Kedves kollégám,
Önt/Téged érintő videokonferenciával kapcsolatban néhány technikai információ.
1. Többféle távkonferenciázó program van. Az elmúlt hónapokban több konferenciát szerveztem ennek legfontosabb tapasztalata volt, hogy a legtöbb (ingyenes és fizetős) program induláskor minimális mértékben "hozzányúl" a részt vevő személyek gépéhez, telepített szoftvereihez, beállításaihoz. Sokan tartanak attól - s egy százalékban: joggal - hogy ez valami bajt csinál nekik, s akadályozni fogja a gépükön futó - a konferenciázásnál számukra fontosabb - tevékenységeket. Aki a közelmúltban zoom-ot használt, annál elképzelhető, hogy 1-2 percig is eltart, amíg computere másik kommunikációs programra át tud állni.
Ezért konferenciáinkat a "google meets" nevü programmal bonyolítjuk le.
Akinek nincs gmail fiókja, ingyenesen létrehozhat egyet, ( http://gmail.com ) s ott elindítva a tőlem kapott, vagy a konferencia honlapjáéról kimásolt meets linket, (ami egy ilyen strukturájú valami: https://meet.google.com/aat-ardv-jqw ) a beszélgetéshez szükséges kapcsolat a google felhőjében jön létre, a gépével tehát éppúgy nem történik semmi, mintha egy website-ra kattintana a böngészőben.
2. A másik fontos tapasztalat, hogy e konferenciákat egyszerre kell műhelykonferenciáként és nyilvános konferenciaként kezelnünk.
Ennek a módja a következő: a konferencia kezdete előtt egy órával a konferenciára meghívott személyek e-mailben kapnak tőlem egy linket. Kérem arra kattintsanak rá, MÁR A KONFERENCIA KEZDETE ELŐTT LEGALÁBB ÖT PERCCEL KATTINTSANAK, AKKOR IS, HA VALÓSÁGBAN CSAK KÉSŐBB KÍVÁNNAK BEKAPCSOLÓDNI. Ezzel biztosítják ugyanis, hogy lesz számukra "hely" a "konferenciateremben" .
A konferencia kezdés előtt öt perccel ugyanaz a link felkerül a konferencia honlapjára és bárki beléphet, amíg a teremben el nem fogy a hely.
3. A konferencián jelenlévők számára a következő szabályokat kérem betartani:
- a belépéskor a kurzort a képernyő aljára mozgatva, felbukkan egy szürke sáv. Annak közepén egy piros telefonikon mellett látsz egy mikrofonikont. Arra kattints rá a belépéskor, hogy áthúzott állapotban legyen. Ha áthúzott állapotban van, akkor a konferenciát nem zavarja a környezetedben felhangzó kutyaugatás, a felcsendülő telefon stb. Viszont amikor előadóként beszélsz, vagy hozzászólsz akkor kapcsold vissza a mikrofont.
- ha akarod kikapcsolhatod a képernyő alján a telefonikon mellett látható kameraikont is. De kérlek, amikor beszélsz, előadsz vagy hozzászólsz kapcsold be a kamerát. (Ha sávszélesség, vagy internet-kapcsolat miatt torzul a hangod, akkor úgy javíthatod a hallhatóságodat, hogy miután egy pillanatra megmutattad magad a kamerával, kikapcsolod azt. Ettől a hangod hallhatósága javulni fog)
- FIGYELEM: a meets érzékeli, hogy ki vagy, ezért Neked – alapbeállításként - olyan összeállítást mutat a résztvevőkről amiben éppen Te nem szerepelsz. DE A TÖBBIEK LÁTNAK TÉGED ÉS A HÁTAD MÖGÖTTI TERET IS. Hogyha a kamerád elmozdul vagy más miatt rosszul látszol, a moderátor közbevág, hogy igazítsd meg a kamerád.
- a konferencia általában X perc előadás - X perc vita elven működik, ahogyan ez a programból látható. Az előadás idősávjában az előadó (és esetleg a moderátor) mikrofonja van bekapcsolva, tehát kérjük az előadás idősávjában éppúgy ne vágjatok közbe, mintha egy konferenciateremben ülnétek! (És legyen lehalkítva, azaz áthúzva a mikrofon)
- a meets felületén jobboldalt felül látsz egy "képernyő ikont", stilizált szövegsorokkal. Arra rákattintva a meets jobboldalán megjelenik egy üzenő felület, ahol az előadás alatt üzenhetsz bármely résztvevőnek. DE AZT kérem, hogy ezt most CSAK az előadónak vagy a moderátornak szóló üzenetre használd.
Az előadónak olyasmit üzenj csak, ami közvetlenül az előadást segíti technikai értelemben, pl: "hangosabban beszélj". "lassabban beszélj"
A moderátornak fő szabályként azt üzend, hogy hozzá akarsz szólni az éppen folyó előadáshoz, hozzá akarsz szólni az előző másodpercekben elhangzott hozzászóláshoz
Hozzászólásra jelentkezni tehát üzenettel lehet, (az üzenet tartalmazza a hozzászólni kívánó nevét, hiszen az nem minden esetben jelenik meg automatikusan) a moderátor egyenként ad szót.
Igen fontos, hogy ha két ember egyszerre beszél, akkor némely hangszóró az érthetetlenségig torzít. Tehát a vita során még annyira se vágj a másik ember szavába, amennyire egy konferenciateremben ez elfogadható lenne.
4. Vannak előadók, akik előadásuk során ppt, doc, xls, vagy jpg fileokat szeretnének bemutatni. Erre a következő eljárás követendő:
Az előadó anélkül, hogy kilépne a konferenciaprogramból saját gépén elindít egy word, vagy powerpoint programot, esetleg egy filmet stb.
Javasoljuk, hogy úgy ossza meg a képernyőt, hogy a meets-et és ezt a programot egyszerre lássa!
(ILYEN ESETBEN CSAK A KIVETÍTENDŐ PROGRAM ÉS A MEETS LEGYEN NYITVA A SZÁMÍTÓGÉPEDEN MÁS NEM! )
A meets ablak aljára kell vinni a kurzort, felbukkan egy szürke sáv. A sáv jobboldalán van egy gomb. Arra kattintva megkérdezi, meg szeretnél-e osztani egy ablakot. Kiválasztod az ablakot, ez esetben a meets még egy példányban "belép" - tőled és "belépőként" az ablakot mutatja. (EZT CSAK AKKOR TEDD MEG, AMIKOR RAJTAD A SOR, HOGY PREZENTÁLJ – MERT HA KORÁBBAN TESZED MEGZAVAROD A KONFERNCIÁT!)
Figyelem! Az előadó csak akkor tud lapozni a Wordben vagy Power pointban, ha wordre vagy powerpointra kattint, hogyha a meetsben látható tükröződésére kattintasz, akkor nem tudsz lapozni.
A közönség a saját monitorán kicsit kicsinyitett formában ugyan, de ugyanazt látja amit az előadó - azért kicsit kicsinyitettben, mert a képernyő egy részében továbbra is az előadóról közvetített képet látja.
Az előadó tehát kétféle
módon kommunikál egyszerre a kizönséggel: az éppen futó ppt-ben, vagy
doc ban lapoz, esetleg valós időben beleír egy dokumentumba stb, és közben
hangjával, gesztusaival is előad.Az ő arcáról szóló közvetítést
ő maga nem látja!
5. Aki nem akar prezentálni, annak mindegy, milyen interntes böngészőt használ. De aki előad és megosztana fileokat, annak felhívom a figyelmét, hogy egyes gépeken a „firefox” nevü böngészőprogram megakadályozza, hogy megoszd azt az ablakot, amiben a doc vagy ppt fileod van. Nekik két megoldást tudok ajánlani: 1. lépjen be másik böngészőben, pl https://www.google.com/chrome/ -ban. 2- Küldje el megosztandó fileját a konferenciszervezőnek, aki módot talál rá, hogy megossza azt a konferencia közönségével.
6. Néha több órás beszélgetés alatt romlik a hangminőség. Ne próbálkozz a mikrofonod, hangszóród állítgatásával, hanem lépj ki és lépj be ismét.
npt