Wesley
tudományos körkép - 2023
In memoriam Kálmán János
In memoriam Udvari Kerstin
online konferencia:
http://meet.google.com/qdh-zuqg-sbs
A Wesley tudományos körkép az
elmúlt években – mindig a tudomány hónapja keretében – arra biztosít
lehetőséget, hogy a „Wesleysek” bemutathassák
egymásnak és a világnak – tudományos értelemben mivel foglalkoznak éppen.
A „vezlisség” – ami talán már
közszó lett, érdemes talán így írni - nem elmúló tulajdonság: már tavaly is
hangsúlyoztuk: korábbi Wesley oktatók és hallgatók is
szívesen látottak e konferencián. Idén pedig a „tiszteletbeli vezlisek” is köztünk vannak, akik kiállnak mellettünk és
akik mellett kiállunk.
Napjaink tudománya ritkán egyszemélyes műfaj. Általában
beszélgetésekben, vitákban él, a legtöbb tudós kíváncsi azok véleményére, akik
érdeklődnek munkássága iránt. Egy tudományos beszélgetés szellemi hozadéka
mindig több, mintha a tudósok külön-külön mondták volna el, írták volna le
véleményüket. Ennek elősegítése a bőséges vitaidő -20 perces előadásokhoz 20
perc tartozik - s a viták vágatlan publikálása.
A tudományos eredmények szöveges publikálását és írásos kritikáját
a szabad társadalmakban is korlátossá teszik az erőforrások, kiadói és
szerkesztőbizottsági döntések, még az internetes publikációnak is korlátot
jelent annak munkaigénye, időigénye. A tudományos szólás és hozzászólás
szabadságát viszont csak a megszólalás bátorsága akadályozza. A
rendezvényszervezés és videopublikás a megszólaláshoz
elég bátor – belső kétségektől, szakmai kritikáktól és egzisztenciális
fenyegetettségtől meg nem rettenő - (de néha biztatásra szoruló) emberek
megszólalásának ösztönzését is jelenti. Különösen a 2010 utáni Magyarországon,
ahol az igazságkeresőknek megint van félnivalója.
A tudományos rendezvények világa - mindig, mindenütt hierarchikus
természetű, s mindig rendezői preferenciák és diszpreferenciák által
befolyásolt - a felkért előadók között mindig felülreprezentáltak a hivatásos
tudósok a civilekkel szemben, a professzorok a tanársegédekkel, a férfiak a
nőkkel, az idősebbek a fiatalokkal, a budapestiek a vidékiekkel, az ismertek a
kezdőkkel, a nem akadályozottak a fogyatékkal
élőkkel, a többséghez tartozók a kisebbséghez tartozókkal szemben. A
konferenciák rendezőivel élesen szembenálló nézeteket vallók, személyes
ellenfelek esélye mindig kisebb arra, hogy előadók legyenek. A bőséges vitaidő,
s a viták vágatlan közzétele biztosítja, hogy a
konferencialátogatásra időt szánók, az internet népe és az utókor bárkinek a
gondolatairól értesülhessen, aki az
előadónak-meg-nem-hívotti státusz, az objektív és szubjektiv
nehézségek ellenére kész (volt) elmondani azt. Olyan szempontok ezek, melyek a Wesley közösségének különösen fontosak.
A tanuláshoz és az igazságkereséshez való jog részeként a
tudományos diskurzusok megismerésének joga nemcsak azoké,
akiknek szociális helyzete, munkaköre, egészségi állapota, időbeosztása,
földrajzi viszonyai, internethozzáférése lehetővé teszik, hogy jelen legyenek
egy tudományos rendezvényen. E joggal élés lehetőségének biztosítása bárki
számára azok kötelessége, akiknek ez technikailag módjában áll. E jog – és az
ezzel kapcsolatos morális kötelezettség – független attól, hogy hányan élnek
majd vele. Ezt is vezlisként mondjuk.
Mint írtuk ebben az évben tiszteletbeli vezlisek
is vannak köztünk. Tudják, mit jelent a Wesley a 2010
utáni Magyarországon, kik neheztelhetnek meg rájuk szerepvállalásukért. Kik
éppen ezért, kik ennek ellenére vállalták.
Ez a konferencia ennek is dokumentuma lesz. Azé, hogy a
szolidaritás, a szabadság és a gondolkodás elválaszthatatlan.
Nagy Péter Tibor
WJLF tudományos tanács elnöke
Program
A program online elérhető. 20 perces előadásokat 20 perces
viták követnek. A program legfeljebb 40 percnyit változhat! Azaz, ha valaki nem
jelenik meg, akkor azonnal a következő előadót szólítjuk, s a késve
becsatlakozó előadó az ő „helyén” tartja meg előadását. Ha a következő előadó
sincs jelen, akkor 40 perces szünetet hírdetünk. Ha
valaki valamilyen elháríthatatlan ok következtében 40 perces késéssel sem tudja
megtartani előadását, akkor hétfőn a zárszó előtt kerül rá sor.
http://meet.google.com/qdh-zuqg-sbs
Betárcsázás: (HU) +36
21 262 4637
PIN-kód: 613
793 071#
Ha a link nem működne katttintson
ide:
http://oktatas.uni.hu/korkep_belepokod.htm
2023.11.26-án
vasárnap
12 . 30 . Borbély-Pecze
Tibor Bors: The Future
of Skills / Deprofessionalization
in occupations and the future of career guidance
13 . 10 . Bozzay Cecilia: A szerelem, mint krízis
13 . 50 . Zalatnay István: Az
újkori filozófia mint küzdelem az emberi szabadság
kiharcolásáért/megmentéséért.
2023.11.27-én hétfő
9 . 0 . Iványi
Gábor: Megnyitó
9 . 10 . Bagdi
Tímea: "Demokratának lenni
mindenekelőtt azt jelenti, hogy nem szabad félni:...";
Erőszakmentes ellenállás és hatalommal való felruházás a mai Magyarországon
9 . 50 . Benyó
Tamás: A művészetterápia során
felmerülő etikai követelmények és dilemmák
10 . 30 . Eörsi
László: Király Béla pere
11 . 10 . Hain Ferenc: After-school pedagógia & közösségi sport a
szomszédságban
11 . 50 . Hiller
István: A diplomáciai ajándékozás a kora újkori
Magyarországon és Európában
12 . 30 . ebédszünet
13 . 10 . Barabás
János: “Nemzeti sorskérdés”: Merre
tovább Európa?
13 . 50 . Kamarás
István: Titkos terepmunkanapló
14 . 30 . Trencsényi
László: A reformpedagógia kelet-európai hagyományai
15 . 10 . Noszkai Gábor: Szabó
Zoltán: keresztényként az antiszemitizmussal szemben
15 . 50 . Szalai
Kriszta: Maradjunk annyiban?
-hajléktalanságról testközelből
16 . 30 . Kőry Ágnes: Kodály,
Kálmány, Bárdos: Esti Dal
17 . 10 . Fekete
Szabolcs - Szentpéteri Nagy Richard: Hét,
avagy a politeia rendszerei
17 . 50 . Kiss
Endre: Foucault stratégiája
18 . 30 . Polónyi István:
A hazai felsőoktatás (állami) intézményhálózatának átalakulása az elmúlt
harminc évben
19 . 10 . Nagy
Péter Tibor: Zárszó
Absztraktok
Bagdi Tímea |
: |
"Demokratának lenni mindenekelőtt azt jelenti,
hogy nem szabad félni:..." |
: |
Bemutatom a Szociális Munka Globális Definíció
(2014) sztenderdjeinek magyarországi helyzetre történő adaptálásának
lehetőségét. Azt, hogy hogyan alkalmazható a definíció a hatalommal való
felruházás, a társadalom aktivizálása, a társadalmi problémák felhívása
tekintetében, valamint, hogy a szociális munka képzésben hol jelenik meg az
erre való felkészítés. |
Barabás János |
: |
“Nemzeti sorskérdés”: Merre tovább Európa? |
: |
Egy nehéz, bonyolult, ellentmondásos világhelyzetben
élünk. Érdemes megfigyelni a változó körülmények elemzésének különbségeit, ha
a globális nagytőke, vagy éppen az értelmiségi, politikai elitek válaszait
figyeljük. Néhány európai ország friss tapasztalatait említem, majd az
Európai Unió aktuális helyzetéről, a jövő évi europarlamenti választások
kilátásairól és az uniós reformok esélyeiről szólnék. Egy erősebb,
demokratikus, szociális értékeken alapuló egységes Európai Unió az igazi
létkérdés hazánk jövőjéről gondolkodva. Ezt követően térnék át
társadalmi-szociológiai helyzetünk néhány jellemző vonására, majd az ebből
következő politikai törekvések esélyeire. A végén azt javaslom, nézzünk
szembe azokkal a szándékokkal, amelyek különböző jelzős szerkezetekben
hitelesítik, vagy éppen hiteltelenítik a
“baloldal-jobboldal”, a “szociáldemokrata”, a “liberális”, a “neoliberális”,
a “populista” , és más fogalmakat. |
Benyó Tamás |
: |
A művészetterápia során felmerülő etikai
követelmények és dilemmák |
: |
Előadás a művészeti terápiás egyéni és csoportos
foglalkozásokon felmerülő etikai szempontokról: |
Borbély-Pecze Tibor Bors |
: |
The Future of Skills / Deprofessionalization
in occupations and the future of career guidance |
: |
Skills are „ vital in enabling individuals and countries to thrive in an increasingly complex, interconnected and rapidly changing world. Countries in which people develop strong skills, learn throughout their lives, and use their skills
fully and effectively at work and
in society are
more productive and innovative,
enjoy higher levels of trust, better health outcomes and a higher quality of life. OECD, 2019. |
Bozzay Cecilia |
: |
A szerelem, mint krízis |
: |
Életünket időről időre megszakítja egy-egy nehéz
élethelyzet, fordulóponthoz érünk, ahol döntenünk kell, merre járjuk tovább
az utunkat: visszafordulunk, megállunk, vagy elindulunk egy új, számunkra
ismeretlen úton. A krízis alapvetően ezeket a lehetőségeket rejti magában, s
általában nem szívesen és még csak nem is örömmel beszélünk ezekről, hanem
inkább, mint szükséges rosszt érezzük és gondoljuk.
|
Eörsi László |
: |
Király Béla pere |
: |
Király Béla tábornokot, a forradalom és
szabadságharc nemzetőrparancsnokát 1951 augusztusában letartóztatták és 1952
januárjában háborús bűnösség, kémkedés és szabotázs vádjával halálra ítélték,
majd másodfokon életfogytiglani börtönbüntetésre enyhítették a verdiktet.
Mennyire használhatók fel a tények rekonstrukciójára azok a periratok,
amelyek egy diktatúrában, különösen a konstruált perektől hírhedett
sztálinista diktatúrában keletkeztek? Ebben a kutatásban arra a számomra
meglepő eredményre jutottam, hogy a rákosista érában sem volt minden
politikai per konstruált, ellentétben azzal, ahogy a szakmában és a
közvéleményben teljes mértékben elterjedt. |
Hain Ferenc |
: |
After-school pedagógia & közösségi sport a szomszédságban |
: |
A Gólya közösség, mozgalom (Gyimesi, 2019)
társadalmi teréből induló, alulról szervező közösségi sport-kezdeményezést
mutat be az előadás. Ez -ahogy a címben is áll- egy Wesley-s
oktató (Hain Ferenc) közreműködésével e közösség és
a Mátyás téri Kesztyűgyár Közösségi Ház együttműködésében működő civil
vállalkozás. |
Hiller István |
: |
A diplomáciai ajándékozás a kora újkori
Magyarországon és Európában |
: |
A diplomáciai ajándékozás jól mutatja be egy kornak,
esetünkben a kora újkori Európának a politikai mentalitását,
gondolatrendszerét. Ennek a sajátos mentalitásnak számos következménye
mindmáig hat, a velünk élő történelem része. |
Kamarás István OJD |
: |
Titkos terepmunkanapló |
: |
2008-ban a szociológus Titkos kutatónapló című
könyvem kapta az Év Gyerekkönyve Díjat. Ebben egy szociológus nagyapa
vezetésével unokái és barátaik három éven keresztül különféle szociológiai
kutatásokat végeznek, miközben az olvasó beavatódhat
a szociológiai kutatás rejtelmeibe. A Titkos terepmunkanapló-ban folytatódik
a kutatómunka: ezúttal a szereplők és maga az olvasó is kultúrantropológiai
terepmunkában vesznek részt, így lesz ez a kamaszregény egyben kultúrantropológiai propedeutika
és módszertan. Nem véletlenül éppen a Gondolat kiadó vállalkozott ennek a
félig fikciónak, félig tudományos kutatásnak a kiadására. Beletanulandó a kultúrantropológiába először újbudai hajléktalanok
életének tanulmányozására kerül sor, majd a szabadulószoba akciókísérlet
következik, ezután egy spirituális popzenei fesztivál és egy nagyvárosi
környezetben lezajló betlehemes játék történéseinek megfigyelésére. Ezt
követően Örkény István Magyar Pantheon című egypercese elevenedik meg egy
rendhagyó kiállítás keretében, melyben a kutatók hajléktalan barátaik és nagyszüleik életútját szemléltetik. Legvégül Csereháton
egy ízig-vérig kultúrantropológiai kutatásba, egy
pasztorálantropológiai akciókísérletbe is bekapcsolódhatunk. |
Kiss Endre |
: |
Foucault stratégiája |
: |
Jelen előadás a posztmodern gondolkodásnak a szerző
más tanulmányaiban is felvázolt fejlődéstörténeti felfogásával indít, amely
szerint más, kevéssé jelentékeny indíttatások mellett a posztmodern
elsősorban a neomarxizmus és a strukturalizmus közel egyidejű lehanyatlásának
folyamatában született. E tanulmány Michel Foucault egy 1970-es szövegét
alapul választva a posztmodern filozófia misszionálási
attítüdjét állitja
középpontba. E koncepciót (1) a posztmodern attitüd
rekonstruálható prototípusának, (2) a misszionálás
tényének és stratégiájának, valamint (3) a posztmodern misszionálás
mára megállapítható tényeinek az empirikus szociológiai tényállásokkal való
összevetésének hármasságában kíséreli meg leírni. A
misszionálási attitűdöt azonban ki kell egészíteni
e filozófiai stratégiai értelmezésévé. Ez határozza a most következő
gondolatmenet kereteit. A misszionálás filozófiai
stratégiává való kitágítása az egyik újdonság, de egyidejűleg arra is
emlékeztetnünk kell, hogy a stratégiaként értelmezett gondolatmenet nem
teljes rekonstrukció, sajátos szelektivitás jellemző rá, amit kitűzött célunk
megvalósításakor nem tudtunk, de nem is akartunk elkerülni. |
Kőry Ágnes |
: |
Kodály, Kálmány, Bárdos: Esti Dal |
: |
Kodaly's Esti Dal is widely known in Hungary but it is also one
of the best-known Kodaly choral compositions among amateur as well
as professional choirs all over the world. Most, if not all,
choirs outside Hungary assume the piece
to be an original Kodaly composition. However, melody as well as
text come from a folk song, with the text originating from two sources
far apart from each other. Bardos's
input in the four-part version also needs explanation and acknowledgement. |
Noszkai Gábor |
: |
Szabó Zoltán: keresztényként az antiszemitizmussal
szemben |
: |
Szabó Zoltán a Budapesti Kegyesrendi Főgimnáziumban:
1922-1930; |
Polónyi István |
: |
A hazai felsőoktatás (állami) intézményi hálózatának
átalakulásai az elmúlt harminc évben |
: |
Integration in Hungarian higher education in the last thirty years |
Szalai Kriszta |
: |
Maradjunk annyiban? -hajléktalanságról testközelből |
: |
Maradjunk annyiban?-
Testközelben a hajléktalanságról |
Szentpéteri Nagy Richard-Fekete Szabolcs |
: |
Hét, avagy a politeia
rendszerei |
: |
A Hét, avagy a politeia
rendszerei című SZ.N.R könyv megjelenése jelen
absztrakt megírásának pillanatában éppen a Wesley
tudományos körkép idejére várható. E könyv hét
fejezetben közelíti meg a politikai rendszer néhány alrendszereit,
összességében a politikai közösség állami-intézményi berendezkedésének
jellegzetességeit - vagyis angol kifejezéssel a polity,
a Platón és Arisztotelész által használt kifejezéssel a politeia
- egyes rendszereit. Az első részben a pártrendszertan és a
választásirendszer-tan alapjait mutatja be, a többi fejezetben pedig a magyar
politikai rendszerről értekezik. A többnyire esszéket tartalmazó kötet
különös hangsúlyt helyez a morális összetevőkre és egyes politikai mozgások
értékelésére. A függelék a szerzővel készült interjúkból közöl válogatást. A
kötet a Noran Libro által
megkezdett közjogi-politikaelméleti könyvsorozat hetedik darabja - ezúttal
már az Oriold kiadó gondozásában. |
Trencsényi László |
: |
A reformpedagógia kelet-európai
hagyományai |
: |
A reformpedagógia - németajkú bázison nyugvó -
kutatása elsősorban a nyugati (euroatlanti) polgári világ jelenségeire
figyel, bizonyára ezzel összefüggésben az 'exodus' típusú
életreform-mozgalmakat állítja fókuszba. |
Zalatnay István |
: |
Az újkori filozófia mint
küzdelem az emberi szabadság kiharcolásáért/megmentéséért. |
: |
Az előadás egy (lehetséges) nagy narratíva az újkori
filozófiáról. Kiindulópontja az a tény, hogy az újkori természettudomány
megszületésével a korábban titokzatos világ egyre inkább egy determinált
rendszerként jelenik meg. Először ez az emberi szabadság korábban
elképzelhetetlen megnövekedését ígéri: a természetnek való
kiszolgáltatottságból való kilépést. Később kezd az ellenkezőjébe fordulni.
Mert végig gondolva az emberi lélek is teljes determinációnak lenne
kiszolgáltatott (legfeljebb a mechanikánál bonyolultabb törvények szerint),
ahogy az az angol asszociatív pszichológiában meg is fogalmazódik.
|