videobook
2022 Január 21-23 Az oktatáskutatás új nemzedéke az évtizedfordulón
Konferenciafelhívás:
A 2020 és 2021 évi országos konferenciák - mint pl az ONK vagy az MSZT kongresszus - egyik legfontosabb tapasztalata az volt, hogy akárcsak a korábbi években most sem volt elegendő idő arra, hogy az egyes előadásokat megvitassuk. Korábban azonban gyakran megfigyelhető volt, hogy a kollégák -----szünetekben - beszélgettek.
Korábban az is megfigyelhető volt, hogy ha az oktatáskutatásba , konferencielőadási gyakorlatba frissen bekapcsolódók - azt tapasztalták, hogy egy-egy szemükben tekintélyesebb kolléga (főképp olyan, akivel saját intézményükben nem találkozhattak) beült az előadásukra, akkor a konferencia hivatalos idejében nem lehetséges vitát, beszélgetést, tanácskérést egy következő előadásról kimaradva, vagy ebédszünetben, kávészünetben megejthették.
A tudományos konferenciák fontos funkciója - olyan emberek "összehozása", akik nem nemzedéktársak, illetve földrajzi vagy intézményi okoknál fogva mester tanítvány viszonyba se kerülhetnek - tehát valamiképpen - 2020 előtt - mégicsak működött.
Az online konferenciák nemzedéke ebből a lehetőségből kimaradt . Az online világ megkönnyíti a kommunikációt, de megnehezíti a kommunikáció megkezdését azok között, akik korábban még sosem szóltak egymáshoz.
Konferenciáinkat elsősorban azoknak hírdetjük - - MA hallgatóknak, mostanában diplomázottaknak, PhD hallgatóknak, frissen doktoráltaknak - akiknek 2019-ben, 2020-ban 2021-ben oktatáskutatási természetű mondanivalójuk támadt, de vagy nem volt még alkalmuk elmondani, vagy kevesélték a mondanivalójuk megvitatására szánt időt, hiányolják az ilyen vitákban keletkező szakmai kapcsolatokat.
AZ MSZT oktatásszociológiai szakosztálya január 21-23-i konferenciáján szabadon választott témában 20 perces előadásokat vár, melyekhez húsz perces vitaidők tartoznak. A jelentkezéseket január 10-ig kérjük megküldeni. legkésőbb január 10-ig
Nagy PéterTibor
https://docs.google.com/forms/d/1ycl3w50xE-YE7Y8InvW3evEzKoDM0-7lLFLN_WTlciQ
A programon résztvenni szándékozók a kezdés előtt öt perccel, de nem előbb, kattintsanak a
http://oktatas.uni.hu/20220121_belepokod.htm
linkre!
Program
20210121 |
||||||
13 |
. |
00 |
. |
Nagy Péter Tibor |
: |
Megnyitó |
13 |
. |
10 |
. |
Sütő Erika |
: |
Jugoszláv és magyar középiskolai reformkísérletek a ’70-es években |
13 |
. |
50 |
. |
Pelesz Nelli |
: |
Szakmai identitásformálás és professzionalizáció a tanítóképzésben a két világháború között |
14 |
. |
30 |
. |
Kontró Fanni (Susánszky Pállal közös kutatás) |
: |
Miből lesz tüntetés? Oktatással kapcsolatos tüntetések Magyarországon 2015-2020 |
15 |
. |
10 |
. |
Lólé Bianka |
: |
Kötélen táncolva. A pályaelhagyás a pedagógusok jövőképében |
15 |
. |
50 |
. |
Kocsis Nóra |
: |
Tanítsunk és Tanuljunk Magyarországért! A mentorprogram eredményessége |
16 |
. |
30 |
. |
Papp Beáta |
: |
Magyar-olasz két tannyelvű oktatás: tankönyv dilemma |
17 |
. |
10 |
. |
Rusznák Anett |
: |
Együtt eredményesebbek lehetünk! Az iskola és a szülők kapcsolatának vizsgálata Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei általános iskolákban |
17 |
. |
50 |
. |
Csonka Éva |
: |
A középiskolai tanárok hatása a végzős diákok pedagógus pályával kapcsolatos motivációira és választására |
20210122 |
|
|
||||
10 |
. |
20 |
. |
Horváth Annamária |
: |
A Pygmalion-hatás jelentősége a hátrányos helyzetű tanulók mentorálásában |
11 |
. |
00 |
. |
Németh-Czirok Ildikó |
: |
Flow Állapot Kérdőív bemutatása a klasszikus zenei pályára készülő növendékek körében |
11 |
. |
40 |
. |
Bajkó Edina |
: |
Hallott és írott szövegértés harmadik osztályban |
12 |
. |
20 |
. |
Annus Szabolcs |
: |
A szexualitás kérdése a 80-as évek Délmagyarországában |
13 |
. |
00 |
. |
ebédszünet |
|
|
13 |
. |
40 |
. |
Paizs Melinda Adrienn |
: |
A magyar kannabisz helyzetről. |
14 |
. |
20 |
. |
Reszeginé Vályogos Krisztina |
: |
Az oktatók szakmai elégedettségének vizsgálata az észak-alföldi régió szakképzési intézményeiben |
15 |
. |
00 |
. |
Trembulyák Márta |
: |
A gyógypedagógiai fogalmak változásai |
15 |
. |
40 |
. |
Véghelyi Péterné |
: |
Tekintélyalapú értékpreferenciák kialakítási lehetőségei a modernitás mediatizált közösségképzetében |
16 |
. |
20 |
. |
Godó Katalin |
: |
Szakmai fejlődési lehetőségek és a pedagóguspálya iránti elköteleződés vizsgálata a Tanítsunk Magyarországért mentorprogramban |
17 |
. |
00 |
. |
Patonai Gábor |
: |
Életreform: a természet |
17 |
. |
40 |
. |
zárszó |
Az előadások és az előadók adatai
13
. 10 . Sütő Erika Fokozat: PhD hallgató
Intézmény: SZTE JGYPK Cím: Jugoszláv és magyar középiskolai reformkísérletek a
’70-es években Title: Yugoslavian and Hungarian Reform Attempts in Secondary
Education in the 1970s Abstarcts, Tags "Jugoszláviában a rendszerszintű
változások, szerkezeti átalakítások iránti igények a középfokú oktatás
tekintetében már a ’60-as évek második felében megjelentek a párt részéről. Az
ideológiai okokon túl a szocialista piacgazdaságra való áttérés tette
szükségessé a középfokú képzés átalakítását. Az 1974-es tanévben vezették be az
egységes középiskolát, s ezzel együtt megszüntették a korábbi középiskolai
rendszert.
Magyarországon az iskolaszerkezet megreformálásának első tervezete Nagy
Józsefhez kapcsolódik. Ez a terv már ismert volt, amikor Ágoston György
vezetésével hozzákezdtek a középiskola megreformálásának első kísérletéhez
1973-ban. A kísérletek után néhány évvel dolgozták ki az egységes alapú
középiskolát, azaz a szegedi modellt, amely más volt, mint Nagy József
koncepciója.
Előadásomban a jugoszláv és a szegedi modell összehasonlító elemzésére vállalkozom.
Kitérek azokra a szakmai kapcsolatokra is, melyek alapján feltételezhetjük,
hogy a jugoszláv modell ismert volt a szegedi kutatócsoport számára is.
" "In Yugoslavia, the need for systematic reforms and structural
changes regarding secondary education were present on behalf of the governing
party as early as the second half of the 1960s. Besides ideological reasons,
the shift towards socialist market economy rendered it necessary to restructure
secondary education programs. Starting with the 1974 schoolyear, the structure
of secondary education programs was uniformized, with the former, more diverse
structure discontinued.
In Hungary, József Nagy was the first to propose reforms in the structure of
education. This plan was known when the first reform attempts began, led by
György Ágoston, in 1973. A few years after these early experiments, the unified
structure was crafted based on the so-called “Szeged Model”, which differed
from József Nagy’s concepts.
In my talk, I make an attempt to examine these models in a comparative manner.
I also investigate the professional relations that suggest that the Yugoslavian
model was known to the researchers in Szeged while working on their scheme.
" Jugoszlávia, egységes középiskola, szegedi modell Yugoslavia,
uniformized secondary education, Szeged Model Other works of lecturer: http://nevelestudomany.elte.hu/index.php/2021/12/a-politika-az-oktatasugy-es-a-nevelestudomany-az-1950-es-60-as-es-70-es-evek-szocialista-jugoszlaviajaban-vazlat/;
http://eta.bibl.u-szeged.hu/1426/1/EFOP343_AP2OKTIG2_jegyzet_Bozs%C3%B3_Ren%C3%A1ta_et_al_A_fels%C5%91ktat%C3%A1s_k%C3%A9pz%C3%A9si_ter%C3%BCleteinek_szintle%C3%ADr%C3%B3_kimenti_jellemz%C5%91i_20181120.pdf;
13 . 50 . Pelesz Nelli Fokozat: PhD hallgató
Intézmény: EKKE NTDI Cím: Szakmai identitásformálás és professzionalizáció a
tanítóképzésben a két világháború között Title: Professional identity formation
and professionalization in teacher education between the two world wars
Abstarcts, Tags "Kutatásaim középpontjában a pedagógusprofesszió
vizsgálata áll, elsősorban történeti kontextusban. A szakmai autonómia
kialakítása, a professzióvá válás folyamata, az érvényes öndefiníció
megfogalmazása, a tudományos megalapozottság kérdései napjainkban is
érdekfeszítő témák, alapos megértésükhöz szükséges a téma gyökereinek,
évszázados fejlődési ívének érdemi feltárása. Professzionalizációtörténeti
kutatásaim részeként vizsgálom a két világháború közötti tanítóságot, mint
foglalkozási csoportot. Reprezentánsaik speciális csoportjaként értelmezem a
tanítójelölteket, mivel a szakmai identitásformálás időszaka különösen pregnáns
kifejezője a hivatásbeli dilemmáknak.
A téma szerteágazó és nehezen vizsgálható volta ellenére a korabeli diáksajtó
értékes és jól hasznosítható forrást biztosít, ezért a Magyar Tanítójelöltek
Lapja című folyóirat elemzésével kívánom bemutatni eddigi eredményeimet. Az
említett sajtóorgánum a maga nemében kuriózumnak számít, hiszen kizárólag
diákok alapították, írták, szerkesztették és tartották fenn 1926 és 1938 között.
Szegedi kötődésű kezdeményezésből vált országos kiterjedésű fórummá,
önkifejezési lehetőséget biztosítva több mint 900 szerzőnek, a lehető
legváltozatosabb témákban. Előadásomban a lap kvantitatív jellemzőinek
bemutatása után kvalitatív módon közelítem meg a kérdést, egyelőre négy
évfolyam tartalomelemzéssel végzett feltárása nyomán szemléltetem a főbb
kategóriákat és összefüggéseket, amelyek segíthetnek a professzióvá válás
speciális folyamatainak hatékony értelmezésében.
" "My research focuses on the teaching profession, primarily in a
historical context. The establishment of professional autonomy, the process of
becoming a profession, the formulation of a valid self-definition, and the
issues of scientific substantiation are still interesting topics today, a
thorough understanding of the roots and centuries of development of the topic
is necessary for their thorough understanding. As part of my research on the
history of professionalization, I examine the teaching between the two world
wars as an occupational group. I interpret teacher candidates as a special
group of their representatives, as the period of professional identity
formation is a particularly pregnant expression of professional dilemmas.
Despite the fact that the topic is diverse and difficult to examine, the
contemporary student press provides a valuable and well-utilized source, so I
would like to present my results so far by analyzing the journal Hungarian
Teacher Candidates. The said press is a curiosity of its kind, as it was
founded, written, edited and maintained exclusively by students between 1926
and 1938. From a Szeged-based initiative, it has become a nationwide forum,
providing opportunities for self-expression for more than 900 authors on a wide
variety of topics. In my presentation, after presenting the quantitative
characteristics of the paper, I approach the issue in a qualitative way,
following the content analysis of four grades, I illustrate the main categories
and contexts that can help in the effective interpretation of the special
processes of becoming a profession." professzionalizáció, tanító,
pedagógiai sajtó professionalization, teacher, pedagogical press Other works of
lecturer: https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=10066069
14 . 30 . Kontró Fanni (Susánszky Pállal közös
kutatás) Fokozat: egyetemi, főiskolai hallgató Intézmény: Társadalomtudományi
Kutatóközpont Cím: Miből lesz tüntetés? Oktatással kapcsolatos tüntetések
Magyarországon 2015-2020 Title: What makes people protest? Protests focusing on
education in Hungary 2015-2020 Abstarcts, Tags "A mozgalomkutatási és a
politikai szociológiai irodalom szerint a politikai tiltakozás olyan eszköz,
amellyel az állampolgárok képesek kifejezni elégedetlenségüket valamint képesek
különféle problémákat tematizálni. A kutatók azonban keveset foglalkoznak
azzal, milyen típusú elégedtlenségek generálnak tüntetéseket és melyek azok a
problémák, amelyek így kevéssé vagy egyáltalán nem jelennek meg a közéletben.
Kutatásunkkal feltárjuk milyen oktatással kapcsolatos témák és ügyek miatt
szerveznek Magyarországon tüntetéseket és, melyek azok a problémák, amiket nem
követ politikai mobilizáció. Elemzésünkhöz kétféle adatbázist használunk: 1)
2015-2020 között a rendőrségre bejelentett tüntetések 2) oktatással kapcsolatos
írott tartalmakból épített adatbázis: az oktatással foglalkozó tudományos
közlemények (pl. Educatio) és a szaksajtóban (eduline.hu) megjelent cikkek.
A sajtóban megjelent cikkek alapján bemutatjuk az oktatásüggyel kapcsolatos
problémák térképét, majd ezt összevetjük az oktatással kapcsolatban szervezett
tüntetésekkel. Előzetes eredményeink szerint a sajtóban megfogalmazott
problémák csak egy kis része jelenik meg tüntetéseken. Míg a szakmai
folyóiratokban a cikkek 31%-a szólt esélyegyenlőségi problémákról, addig ez a
témakör a tüntetések kevesebb, mint 5%-ánál jelent meg. Ugyanakkor az autonómia
kérdése a tüntetések 83%-ában jelent meg, míg a szakcikkek csak 23%-ában
jelenik meg ez a téma.
" "Social movement studies and political sociology literature define
political protests as a tool for citizens to voice their discontent. Also
protests allow people to thematise different issues. However there has been
less previous research on what types of grievances lead to protests and what
types of issues do not show up in public demonstrations.
Our research aims to fill this gap in the literature and reveal issues that are
followed by political mobilization. In our analysis we use two datasets 1) the
protests registered by the police between 2015 and 2020, and 2) our own
database of written sources on education, which include publications in
scientific journals like Educatio and articles in specialized press (e.g. eduline.hu).
We present the map of issues based on the arcticles and it is compared with the
protest events focusing on education. Our preliminary results show that most of
the issues presented in the written sources did not lead to protests. While 31
per cent of the publications mention the issue of equal opportunities and
discrimination in schools, this problem was only mentioned in less than five
per cent of the protest events. Moreover 83 per cent of protests dealt with
autonomy, while it was only discussed in 23 per cent of the scientific
publications." oktatásügy; tüntetés; politika education; protests;
politics Other works of lecturer:
15 . 10 . Lólé Bianka Fokozat: egyetemi,
főiskolai hallgató Intézmény: Debreceni Egyetem Cím: Kötélen táncolva. A
pályaelhagyás a pedagógusok jövőképében Title: "Dancing on a rope. Leaving
the career in the vision of teachers
" Abstarcts, Tags "Mind a szakmai önértékelési problémák, mind pedig
a 21. századi elvárások hozzájárulnak a pályaelhagyáshoz, mint rizikófaktorok.
És egy új jelenséget hoznak létre, az úgynevezett ,,stagnáló pályaelhagyó
pedagógust” (Polónyi 2017, Pukánszky & Németh 1996, N. Kollár & Szabó
2017, Zagyváné 2019).
Egy online kérdőív kidolgozása és a közoktatás különféle magyarországi
színterein dolgozó pedagógusokkal való kitöltetése történt meg. Összesen 254
pedagógus vett részt a felmérésben, ami nem reprezentatív, ezért az eredmények
általánosíthatósága korlátozott. A kutatási eredményekről elmondható, hogy a
pályakezdő és a már 5-10 éve dolgozó pedagógusok a legmotiválatlanabbak. Ami
pedig az önértékelést illeti, a több, mint 25 éve pályán lévők azok, akik a
leggyakrabban értékelik önmagukat pedagógusként pályatársaikkal megegyező
teljesítményt nyújtónak. Számos szakmai kihívást a pályakezdők és az 5-10 éve
pályán lévők tekintettek a legsúlyosabbnak. A határozott pályaelhagyási szándék
és a stagnáló pályaelhagyás minden kétséget kizáróan része a mai pedagógusok
jövőképének.
" "Both the professional self-evaluating crises and the expectations
of the 21st century can be regarded as risk-factors that play a significant
role in the decision that many teachers make to give up teaching or being in a
so called “stagnating stage” some time during their career (Polónyi 2017,
Pukánszky & Németh 1996, N. Kollár & Szabó 2017, Zagyváné 2019).
The base of this study is the “Survey of the Mental Condition and Potential
Burn-out of Teachers Working in Public Education in Hungary in 2020” (N=254).
As for the results, we found that the least motivated were the entrants and
those who had been teaching for 5 to 10 years already. As for self-reflection,
it is the teachers who have been teaching for over 25 years who saw their
performance as the same when asked to compare that to that of their colleagues.
It is the entrants and the teachers who have been working for 5 to 10
years already that regarded professional challenges as the most severe.
Finally, we clearly found a definite intention to leave the profession as well
as stagnating quitting in their future prospects.
The first question was seeking answers to the following questions: Is a teacher
at all able to reflect upon his or her own teaching skills acquired during his
or her teacher training and also during the later years of his or her own
teaching practice in public education? How does he or she assess his or her own
teaching skills?
Secondly, I attempted to find out the potential effect of the number of years a
teacher has spent teaching on his or her self-assessment as a teacher when
compared to that of his or her colleagues.
Thirdly, I was searching for answers as to how the number of years a teacher
has spent teaching determines his or her view of the hardships and challenges
having been encountered during his or her career.
Lastly, we got an insight into how teachers can see their own future and also
into how many of them were considering quitting the profession and into how
determined the ones who were planning to do so were." szakmai önértékelés;
pályaelhagyás; stagnálás professional self-reflection; quitting profession;
stagnating Extract Other works of lecturer: http://www.kulturaeskozosseg.hu/pdf/2021/2/21_L%C3%B3l%C3%A9_2021_02.pdf;
http://mek.oszk.hu/22300/22310/22310.pdf
15 . 50 . Kocsis Nóra Fokozat: egyetemi,
főiskolai hallgató Intézmény: DE-GYGYK Cím: Tanítsunk és Tanuljunk
Magyarországért! A mentorprogram eredményessége Title: Let's teach and learn
for Hungary! The effectiveness of the mentoring program Abstarcts, Tags
"Kulcsszavak: Tanítsunk Magyarországért, mentorprogram, hátránykezelés,
járványhelyzet, távmentorálás
A tanulói hátrányok kompenzálására hazánkban egyre elterjedtebbé válik a
mentorálási folyamat. Számos program törekszik arra, hogy kibontakoztassa a
mentor-mentorált személyes kontaktusában rejlő előnyöket (Fejes, 2012), azonban
a személyes mentorálás nyújtotta lehetőségek az elmúlt másfél évben háttérbe
szorultak. A koronavírus-járvány a hagyományos oktatást egy olyan jelentős
mértékű kihívás elé állította, amellyel az oktatási rendszer még nem
találkozott. Számos terület átalakult, s ebből kifolyólag a hagyományos
oktatásról a digitális oktatásra való átállás további kihívások elé állította a
pedagógusokat, a diákokat (Kristóf, 2020). Az oktatás mellett a jelenléti
mentorálás távmentorálás formájában folytatódhatott. Kutatásomban vizsgálom a
Tanítsunk Magyarországért programban a távmentorálás meglétét, hatékonyságát, a
tapasztalatok feltárását. A felmérést kevert módszer alkalmazásával végzem el,
egyrészt kvantitatív kérdőíves kutatás formájában, amely a diákok megszerzett
élményeire fókuszál, valamint kvalitatív vizsgálati módszereket alkalmazok,
amely az átfogóbb tapasztalatok gyűjtését biztosítja. A kutatás alanyait
Hajdú-Bihar megye és Szabolcs-Szatmár-Bereg megye egy-egy kistelepülésének
általános iskolás diákjai, mentorai, pedagógusai képezik (N=60 fő). Az
adatgyűjtés 2021 decemberében kezdődött, s még tart a lekérdezés folyamata,
ebből kifolyólag az első eredményeket szeretném a konferencián bemutatni."
"Keywords: Teach for Hungary, mentoring program, disadvantage treatment,
epidemic situation, remote mentoring
To compensate student disadvantages, the mentoring process is becoming more and
more widespread in Hungary. Numerous programmes has the aspiration to unfold
the advantages/benefits of the face-to-face contact between mentor and mentee,
however, the opportunities of personal mentoring had been declined in the last
and a half year. The coronavirus epidemic challenged the traditional school
system in a significant way that the education system has never faced
before/yet. Many areas have changed, and as a result, the transition from
traditional to digital education has posed additional challenges for teachers
and students (Kristóf, 2020). In addition to education, attendance mentoring
could continue in the form of distance mentoring. In my research, I examine the
existence and effectiveness of distance mentoring and the exploration of
experiences in the Teach for Hungary program. I carry out the survey using a
mixed method, on the one hand in the form of quantitative questionnaire research,
which focuses on the experiences gained by the students, and on the other hand,
I use qualitative research methods that ensure the collection of more
comprehensive experiences. The subjects of the research are primary school
students, mentors and teachers of small settlements from Hajdú-Bihar county and
Szabolcs-Szatmár-Bereg county (N=60 people). Data collection started in
December 2021, and the query process is still ongoing, so I would like to
present the first results at the conference." Option 1 Option 1 Other
works of lecturer:
16 . 30 . Papp Beáta Fokozat: PhD hallgató
Intézmény: Pécsi Tudományegyetem Cím: Magyar-olasz két tannyelvű oktatás:
tankönyv dilemma Title: Hungarian-Italian bilingual education: a textbook
dilemma Abstarcts, Tags Magyarország oktatáspolitikája egyre nagyobb figyelmet
szentel az idegennyelv-tudás kérdéskörére. A tartalomalapú nyelvoktatás
legmegfelelőbb eszköze a két tannyelvű képzés, mely lehetőséget nyújt egy
elmélyültebb nyelvi és kulturális tudás elsajátítására. Két nyelven tanulni egy
tantárgyat, két tudományos kultúra megismerését is jelenti (Pelles, 2002).
Magyarországon számos angol, illetve német két tannyelvű képzés működik, így az
ezekről szóló kutatások széleskörűek, ám az újlatin nyelvekre kevesebb figyelem
irányul. Hazánkban jelenleg négy magyar-olasz két tannyelvű középiskola
működik. Jelen kutatás ezek közül a Pécsi Kodály Zoltán Gimnáziumot vizsgálja.
Kutatásunk célja, hogy feltárja az esetleges változásokat, amelyek 2014-hez
képest történtek az olasz tagozat életében, a tartalomalapú nyelvoktatáshoz
szükséges két tannyelvű tankönyvek tekintetében. Arra kerestük a választ, hogy
fennáll-e tankönyvhiány. A vizsgált intézmény olasz tagozatán jelenleg tanító
olasztanárokat, mostani és egykori anyanyelvi lektorokat megkeresve vettük fel
a kérdőívet. A kapott eredményeket összehasonlítottuk a 2014-ben végzett
hasonló felmérésünkkel. Eredményképpen elmondható, hogy a tartalomalapú
nyelvoktatáshoz szükséges két tannyelvű tankönyveket illetően továbbra is hiány
figyelhető meg. Hungary's educational policy is paying more attention to the
issue of foreign language knowledge. The context based language education’s
most appropriate tool is the bilingual education, which gives the possibility
of a deeper level of language and cultural acquisition. Learning a subject in
two languages, also meaning the learning of two scientific cultures (Pelles
2002). In Hungary there are many English and German two-language training, so
research on these are widespread, but it is aimed at less attention to the new
Latin languages. In Hungary there are currently four Hungarian-Italian
two-language high schools. This research observes the Kodály Zoltán High
School. The purpose of our research is to reveal possible changes compared to
2014 in the life of the Italian Section, regarding two-language textbook need
for content-based language teaching. We searched for the answer that there is a
textbook shortage. We recorded the questionnaire at the teachers of the Italian
Section, present and former native language lecturers at the Italian Section of
the institution under review. This gathered data was compared with our previous
research in 2014. As a result, it can be said that the two language teaching
textbooks needed for content-based language teaching continue to be lacking.
Option 1 Option 1 Other works of lecturer: http://hera.org.hu/wp-content/uploads/2021/05/Papp_Be%C3%A1ta_55.pdf
17 . 10 . Rusznák Anett Fokozat: egyetemi,
főiskolai hallgató Intézmény: Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kar
Nevelés- és Művelődéstudományi Intézet Cím: Együtt eredményesebbek lehetünk! Az
iskola és a szülők kapcsolatának vizsgálata Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei általános
iskolákban Title: Together we can be more successful! Examination of the
relationship between the school and parents in primary school in Szabolcs-
Szatmár- Bereg Country Abstarcts, Tags "Miért fontos a szülők bevonása?
Joyce Epstein gondolatát emelnénk ki, aki szerint kiemelten fontos, hogy az
iskolai életben a szülők is elkötelezettek legyenek, s minél nagyobb mértékben
kapcsolódjanak be a gyermekük iskolai életébe. Kutatásunk legfőbb célja, hogy
rámutassunk az iskola és a szülő kapcsolatának, illetve a szülői szerepvállalás
fontosságára, továbbá feltáró jellegű kutatásunkkal kívánunk alapot biztosítani
a komplex kutatás lebonyolításához.
A szülői részvétel fogalma alatt minden olyan tevékenységet értünk, amely a
gyermek tanulását, fejlődését szolgálja, hiszen a gyermek tanulási folyamata
áll a fókuszban. A szülők részvételének és a bevonódásának a mértékét és
akadályait egyrészt a szülők oldaláról, másrészt az intézmények oldaláról is
megvizsgálhatjuk. A kutatásunk során az alábbi kérdésekre kerestük a választ:
•Milyen különbségek mutatkoznak az egyes iskolákban tanulók szüleinek iskolához
való viszonyában?
•Milyen mértékben vesznek részt a szülők a gyermekek iskolai életében?
•Melyek azok a kezdeményezések, amelyek a legszívesebben vennénk részt a
szülők? Tudjuk-e kategorizálni ezeket a kezdeményezéseket?
•Hogyan vélekednek a pedagógusok és a szülők az iskola és a család
kapcsolatáról?
A jelenlegi kutatásunkban egyaránt fókuszálunk a szülők és az iskolai
nézőpontjaira. A kutatásunk során egy községi, egy kisvárosi és egy
megyeszékhelyi általános iskolákban végeztünk kutatást, Szabolcs-Szatmár-Bereg
megyében. Ezek az iskolák eltérő tanulói bázissal rendelkeznek, azonban a
különbségekre vonatkozó következtetéseket a későbbiekben kívánunk majd levonni.
A kvantitatív kutatási szakaszban az egyik községi és megyeszékhelyi
intézményekben tanuló diákok szüleinek a véleményeit és álláspontját
vizsgáltuk, valamint Epstein hat bevonódási típusából kiindulva az egyik
kérdésblokkunkkal az volt a célunk, hogy feltárjuk, milyen programokba,
rendezvényekbe kapcsolódnának be a szülők, ha az iskola kezdeményezné a
felsorolt programokat. A kvalitatív kutatási szakaszban az iskola nézőpontját
igyekeztünk vizsgálni a felkeresett iskolák állami fenntartásúak. Az interjús
kutatást jelenleg is folytatjuk, hiszen a fennálló járványügyi helyzet miatt
nem sikerült el-érünk mind a három iskola valamennyi pedagógusát.
Hangsúlyoznunk kell, hogy a kutatás eredményeiből nem vonhatunk le általános,
ok-okozati összefüggéséket, és nem tehetünk egyértelmű meg-állapításokat a
szülők és az iskola közötti kapcsolatra vonatkozóan.
" "Together we can be more successful! Examination of the
relationship between the school and parents in primary school in Szabolcs-
Szatmár- Bereg Country. Why important the parents overlaying. Aim of the
research to point out the importance of the relationship between school and
parent and parental role, and with our research we want to provide the basis
for conducting complex research.
The concept of parental involvement means all activities that serve the child's
learning and development, since the child's learning process is the focus. The
extent and obstacles to the participation and involvement of parents can be
examined both from the parents 'side and from the institutions' side. In our
research we were looking for answers to the following questions:
What are the differences between the parents of the students in each school?
To what extent do parents take part in children's school life?
What are the initiatives that parents would most like to participate in? Can we
categorize these initiatives?
How do teachers and parents think about the relationship between school and
family?
We focus both in our current research to parents and school viewpoints. In our research,
we conducted research in primary schools in a municipal, a small town and a
county seats in Szabolcs-Szatmár-Bereg county.
" szülő; iskola; eredményesség parent; school; efficiency Other works of
lecturer:
17 . 50 . Csonka Éva Fokozat: PhD hallgató
Intézmény: Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kar Humán Tudományok Doktori
Iskola Nevelés- és Művelődéstudományi Doktori Program Cím: A középiskolai
tanárok hatása a végzős diákok pedagógus pályával kapcsolatos motivációira és
választására Title: "THE IMPACT OF HIGH SCHOOL TEACHERS ON THE MOTIVATIONS
AND CHOICES OF
GRADUATE STUDENTS FOR TEACHING CAREERS" Abstarcts, Tags "Oktatási
rendszerünk minősége függ attól, milyen tanárok tanítanak, kik lesznek azok,
akik a jövő nemzedékét nevelik és ebből a szempontból a középiskolai tanárok
korai érzékenyítésben betöltött szerepét kutatjuk. (Sági - Ercsei, 2012).
Polónyi István (2019) a felsőoktatásba felvett hallgatók átlagpontszámát
vizsgálva megállapította, hogy a gyengébb tanulmányi teljesítményre képes tanulók
kerülhettek be a tanárképzésre. Csökken a pedagógusképzés presztízse is.
(Gortva, 2020).
Választ keresünk arra, kik választják a tanári pályát (társadalmi háttér,
gazdasági háttér, környezeti hatások, szülők iskolai végzettsége,
eredményesség), miért nem motiváltak a kiváló tanulók (kitűnő, jeles tanulók) a
pedagógus pálya iránt (Gortva, 2020), mennyire van befolyásoló szerepe egy
középiskolai tanárnak a pályaválasztás szempontjából. Így képet kapunk a
végzős, középiskolás diákok pályaválasztására gyakorolt tanári hatásról, (a
pedagógus személyiségmarketingjéről) a jobb teljesítményt nyújtó tanulók
vizsgálata során a pályamotivációjukról, valamint a marketing és az oktatás
kapcsolatának újszerűségéről, ha az érettségire, mint munkaerő – piaci elvárásként
tekintünk.
Kulcsszavak: pályamotiváció, tanári professzió, személyiségmarketing"
"The quality of our education system depends on the quality of the
teachers who will educate the future generation and from this perspective we
are exploring the role of secondary school teachers in early sensitisation.
(Sági - Ercsei, 2012). István Polónyi (2019), examining the average scores of
students admitted to higher education, found that students with lower academic
performance were more likely to be admitted to teacher education. The prestige
of teacher education is also declining. (Gortva, 2020).
We seek answers to the question of who chooses a career as a teacher (social
background, economic background, environmental influences, parents' educational
attainment, achievement), why excellent students (outstanding, honours
students) are not motivated to become teachers (Gortva, 2020), and how
influential a secondary school teacher is in terms of career choice. Thus, we
gain insights into the influence of teachers on the career choice of graduating
secondary school students, (the teacher's personality marketing) on their
career motivation when examining high achievers, and the novelty of the
relationship between marketing and education when looking at the baccalaureate as
a labour market expectation.
Keywords: career motivation, teaching profession, personality marketing"
Option 1 Option 1 Other works of lecturer:
20210122
10 . 20 . Horváth Annamária Fokozat: egyetemi,
főiskolai hallgató Intézmény: Debreceni Egyetem Cím: A Pygmalion-hatás
jelentősége a hátrányos helyzetű tanulók mentorálásában Title: Significance of
the Pygmalion effect in mentoring disadvantaged students Abstarcts, Tags A
Pygmalion-hatás a másokkal szembeni elvárások erejét példázza. Az emberek
olyanokká válnak, amilyen elvárásokat támasztunk velük szemben (Merton, 1980;
Cserné Adermann, 1991). A kutatás célja megvizsgálni a mentorálás hatását a
hátrányos helyzetű mentoráltak tanulmányi eredményeire és motivációjára. A
mentor-mentorált közötti kapcsolat komplex hatásmechanizmusának összetevői
között kiemelten elemezzük a Pygmalion-hatást. A tervezett kérdőíves kutatás
alapsokaságát a Tanítsunk Magyarországért Mentorprogramban résztvevő
Hajdú-Bihar megyei 7. és 8. osztályos mentoráltak adják. Kontrollcsoportként
hasonló háttérrel rendelkező, de a programban részt nem vevő tanulókat
vizsgálunk. Kutatásunk az elméleti megalapozás és operacionalizálás fázisában
van, így eredményekről még nem számolhatunk be. Hipotézisünk, hogy a mentorált
hátrányos helyzetű tanulók esetében hangsúlyosabban van jelen a Pygmalion-hatás
kedvező befolyása a tanulmányi eredményekre és a motivációra, mint nem
mentorált társaik körében. The Pygmalion effect exemplifies the strength of the
expectations of others. People become similar to the expectations we state for
them (Merton, 1980; Cserné Adermann, 1991). The aim of the research is to
examine the impact of mentoring on the learning outcomes and motivation of
disadvantaged mentees. Among the components of the complex mechanism of action
of the mentor-mentee relationship, the Pygmalion effect is predominantly
analyzed. The basic population of the planned questionnaire research is
provided by the 7th and 8th-grade mentees of Hajdú-Bihar County participating
in the Teach for Hungary Mentoring Program. As a control group, we examine
students from similar backgrounds who do not participate in the program. Our
research is in the phase of theoretical foundation and operationalization, so
we cannot yet report results. Our hypothesis is that the positive effect of the
Pygmalion effect on learning outcomes and motivation is more pronounced among
mentored disadvantaged students than among their non-mentored peers.
mentorálás, pygmalion-hatás,hátrányos helyzetű tanulók mentoring, pygma-lion
effect, disadvantaged students Other works of lecturer:
11 . 0 . Németh-Czirok Ildikó Fokozat: PhD
hallgató Intézmény: Pécsi Tudományegyetem "Oktatás és Társadalom"
Neveléstudományi Doktori Iskola Cím: Flow Állapot Kérdőív bemutatása a
klasszikus zenei pályára készülő növendékek körében Title: "The flow
experience: Construction
and validation of the flow state scale among students preparing for a career in
classical music" Abstarcts, Tags "A flowt, annak elemeit
Csíkszentmihályi Mihály (1975) fogalmazta meg. A flow jelentése: áramlat. A
flowt átélők a következőről számoltak be: nem létezik más, csakis a
tevékenység, ami magával ragadja őket. Flow érzés olyan tevékenység közben jön
létre, mely felkészültséget kíván, világos céljai vannak, biztosított az
azonnali visszacsatolás. A cselekvő személy teljes figyelmét igénybe veszi,
külső és belső zavaró tényezők kizárása okán a tudata uralmára készteti, a
személy cselekvés közben belemerül az általa végzett tevékenységbe. Az
időérzete átalakul, és végül e hét elem autotelikus (auto=ön, telosz=cél)
élményt okoz. Az autotelikus szó jelentése: a személy a tevékenységet magáért a
tevékenységért végzi, a tevékenység okoz örömöt, a külső elvárások nem
befolyásolják az örömérzetet. A tevékenység indítója a belső motiváció. (Intristic
motivation.) (Csíkszentmihályi, 1997, 107-112). A flow elemeinek felmérésére
számos mintavételi eljárás (Élményértékelő Mintavételi Eljárás, interjúk,
kérdőívek) született. Jelen előadáson „A flow áramlatélmény feltárása
klasszikus zenei pályára készülő növendékek körében” kutatásom flow értékeinek
mérésére készült 4 skálás likert kérdőív, illetve a 2020/2021-ben végzett
kutatásom eredménye kerül bemutatásra. A kérdőív kidolgozásának alapjául a
Jackson & Marsh (1996) által kidolgozott Flow Állapot Kérdőív szolgált
alapul, melyet magam adaptáltam zeneoktatásra. A kérdőív a flow nyolc elemét
méri, nem tér ki az antiflow értékekre. Vizsgálati módszerem keresztmetszeti
vizsgálat, több helyszínen, de adott helyen egyetlen adatfelvétellel kapott
eredmények kerülnek elemzésre, összehasonlításra, ismertetésre. Mintavételi
eljárásom a maximális stratégia elvét követve lett kidolgozva (Sántha, 2006)
kizárólag a klasszikus zenei pályára készülő növendékek töltik ki a kérdőívet.
Tárgyszó: : flow; zenei pálya; kérdőív
" "Flow is a state of consciousness where people become immersed in
an activity, and enjoy it intensively. You are involved in the activity, you do
it because you love doing it. You do it by intrinsic motivation, not external
motivation. Nothing else matters, just the activity itself. It is named by
Mihály Csíkszentmihályi. He said: „ … the experience itself is so enjoyable
that people will do it even at great cost, for the sheer skae of doing it.”
(Csíkszentmihályi, 1990).) The flow experience has been researched with several
methods (ESM, interviews, flow state scale.) In this presentation, my own
questionary will be presented. My research is exploratory research. This field
(flow experience and music) has never been researched in Hungary yet. The research
is cross-sectional research — more schools take part, but one school takes part
only once. The sampling procedure was developed by the maximum strategy
principle. Only those students participated in this research who aspire to be
professional musicians. The four scales questonary have been developed by A.
Jackson and Herbert Marsh Flow State Scale (1996) and have been adapted to
music learning by me. The questionary assesses the eight flow elements but does
not address the issue of antiflow.
Keywords: flow experience; music education, questionary" Option 1 Option 1
Other works of lecturer: http://www.jgypk.hu/toki/tanito/wp-content/uploads/2021/11/ppnp_2021_konferenciakotet_2_final.pdf;
https://www.parlando.hu/2019/2019-2/Czirok_Ildiko.pdf;
https://www.parlando.hu/2020/2020-6/Czirok_Ildiko_recenzio.pdf
11 . 40 . Bajkó Edina Fokozat: egyetemi,
főiskolai hallgató Intézmény: Cím: Hallott és írott szövegértés harmadik
osztályban Title: Listening and writing comprehension in third grade Abstarcts,
Tags "Dolgozatom témája az anyanyelvi szövegértés harmadik osztályban.
Pedagógiai gyakorlatom során azt tapasztaltam, hogy a már írástudó gyermekek
vizuális szövegértése fejlettebb, azaz írott szövegeket könnyebben megértenek
és megjegyeznek, mint a hallott szövegeket. Ez a jelenség ihlette dolgozatom
témáját.
Kutatásom problémakérdése, hogy a harmadik osztályos tanulóknál a hallott és
írott szövegértés közül melyik a fejlettebb, illetve hogy a munkamemória
mennyiben játszik szerepet a szövegértés folyamatában. A felmérések
eredményeivel foglalkozó fejezetben, azt igyekeztem megvizsgálni, hogy
összefüggnek-e a három felmérésen szerzett összpontszámok, illetve hogy melyik
felmérésben teljesítettek a tanulók a legjobban vagy legrosszabbul és miért.
Jelenleg, a kutatásom folytatásán dolgozom, mellyel az adatgyűjtési szakaszban
tartok. Különböző eseteket vizsgálok meg, feltáró interjús módszerrel. Négy
első osztályos tanulót választottam ki egy kelet-magyarországi általános iskolából,
akik sokgyerekes, hátrányos vagy halmozottan hátrányos családból származnak és
egy teljes tanéven keresztül (2021-22) figyelemmel kísérem, hogyan fejlődik az
írott és a hallott szövegértésük, a környezetük (szülő, testvérek, pedagógus)
hatását figyelembe véve.
Tárgyszavak: hallott szövegértés; írott szövegértés; munkamemória."
"The topic of my research is mother-language comprehension in third grade.
During my pedagogy practice, I noticed that children who can already write have
a more advanced visual comprehension than listening comprehension. This
phenomenon inspired my research.
The problematic question of my research is whether the level of listening or
writing comprehension is more advanced, and what role does the work memory
plays in the process of comprehension. I wanted to examine if the results of my
three worksheets have any correlation, and in which worksheet they got the
worst or the best result and why.
Currently, I’m working on the continuation of my research, where I am in a data
collecting phase. I investigate different cases, with making interviews. I
chose four first grade students from an east-hungarian elementary school. All
of them come from a family with many children, and disadvantaged circumstances.
I monitor how their listening and writing comprehension improve through a whole
year, taking in consideration the effects of their environment (parent,
brother/sister, teacher).
work memory; listening comprehension; writing comprehension." Option 1
Option 1 Other works of lecturer:
12 . 20 . Annus Szabolcs Fokozat: PhD hallgató
Intézmény: Eötvös Lóránd Tudományegyetem Cím: A szexualitás kérdése a 80-as
évek Délmagyarországában Title: The issue of sexuality in ’Délmagyarország’
daily paper in the 1980s Abstarcts, Tags A Háttér Társaság megbízásából
létrejött projektben a Csongrád-Csanád megyei Délmagyarország napilapon
végeztem sajtóelemzést a célból, hogy megvizsgáljam, hogyan, milyen témák
mentén beszélt az orgánum a szexuális kisebbségről. Az empirikus fázis során
felfigyeltem arra a tendenciára, hogy a kisebbség jelenléte szorosan
összekapcsolódott a szexualitás, a szexuális felvilágosítás kérdéskörével.
Előadásomban elsődlegesen erre a tendenciára fókuszálok, azt igyekszem
bemutatni, hogy témától, szerzőtől és hírtől függően hogyan beszél egy vidéki
sajtóorgánum a szexről, intimitásról, nemiségről. Az eredményekből az olvasható
ki, hogy az államszocializmus utolsó évtizedében sem volt még egységes elv vagy
szabályrendszer a téma társadalmi diskurzusában, ugyanakkor a fiatalok felvilágosításában
nagy relevanciával rendelkezett, amit az évtized második felében az AIDS-krízis
tovább növelt. In the project behalf of the Háttér Society I did a media
analysis on regional newspaper ’Délmagyarország’ in Csongrád-Csanád County for
the purpose of examine how the newspaper's authors talked about the sexual
minority. In the empirical period I picked up on the tendency that the issue of
the minority was linked up with the issue of the sexual education. In my
presentation I want to focus on this tendency, presenting that as the case of
topic, author or news, how the organum spoke about sex, sexuality and intimacy.
We can be read from the results, that in the last decade of the socialism,
there were still no integrated precept or rule to how the media and society
should discurse the sexuality, however it seems obvious that the topic had a
great relevancy within the sexual education, mainly after the AIDS-crisis
imploded to the country. sajtóelemzés; szexualitás; Délmagyarország media
analysis; sexuality; Délmagyarország Other works of lecturer:
13 . 40 . Paizs Melinda Adrienn Fokozat: PhD
hallgató Intézmény: SZTE - ÁJTK - ÖJJI Cím: A magyar kannabisz helyzetről.
Title: About the cannabis situation in Hungary. Abstarcts, Tags Rácz (1988) a
„drogfogyasztó magatartás” kifejezést használta a droghasználat összetett
szociológiai, szociálpszichológiai és pszichológiai jelenségére. Ez az előadás
természetesen nem akar, és nem is lehet a jelenség minden szegmensét feltáró,
ezért a főleg a fiatalabb korosztályra jellemző látens bűnözési formát
választottam témául, aminek a fókusza specifikusan a lakosság marihuána
fogyasztására, és az erre vonatkozó jogszabályokra került. Ennek a
korosztálynak a specifikus relevanciáját az jelenti, hogy az eljárás alá vontak
9/10-e 30 év alatt volt 2007-ben. A fogyasztási célú birtoklással kapcsolatos
bűncselekmények legnagyobb százalékban a kannabiszhoz köthetőek Magyarországon.
Így a fiatalkori bűnözés egyik legjelentősebb eleme a kannabiszpiacon való
részvétel. A téma aktualitását pedig az adja, hogy a kormány 2013-ban elfogadta
a Nemzeti Drogellenes Stratégiát, amiben azt tűzte ki céljául, hogy 2020-ra
drogmentessé tegye az országot. Ennek sikerességét igyekszem feltárni, a
nemzetközi és hazai jogi és társadalmi közeget is szemügyre véve; nem célja
azokban a dolgozatnak sem ezen körülmények, sem a büntetőjogi vonatkozások
feltárása, fontos eleme azonban az a kérdés, hogy a jogalkotói cél mennyiben
egyezik a társadalmi igényekkel, és mennyire van összhangban a nemzetközi trendekkel.
Hisz nem hagyhatjuk figyelmen kívül azt, hogy eltérő szerek egy kategória alá
vonása. Felmerül a kérdés, hogy feltétlenül szükséges e a büntetőjog keretében
foglalkozni a kannabisszal, vagy egy ponton túl a szabályozás ilyen szintű
szigorúsága inkább kiskorúsítja a társadalmat? "Rácz (1988) used the term
“drug-using behavior” to refer to the complex sociological,
socio-psychological, and psychological phenomenon of drug use. Of course, this
presentation does not want to, and cannot be, exploring all segments of the
phenomenon, so I chose the latent form of crime, which is especially
characteristic of the younger age group, with a specific focus on marijuana use
and legislation.
The specific relevance of this age group is that in 2007, 9/10 of those subject
to the procedure were under 30 years of age. The highest percentage of crimes
related to possession for consumption are related to cannabis in Hungary. Thus,
participation in the cannabis market is one of the most significant elements of
juvenile delinquency. The topicality of the topic is given by the fact that the
government adopted the National Anti-Drug Strategy in 2013, in which it set the
goal of making the country drug-free by 2020. I try to explore the success of
this, also looking at the international and domestic legal and social
environment; it is not the purpose of the presentation to explore either these
circumstances or the criminal law aspects, but an important element is the
question of the extent to which the legislative goal is in line with societal
needs and in line with international trends. We cannot ignore the fact that
different substances fall into one category. The question arises as to whether
it is absolutely necessary to deal with cannabis in the context of criminal
law, or is it beyond this point that this level of regulation is rather
marginalized in society?" kannabisz; kábítószer fogyasztás; drogellenes
stratégia; cannabis; drug use; anti-drug strategy Other works of lecturer: https://www.ojji.u-szeged.hu/images/dokumentumok/CLWP/Paizs_Probono.pdf;
http://jesz.ajk.elte.hu/2020_2.pdf;
http://diploma.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/51740/
http://publicatio.bibl.u-szeged.hu/22177/2/RDC01.01Frontmatter-merged.pdf
14 . 20 . Reszeginé Vályogos Krisztina Fokozat:
PhD hallgató Intézmény: Debreceni Egyetem Humán Tudományok Doktori Iskola Cím:
Az oktatók szakmai elégedettségének vizsgálata az észak-alföldi régió
szakképzési intézményeiben Title: Research of professional satisfaction of
teachers in secondary vocational education and training in the Northern Great
Plain region Abstarcts, Tags "2020.november, decemberében online kérdőíves
kutatás keretében a középfokú szakképzésben oktatók szakmai elégedettségét
vizsgáltuk. A válaszadók 98%-a az észak-alföldi régió szakképzési
intézményeiben oktató, akiket a három megye szakképzési centrumain keresztül
szólítottunk meg. Összesen 168 válasz érkezett, mely minta nem tekinthető reprezentatívnak.
Hipotézisünk szerint az oktatók szakmai elégedettsége függ az adott
intézménytípus presztízsétől, melyben dolgozik.
Az 5 fokozatú Likert skálával a szakmai sikeresség mértékét az alábbi
területeken vizsgáltuk: tudásátadás, értékrend formálás, szocializáció, szakmai
innováció, szülőkkel és kollégákkal való együttműködés, kreativitás,
problémamegoldás és önképzés.
A kapott válaszokat egyszerű kereszttáblás elemzéssel dolgoztuk fel,
A válaszok alapján kizárólag a technikumban oktatók a tudásátadás és a szakmai
innováció területén ítélik a legsikeresebbnek magukat.
A hipotézisünk nem igazolódott be, mivel abban az esetben, ha a kizárólag
technikumban és a technikumban és más intézménytípusban oktatókat egy
csoportként vizsgáljuk, akkor összességében ők ítélik a legkevésbé sikeresnek
magukat szakmailag.
" "The online study took place in November-December 2020, 168
teachers completed the questionnaire, mainly from vocational training centres
in the Northern Great Plain region.
The sample cannot be considered representative.
According to our hypothesis, the professional satisfaction of the instructors
depends on the type of institution in which they teach.
Using a 5-degree Likert scale, we mapped out the professional success of the
instructors and to what extent they perceive it in the fields of knowledge
transfer, value system formation, socialization, professional innovation,
cooperation with parents and colleagues, creativity, problem solving and
self-education. We assessed the responses with a simple cross-table analysis.
We can analyze the responses either narrowed down or expanded in the
aforementioned way, instructors who teach in technical schools feel the most
successful in the field of innovation and knowledge transfer in secondary
vocational education and training.
The analysis of the data shows that teachers who work only in technical schools
feel the most successful. If we consider the responses of teachers in technical
schools and teachers working in other types of programmes as one group, they
recognise themselves the least successful.
Our hypothesis that teachers in higher-prestige technical training are the most
satisfied with their professional success has not been confirmed based on the
results.
" szakmai elégedettség; szakképzés; intézménytípus professional
satisfaction; vocational training; type of institution Other works of lecturer:
15 . 0 . Trembulyák Márta Fokozat: PhD hallgató
Intézmény: Széchenyi Egyetem Apáczai Csere János Kar Cím: A gyógypedagógiai
fogalmak változásai Title: Changes in special education concepts Abstarcts,
Tags A fogalmak a gyógypedagógiában folyamatosan változtak a történelem során.
Ezek sok esetben bemutatták a társadalmi fejlődés gondolatait. Másrészről a
társadalomban megjelenő egyre pozitívabb hozzáállást a fogyatékossággal élő
emberek befogadásához. A fogalmak folyamatosan új ismeretekkel egészültek ki. A
fogalmi változások viszont nem jelentik azt, hogy a mai pedagógusok számára
annyira egyértelműek is lennének. Az együttnevelés folyamatában egyik legfontosabb
tényezőként jelölöm meg a vizsgálataim során a gyógypedagógiai fogalmak
jelentésének ismeretét. Hiszen a szakértői véleményekben olvasható javaslatok,
jellemzések beépítése a tanítási folyamatban lehetetlen, ha nem tudjuk
értelmezni a benne rejlő definíciókat. Ma már elengedhetetlen ezzel a kérdéssel
foglalkozni. Hiszen az iskolákban egyre nagyobb számban jelennek meg a tanulási
problémákkal küzdő gyerekek, akiknek az oktatását már nem lehet figyelmen kívül
hagyni. A mai pedagógusoknak erre fel kell készülni. "Concepts in special
education have changed constantly throughout history. In many cases, they
presented ideas for social development. On the other hand, there is an
increasingly positive attitude in society towards the inclusion of people with
disabilities. New knowledge is constantly being added to the concepts.
Conceptual changes, however, do not mean that they are so clear to today’s
educators. One of the most important factors in the process of co-education is
the knowledge of the meaning of special education concepts in my research.
After all, it is impossible to incorporate the suggestions and descriptions
that can be read in expert opinions into the teaching process if we cannot
interpret the definitions inherent in them. It is essential to address this
issue today. After all, an increasing number of children with learning problems
are appearing in schools whose education can no longer be ignored. Today’s
educators need to be prepared for this.
" gyógypedagógia, együttnevelés,fogalmak special education, inclusion,
concepts Other works of lecturer: https://dtk.tankonyvtar.hu/xmlui/bitstream/handle/123456789/13342/simonik_trembulyak_csopmunka.pdf?sequence=1&isAllowed=y;https://magister.uns.ac.rs/files/kiadvanyok/konf2019/ConfSubotica2019.pdf;
https://lib.sze.hu/images/Apaczai/kiadv%C3%A1ny/2019/Ap%C3%A1czai%20napok_tanulm%C3%A1nyk%C3%B6tet_0609_Trembuly%C3%A1k%20M%C3%A1rta.pdf
15 . 40 . Véghelyi Péterné Fokozat: PhD hallgató
Intézmény: PTE-Oktatás és Társadalom Neveléstudományi Doktori Iskola Cím:
Tekintélyalapú értékpreferenciák kialakítási lehetőségei a modernitás
mediatizált közösségképzetében Title: Possibilities to Form Authority-based
Value Preferences in the Mediatised Community of Modernity Abstarcts, Tags A
bővülő digitális hálózatok az információs társadalmak vezető informális
információs csatornái. Az oktatásban betöltött szerepe már nem fakultatív, és kevert,
cseppfolyós állapotuk ellenére egyenértékű a személyes oktatással. A tanulmány
vizsgálja, hogy milyen hatással van a digitális ismeretszerzési gyakorlat, az
információs közösségek gondolatközösségként való működése a tanulók
jellemfejlődésére, és hogyan befolyásolja értékpreferenciák kialakulását,
megismerési, és érzékelési mentális folyamataikat? Vizsgálati módszere Charles
Fillmore FrameNet, keretháló projektje alapján, a fogalmi keret feltérképezése
a nyelvi megértés, és a fogalomalkotás folyamatában azt a kapcsolatot
vizsgálja, mely a személyes megismerés során a mediatizációs hatás körén kívüli
jelentésalkotást jellemzi. Jelentős pedagógiai kérdés, hogyan lehet a digitális
ismeretszerzési platformokon a tekintélyt az ismeretszerzésben rendező aktorként
működtetni? A mediatizált közösség és a kommunikatív elme jelentésalkotásában
megjelenő digitális ismeretközlési transzfer jelensége jelentheti-e az önmagát
megérteni akaró egyén számára az információs közösségként működő szociális
hálózat önértelmezési keretének szűkülését? "Rapidly expanding digital
networks are the leading informal information channel in information societies.
Their role is no longer optional and has become equivalent to face-to-face
education, despite their blended and fluid state.
The study explores how the implementation of digital learning practices and the
functioning of information communities, as communities of thought, affect the
character development, the value preferences, along the cognitive and
perceptual mental processes of learners.
Based on Charles Fillmore’s FrameNet, a conceptual frame mapping device
facilitates surveying the processes of linguistic comprehension and
conceptualization, investigating the relationships that characterize the
generation of meaning outside the scope of mediatization effects in personal
cognition.
A significant pedagogical question is how to make authority function as a
regulating actor in the acquisition of knowledge on digital platforms.
Could the phenomenon of digital knowledge transfer as appearing in meaning
generation by the mediatized community and the communicative mind mean the
narrowing of the self-understanding framework of the social network for the
individual seeking to understand himself?" tekintély; mediatizált közösség;
fogalomalkotás authority; mediatized community; conceptualization Other works
of lecturer: https://pea.lib.pte.hu/handle/pea/23875
16 . 20 . Godó Katalin Fokozat: PhD hallgató
Intézmény: Debreceni Egyetem Cím: Szakmai fejlődési lehetőségek és a
pedagóguspálya iránti elköteleződés vizsgálata a Tanítsunk Magyarországért
mentorprogramban Title: Examining professional development opportunities and
commitment to the teaching profession in the Let’s Teach for Hungary Mentoring
Program Abstarcts, Tags "Kvalitatív kutatásunkban 20 fővel készítettünk
félig strukturált interjút, akik a Debreceni Egyetem pedagógusképzésében
vesznek részt, mindamellett pedig a Tanítsunk Magyarországért mentorprogram
mentorainak táborát gyarapítják. Arra voltunk kíváncsiak, hogy vajon miért
választják ezek a hallgatók a mentorálást mint extrakurrikuláris tevékenységet
az említett mentorprogramban? Körükben mely tényezők játszottak szerepet abban,
hogy mentorok legyenek? Továbbá, hogy a mentorálás hogyan illeszkedik
tanulmányaikhoz? Mit gondolnak, mennyiben hasznosíthatóak az ott szerzett
tapasztalatok saját szakterületükön? Van-e átfedés egyáltalán a mentorálás és a
pedagógiai gyakorlat között? Mi az, ami szakmai fejlődésük szempontjából
hozzáadott értékként tudnak elkönyvelni? Igyekszünk ezen kérdésre választ
találni a megkérdezettek körében.
Mivel általában a mentorálás igénybevétele a mentrált tartós karrier-előnyéhez
kapcsolódik; s a mentorok hosszú távú karrierjéről keveset tudunk, ezért jelen
kutatásunk hiánypótló.
Az Információs és Technológiai Minisztériuma ÚNKP-21-3-II-DE-304 kódszámú Új
Nemzeti Kiválóság Programjának szakmai támogatásával készült." "In
our qualitative research, we conducted semi-structured interviews with 20
people who are enrolled in teacher training at the University of Debrecen and
who enrich the mentor community of the Let's Teach for Hungary mentoring
program. We were curious to know why these students choose mentoring as an
extracurricular activity in this mentoring program mentioned above. Among them,
what factors played a role in their decision to become mentors? Furthermore,
how does mentoring fit in with their studies? Do they belive that they can
benefit to some extent from the experience gained there in their own field? Is
there any overlap at all between mentoring and pedagogical practice? What can
they consider as an added value to their professional development? We are
trying to find answers to these questions among the respondents.
The availing of mentoring by the mentees is generally associated with long-term
career benefits; however, less is known about the long-term career plans and
the future career of mentors, so this research fills a gap.
The study was funded by the code number ÚNKP-21-3-II-DE-304 New National
Excellence Programme of the Ministry of Information and Technology."
reciprok mentorálás, szakmai fejlődési lehetőség, Tanítsunk Magyarországért
mentorprogram reciprocal mentoring, professional development opportunity, Let’s
Teach for Hungary Mentoring Programm Other works of lecturer: https://ojs.lib.unideb.hu/kulonlegesbanasmod/article/view/9673/8637;
http://mek.oszk.hu/22300/22310/22310.pdf;
https://peme.hu/wp-content/uploads/2021/12/XXII.-PhD-Konferencia-elektronikus-ko%CC%88nyv.pdf
https://ojs.lib.unideb.hu/CEJER/article/view/10158/9255; https://ojs.lib.unideb.hu/CEJER/article/view/5757/5401NA
VIDEOBOOK
https://archive.org/download/Conferences_SHS_2020s/Oktataskutatas_uj_nemzedeke_20220121.mkv
https://archive.org/download/Conferences_SHS_2020s/Oktataskutatas_uj_nemzedeke_2022012210.mkv
https://archive.org/download/Conferences_SHS_2020s/Oktataskutatas_uj_nemzedeke_2022012213.mkv
https://archive.org/download/Conferences_SHS_2020s/Oktataskutatas_uj_nemzedeke_20220121.mp4
https://archive.org/download/Conferences_SHS_2020s/Oktataskutatas_uj_nemzedeke_2022012210.mp4
https://archive.org/download/Conferences_SHS_2020s/Oktataskutatas_uj_nemzedeke_2022012213.mp4