választ
kapott. NE LEGYEN nyitva olyan oldal, melyet véletlenül sem szeretne megosztani
a beszélgetés résztvevőivel!
A beszélgetés moderátora egyenként
„engedi be” az előadókat, szereplőket.
A megjelenő felület alján bal
oldalon kamera és mikrofon ikon látható. Ha egyik sincs áthúzva akkor halljuk
és látjuk a szereplőt.
A háttérzajok miatt kérjük, hogy a
mikrofon folyamatosan legyen kikapcsolva, ill csak azokra a percekre legyen
bekapcsolva, amikor előadóként, vagy hozzászólóként szót kap tulajdonosa.
A beszélgetés megnyitóval
kezdődik, ami „élő”-ben a zoom felületén látható majd. Ez alatt a zoom chatjében, és a konferencia honlapján egyaránt
feltünik az első előadás linkje – amit youtube-on közösen
meghallgatunk, megnézünk!
Minden előadás után vita
következik.
A vita során hozzászólni kívánók a
zoom felület alsó részén található chat
gombra kattintva nevük megadásával jelzik hozzászólási szándékukat, a
vitavezető egyenként ad nekik szót bekapcsolva mikrofonjukat. Az
előadó és a hozzászólók mikrofonjai az előadáshoz tartozó
vitaidő végéig bekapcsolva maradnak, az új előadás kezdetekor ismét
kikapcsolásra kerülnek.
A vita végén a moderátor a zoom
chat felületen és a konferencia honlapján megosztja a következő
előadás youtube felvételének linkjét!
Az előadás végéig a moderátor
elkészíti az előző előadás vitájának videofelvételét és
közzéteszi a neten, így a később bekapcsolódok eldönthetik, hogy az éppen
folyó előadás, vagy egy korábbi előadás és vitája iránt
érdeklődnek.
Ha a beszélgetés résztvevői
személyes döntésük vagy technikai ok miatt kikapcsolódnak beszélgetésből
az eredetileg megkapott linkre kattintással ismét visszatérhetnek –
természetesen pár perc veszteséget okozhat, hogy a moderátor csak késve
érzékeli a belépési szándékot.
Elvileg ugyan lehetőség van
arra, hogy a beszélgetés résztvevői egymásnak chatüzeneteket küldjenek,de
kérjük, hogy e beszélgetés során a chat funkciót kizárólag jelentkezés
leadására használják. A modetátorhoz intézett kéréseket a nagypetertibor@gmail.com
postafiókra küldött levélben tegyék meg.