Videobook

 

Magyar Tudomány Ünnepe, 2021:

„Tudomány – iránytű az élhető jövőhöz”

„…a Wesley-n úgy látjuk, s reméljük, nem vagyunk ezzel egyedül, hogy globálisan és lokálisan egyaránt csak olyan jövő élhető (pontosabban: csak olyan jövőért érdemes tenni, másmilyet legfeljebb elviselni lehet), amelyben a legalapvetőbb emberi jogok, közöttük ennek legősebbike: a lelkiismereti és vallásszabadság érvényesülnek; amelyben senki emberi méltóságát nem veszélyezteti szociális helyzete; amelyben ügyeinket olyan liberális jogállam intézi, ahol a polgárok szabadon választhatnak lakhelyet, hivatást, életformát és nemi identitást, s amelyben növekszik, de legalábbis sosem csökken annak lehetősége, hogy az emberek megfelelő oktatáshoz, egészségügyi ellátáshoz, tiszta vízhez és levegőhöz jussanak. Az általunk művelt tudomány – legyen az alkalmazott vagy felfedező jellegű, válassza kutatási területéül a múlt vagy a jelen világát, a természetet vagy a társadalmat – ilyen jövőért szeretne tenni.” Nagy Péter Tibor, WJLF Tudományos Tanácsának elnöke

 

 

2021 nov 18-20 ONK, Szeged, a Wesley I4S panelje

Az esemény online!

Egyenes réászvétel az http://www.edu.u-szeged.hu/onk2021/ honlpaja szerint elhetséges vagy nem lehetséges. A panel a konferencia sz31-es részlege nov 20 9-10.30 ig lesz Biró Zsuzsanna Hanna, Lukács Péter és Nagy Péter Tibor részvételével

Az esemény képernyőfelvételének linkjét itt fogjuk közzétenni.

Kérjük az esemény előtt néhány nappal látogassa meg ismét ezt az oldalt frissítsen, s részleteket talál

 

Szimpózium absztrakt:

 

Kiutak a szegregációból – iskolák és közösségek

 

Szimpóziumunk alapját egy nemzetközi Coordination & Support Action projekt adja, melyet főpályázóként négy országban, Albániában, Bulgáriában, Magyarországon és Szlovákiában valósítunk meg. Projektünk fő célja a halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek szegregált nevelésével összefüggő jelenségek vizsgálata, a szegregált iskolák támogatása, a pedagógiai kultúrát átformálni képes, „transzformatív gyakorlatok” felkutatása, népszerűsítése.

2021 tavaszán kijelöltük a szegregáció útjára lépett iskolák körét (ez a négy országban mintegy 2000 intézmény), felvettük ezen iskolákkal a kapcsolatot, majd kiválasztottunk minden országban 20-20 iskolát, akiket közvetlenül is támogatni szeretnénk. A többi iskola számára egy online platformot kínáltunk fel, ahol az intézmények és az egyes pedagógusok az őket érintő problémák mentén építhetnek ki kapcsolatot egymással.

Az elméleti előkészületek során minden ország oktatási rendszeréről átfogó tanulmányok készültek, melyek az elmúlt évtizedek szegregációhoz vezető oktatáspolitikai döntéseit és strukturális változásait tekintették át. Kiemelten szeretnénk foglalkozni a statisztikai adatszolgáltatás egységesítésének lehetőségeivel is, ezért tíz európai országban egy-egy think tanket hoztunk létre. Az iskolák saját jógyakorlatainak leírásához és disszeminációjához pedig módszertani fejlesztésekbe fogtunk.

 

A szimpózium négy előadása a H2020-as projektünk egy-egy kiemelt területével foglalkozik:

1.     Az első előadás fókuszában a népszámlálási, mikrocenzusi adatokból kinyerhető személysoros adatbázisok állnak, melyek differenciált elemzéseket tesznek lehetővé azon kistelepülések, helyi társadalmak, diák- és pedagógusnépességek vonatkozásában is, ahol szegregált helyzetben lévő iskolákat találtunk.

2.     A második előadás az iskolai szegregációval összefüggő oktatáspolitikai döntések történetét tekinti át egy speciális szemszögből, a döntések nyomán kialakult diskurzusok elemzésén keresztül. Az előadó azt szeretné igazolni, hogy a médiában megjelenő érvelés sokszor hitelesebben közvetíti a politikai szándékot, mint a jogszabály maga.

3.     A harmadik előadás az iskola és közösség kapcsolatát a „közösségi iskola” modell újragondolásán keresztül tárgyalja. Az előadó nemzetközi kitekintéssel végzett antropológiai kutatásai révén közelről ismerhette meg a közösségivé vált gettóiskolák világát. Saját kutatói és fejlesztői tapasztalatai mellett áttekinti a magyar „közösségi iskola” mozgalom rövid és tanulságos történetét is.

4.     A negyedik előadás a projektünk fejlesztési oldalát domborítja ki. Ma már az oktatás területén is elfogadottá vált, hogy felülről irányított iskolakísérletek mellett az iskolák saját jógyakorlatai is megoldást kínálhatnak rendszerszintű problémákra. A jógyakorlatok világában eligazodni még kutatóként sem könnyű, iránytűt alkotni ehhez pedagógusoknak pedig igazi kihívás. Az előadás ebbe a folyamatba enged betekintést.

 

 

A szimpózium megvalósulását az Inclusion4Schools nevű Horizon 2020-as projekt tette lehetővé (No101004653).

 


 

Nagy Péter Tibor DSc, egyetemi tanár

WJLF Neveléstudományi tanszék

 

1.     A leghátrányosabb helyzetű magyarországi települések iskolázási viszonyai a 21. században

 

Kulcsszavak: iskolázottság, egyenlőtlenségek, diakronitás

 

A 2010-es évek tanügyigazgatási és oktatáspolitikai viszonyai jelentős mértékben megnehezítették az iskolákban végzett kutatásokat. Az iskolákban és az iskolák környezetében végbement változásokról azonban sokféleképpen tájékozódhatunk, igénybe vehetünk egy olyan forrást, ami mégis lehetőségeket kínál az ország egészére kiterjedő, teljes körű vagy reprezentatív adatbázisok létrehozására, elemzésére. A KSH kutatószobai körülményei között a hátrányos helyzetben lévő települések népessége kutathatóvá vált, korábban soha nem megvalósítható módon, a 2001-es és 2011-es népszámlálás, illetve a 2016-os mikrocenzus személysoros adatainak felhasználásával.

E személysoros adatbankokra támaszkodva a 18 év alatti népesség iskolázottsági egyenlőtlenségeiről már készült elemzés. A mostani előadásban ugyanezen személysoros adattárak felhasználásával kísérletet teszünk több, a települési-iskolai szegregációval összefüggő jelenség bemutatására.

Vizsgáljuk a 2001-2016 közötti időszakban

a)  a leghátrányosabb helyzetű helyi társadalmakban bekövetkező változásokat – egyszerre elemezve, hogy az egymást követő generációk, illetve az egymást követő időpontok társadalma miben különbözik a nem kiemelten hátrányos helyzetű, hasonló méretű települések helyi társadalmától;

b) a települések szülőtársadalmában bekövetkezett változásokat;

c) az általános iskolai tanulók évvesztésének és korai iskolaelhagyásának tendenciáit;

d) a pedagógusnépesség szociodemográfiai tulajdonságainak átalakulását a szegregálódott településeken;

e) e (természetesen középiskola nélküli) települések tanulóinak bejárását a középiskolával rendelkező települések iskoláiba;

f)   az e településeken született helyben maradó és elvándorolt egyének, családok elhelyezkedését a magyar társadalomszerkezetben.

Az elemzés – noha a személysoros adattárak miatt járatlan utat tapos – támaszkodik a kistelepülési egyenlőtlenségekre, a területi szegregációra és társadalmi mobilitásra vonatkozó korábbi kutatásokra, elméleti és gyakorlati eredményekre (Andorka, Forray-Kozma, Ladányi, Havas-Liskó, Ferge, Enyedi stb.).

Az elemzés hozadéka, hogy kijelölheti azon települések és népességek körét, melyek támogatása a társadalompolitika esélyhátrányok leküzdése iránt elkötelezett részlegeinek egyik legfőbb törekvése lehet; bemutatja, hogy a helyi közösségek és ezen belül a helyi pedagógustársadalom változásának makroadatai javítják vagy rontják ezeket az esélyeket, és azt is, hogy a helyi közösség esélyeinek kollektív javítása a helyi közösségből való kiszakadás individuális esélyeihez képest milyen nagyságrendet képvisel.

 

 

A kutatás az Inclusion4Schools nevű Horizon 2020-as projekt támogatásával valósult meg (No101004653).

 

 

 

Lukács Péter CSc, egyetemi tanár

WJLF Neveléstudományi tanszék

 

2.     Iskolai egyenlőtlenségekre, iskolai szegregációra vonatkozó kormányzati oktatáspolitikák

 

Kulcsszavak: iskolai egyenlőtlenségek, szegregáció, kormányzati oktatáspolitikák

 

A XX. század végén és a XXI. század elején minden demokratikus társadalom fontos célként hirdeti a társadalmi és oktatási egyenlőtlenségek mérséklését, az iskolába jutás és az iskolai pályafutás méltányos, igazságos megszervezését. Így van ez Magyarországon is.

Ugyanakkor hazánkban az ún. szegregációs index nemzetközi összehasonlításban meglehetősen magas, és a PISA vizsgálatok háttéradatai is azt mutatják, hogy a vizsgált országok közül azok közé tartozunk, amelyekben a tanulók származása, vagyis az, hogy milyen szociális-kulturális helyzetű családba születtek, a leginkább meghatározza a teszteredményeiket. Ennek okait korábban is kiváló kutatók sora vizsgálta (pl. Kozma T., Havas G., Liskó I.,), és ma is újabb és újabb ismereteket tárnak fel a kutatások a társadalmi egyenlőtlenségek iskolai újratermelődésének mechanizmusairól (pl. Ferge Zs., Fejes J. B., Szűcs N., Zolnay J., Radó P.).

Előadásomban a rendszerváltás óta eltelt több mint harminc évnek témánkkal kapcsolatos hazai kormányzati oktatáspolitikáinak áttekintő elemzésére vállalkozom. Ezeknek az iskolai egyenlőtlenségekkel, szegregációval kapcsolatban nem egy-egy szféráját (tehát pl. a törvényeket, jogszabályokat, a tananyagszabályozást, vagy pl. az oktatásirányítást, a preferált-támogatott pedagógiai paradigmákat magában-magukban) kívánom áttekinteni, hanem egyebek mellett a diskurzus- és médiaelemzés segítségével azokat a pontjait emelném ki, amelyek révén az adott politika érvényes üzeneteket közvetít témánkról az oktatási rendszer résztvevői és érintettjei számára. Álláspontom szerint az ilyen üzenetek gyakran fontosabbak, mint a jogszabályok, esetenként pedig éppen azok megkerülésére ösztönözhetnek. Nevezhetnénk elemzésem tárgyát akár „az oktatáspolitika rejtett tantervének” is, ha nem lenne sokszor nagyon is nyílt és nyilvános, tehát éppen, hogy nem rejtett az üzenete.

Előadásomban, amely időkerete miatt egy készülő nagyobb lélegzetű munkámnak csak szempontjait mutathatja be, a rendszerváltás óta eltelt évtizedek három nagyobb szakaszának (1989-2002, 2003-2010, 2011-2020) az iskolai egyenlőtlenségekre vonatkozó uralkodó kormányzati oktatáspolitikáit vetem össze.

 

 

A kutatás az Inclusion4Schools nevű Horizon 2020-as projekt támogatásával valósult meg (No101004653).

 


 

 

Biró Zsuzsanna Hanna PhD, egyetemi docens

WJLF, Neveléstudományi tanszék

 

3.     Mitől „jó” egy jógyakorlat? Módszertani megfontolások egy online platform beindítása kapcsán

 

Kulcsszavak: pedagógiai jógyakorlatok értékelése, tudásmegosztó platform

 

Az innovatív és hatékony pedagógiai gyakorlatok bemutatása, kritikája – amióta létezik szakmai nyilvánosság folyóiratokkal, egyesületekkel, tudományos ülésekkel – része a neveléstudományi diskurzusoknak. Ami új és kihívást jelent, az a jógyakorlatok „felértékelődése” a problémamegoldásban. Az ipar, a pénzügy, a kereskedelem, az egészségügy, a logisztika stb. mellett ma már a jógyakorlatok irányította rendszerfejlesztés az oktatást is egyre jobban áthatja. Ennek következtében alig van olyan kiírás az EU nagyobb pályázati rendszereiben, mint az Erasmus+ vagy a Horizon2020, ahol ne lenne kitüntetett feladat az adott témában felkutatható jógyakorlatok bemutatása és disszeminációja.

Nekünk is be kellett építenünk ezt a programunkba: feltérképeztük az oktatás területén megjelent jógyakorlat-gyűjteményeket, amelyek túlnyomórészt internetes portálokon is elérhetők, majd végig gondoltuk, hogy az általunk támogatott, marginális helyzetű iskolák jógyakorlatainak disszeminációja milyen guide-jellegű szakmai segítséget igényel.

Amiben teljes konszenzus volt közöttünk, hogy a megoldás felé vezető út első és legfontosabb lépése a probléma beazonosítása, amihez egy olyan diagnosztikus-elemző technikát kellett kidolgoznunk, ami részben az önreflexió-önértékelés gyakorlatára, részben a minőségbiztosítási rendszerek elemeire épül (vö. Setényi J.: A minőség kora. Bevezetés az iskolai minőségbiztosítás gyakorlatába. RAABE, Bp.,1999).

Abban is egyetértettünk, hogy nem a gyorsan felkínálható és mindenki által könnyen fogyasztható megoldások felkutatása a cél, hanem magának a problémamegoldó folyamatnak az elemzése és módszertani támogatása (ld. pl. Eugene Bardach sokak által hivatkozott módszerét in: A practical guide for policy analysis: the eightfold path to more effective problem solving, ami a megvilágosodás többrétű folyamatához hasonlítja a mindennapi tapasztalatokra épülő rendszerszintű fejlesztést).

Négy fontos aspektust emeltünk ki, melyek egyfajta barométerként is funkcionálhatnak a jógyakorlatok értékelésében:

a)     Az első az elérendő célok társadalmi támogatottságának megítélése (’evidance based’ v. ’opinion based’ v. ’legal based’ érvelés).

b)     A másik a beválás, ami lehetne egy ’research validated’ módszer, de mi erősebben hajlunk a ’field tested’ módszer irányába.

c)     A harmadik az átvétel, alkalmazás támogatása (a szoftvereknél szokásos ’implementation support service’ szolgálhat ehhez mintául).

d)     A negyedik értékelő szempont a jógyakorlat „transzformatív” jellege – számunkra az ilyen gyakorlatok jelentik a ’best practice’-t, ezért ezzel a témával elméleti síkon is még foglalkozunk kell. Egy lehetséges értelmezésben „transzformatívnak” azokat a gyakorlatokat nevezhetjük, melyek az adott problémát komplexen képesek kezelni, és minden szereplőt, aki az iskolai szegregáció ellen tenni tud, bevonják a probléma megoldásába, így magát a közösséget alakítják át.

 

 

A fejlesztés az Inclusion4Schools nevű Horizon 2020-as projekt támogatásával valósult meg (No101004653).

 

 

ELMARADÓ ELEM: Tóth Tamás PhD, egyetemi adjunktus

WJLF Neveléstudományi tanszék

 

1.     Az iskola társadalmasítása: szempontok a közösségi iskola koncepciójának megújításához

 

Kulcsszavak: közösségi iskola modell, hátrányos helyzet, társadalompedagógia

Magyarországon az 1990-es évek elején közösségi iskolafejlesztési program indult a Soros Alapítvány támogatásával (lásd pl. Horn, 1995). A résztvevő iskolák három alapelvet tartottak szem előtt: 1. az iskola tulajdonlásában kritikus tömegű laikus (nem pedagógiai szakember) vegyen részt; 2. az iskola aktivizálja a felnőtt lakosságot tanítói szerepben (tehát ne csak pedagógus végzettségű emberek tanítsanak, hanem “a helyiek” is, akiknek a munkáját pedagógusok segítik); 3. tanulói jogviszonyon kívüli klientúra is látogathassa az iskolát, az ÁMK tehát úgymond “költözzön be” az iskolába, így az iskola a közösség “nevelésében” is vegyen részt. A közösségi iskolák környezetük pedagógiai és kulturális középpontjává kívántak válni: érdektársként szólították meg a helyi közösségeket, szervezeteket, intézményeket, akiket bevontak mindennapi (pedagógiai) életükbe. 

Előadásomban először is szeretném összefoglalni a hazai közösségi iskolakísérletek főbb tanulságait, majd amellett szeretnék érvelni, hogy a közösségi iskola egy rendkívül releváns pedagógiai modell lehet az oktatás rendszerszintű problémáira általában (ld. Mendel, 2019), és a hátrányos helyzetű iskolák tekintetében kifejezetten, amennyiben képesek vagyunk újragondolni és újraformálni az eredeti koncepciót az oktatási rendszer kurrens kihívásainak tükrében. 

Az utóbbi öt évben Lengyelországban, Magyarországon és Romániában „közösségivé váló” gettóiskolákban végeztem kritikai–résztvevői etnográfiai kutatásokat. Ezek vonatkozó eredményeit felhasználva olyan szempontok megfogalmazására teszek kísérletet, amelyek hozzájárulhatnak a közösségi iskola koncepciójának megújításához oly módon, hogy az valódi pedagógiai alternatívát jelenthessen az oktatás rendszerszintű problémáira adott válaszként a leghátrányosabb helyzetű iskolák és közösségek számára is.

Az előadásban megfogalmazott új szempontok a neveléstudomány és határterületei számára is relevánsak lehetnek: az itt újragondolt közösségi iskolamodell „gyakorlóintézményi” karaktere a tanárképzés számára; „szövetkezeti–demokratikus” karaktere a hálózat- és szervezetkutatások számára; „attitűdformáló” karaktere pedig a pedagógiai és módszertani fejlesztések számára jeleníthet meg továbbgondolásra érdemes szempontokat.

 

 

A kutatás az Inclusion4Schools nevű Horizon 2020-as projekt támogatásával valósult meg (No101004653).

 

Videobook

https://youtu.be/4fhFNxSog-0

https://archive.org/download/Conferences_SHS_2020s/I4S_ONK_20211120.mp4

https://archive.org/download/Conferences_SHS_2020s/I4S_ONK_20211120.mkv