Videobook
Pedagógia
és pszichológia az oktatáspolitikában
Lassan
két évtizedes szokásunk, hogy az MSZT oktatásszociológiai szakosztály ( http://oktatas.uni.hu ) évi 5-6
konferenciájából négyet egy-egy Educatio (R) szám köré rendez - mégpedig nem konferenciafelhívásos
rendszerben, hanem meghívott előadókkal. Így most "Pedagógia és
pszichológia az oktatáspolitikában" munkacímmel lesz 2020 június 18-án,
csütörtökön konferenciánk, s ide azok hivatalosak előadóként - akiket a
számot tematikusan kézben tartó Sáska Géza ill.
Fehérvári Anikó főszerkesztő már korábban
tanulmány-szerzőnek kért fel.
Ezt
a konferenciát - hasonlóan a Koronavírus időszakba eső Árnyékoktatás
c konferenciánkhoz ( http://oktatas.uni.hu/20200423.htm
) - internetes konferenciaként rendezzük.
A
felkérés szerint az előadás lehet
a.
az Educatio(R)-ba írt tanulmány összefoglalója vagy
b.
az Educatio(R)-ba írt tanulmány valamely izgalmas részletének kifejtése vagy
c.
az Educatio(R)-ba írt tanulmány kapcsán a legfontosabb dilemmákat megvilágító,
olyan vitaindító, amely (mármint a vita) a végső szöveg elkészítésében is
segíti a szerzőt vagy
d.
az Educatio(R)-ba írt tanulmány témájához kapcsolódó, de abból végülis
kimaradt/kimaradó elem
szervező: Nagy Péter Tibor
A
hangsúlyozottan multidiszciplináris konferenciára minden érdeklődőt
várunk. A részvétel
ingyenes, regisztrációt nem igényel.
A
rendezvényen 20 perces
előadások lesznek, melyekhez 20 perces vitaidők tartoznak.
Videofelvételek jelen oldal legalján
Tervezett
program
14 |
. |
0 |
. |
Megnyitó |
|
|
14 |
. |
10 |
. |
Sáska Géza |
: |
Pszichológiai és pedagógiai érvelés a
s az oktatáspolitikában |
14 |
. |
50 |
. |
Pléh Csaba |
: |
A polgári és a kommunista
neveléseszmény feszültsége Méreinél |
15 |
. |
30 |
. |
Somogyvári Lajos |
: |
Emigráns élettörténetek és interjúk: a
szovjet pszichológia és pszichiátria amerikai olvasata |
16 |
. |
10 |
|
Darvai Tibor |
: |
Oktatáspolitika és neveléslélektan a
Kádár-korszakban |
Az előadások és az előadók
adatai:
Darvai
Tibor
Fokozat:
PhD
Intézmény
ELTE-BÁRCZI
Előadáscím:
Oktatáspolitika
és neveléslélektan a Kádár-korszakban
Tárgyszvak:
neveléslélektan;
szocialista oktatáspolitika; tanítóképző főiskolák
Absztrakt:
Az
1960-as években lehetőség nyílt a korábban diszkreditált pszichológia
művelésére. E rendszerszintű változás megjelent a neveléslélektan
területén is. E folyamatba bekapcsolódott a Művelődésügyi
Minisztérium egyik osztálya is. A minisztérium az óvó- és tanítóképző
főiskolák segítségével egy új neveléslélektani koncepciót dolgozott ki és
propagált a pedagógusképzés- és továbbképzés területén. E mozzanat azt
jelentette, hogy e mezőben már nemcsak a pedagógiai, hanem a lélektani
érvelés is a legitim formák közé tartozott.
Title:
Educational
policy and educational psychology in the Kadar Era
Keywords:
educational
psychology; socialist educational policy; Teacher Training College
Abstract:
In
the 1960s there was a possibility to cultivate psychology that had been banned
earlier. This systematic change appeared in the field of educational psychology
as well. One of the departments of the Educational Ministry became involved in
this process. The Ministry worked out a new educational psychological concept
by the help of Pre-school and Primary School Teacher Training Colleges and
propagated it in the field of teacher training and further training. This meant
that besides pedagogy psychology became legitimized in scientific discourse.
Pléh
Csaba
Fokozat:
MTA
rendes tagja
Intézmény
CEU
és MTA
Előadáscím:
A
polgári és a kommunista neveléseszmény feszültsége Méreinél
Tárgyszvak:
Mérei
Ferenc; együttes élmény; egyén és közösség
Absztrakt:
"
Mérei
Ferenc életműve sokszor fogalmazódik meg idői paradoxonokban. Ott áll
a 45-49 közti kommunista nevelési vezér, majd a partvonalra került értelmiségi,
utána pedig a ’lelki ellenállás’ egyik életmód szervezője.
Előadásomban azt próbálom megmutatni, hogy Mérei életében a kettősség
végig jellemző volt. Franciaországi évei óta élt benne az a hit, hogy
összhang teremthető a francia felvilágosodás örökségeként értelmezett gyermekközpontú
pedagógiai hitvallás (ezt tartom én polgári individualizációs eszménynek) és a
kommunista társadalomszervezés centralizációs elvei között. Szervező
munkájában az autokratikusan bevezette általános iskola demokratikus
egyenlősége pszichológiájában a közösség értékteremtő és érzelmi kohó
szerepe képviselte ezt az összhangot. Ironikusan felvetem, nem örök illúzió-e
hinni a polgári individualizáció és az apparatcsikok közösségi felszabadítás
összeegyeztetésében.
"
Title:
Tensions
between bourgeois and communist ideals of education in the work of Ferenc Mérei
kommunista neveléseszmény feszültsége Méreinél
Keywords:
Ferenc
Mérei; joint experience; individuality and community
Abstract:
"
The
work of Ferenc Mérei is expressed many times in the form of temporal paradoxes.
There is the communist educational Tsar in Hungary between 1945 and 49,
followed by the sidelined intellectual, then with the role of the life style
organizers of ’spiritual freedom’. I shall try to show in my talk that this
duality was always present in Mérei. Since his left wing times in early 1930s
France he entertained the belief to create harmony between a child centered
educational credo rooted in the heritage of French enlightenment (I consider
this to be the idea of individualization) and the centralizing principles of
communist social organization. In his organizational work the democratic
equality of the autocratically introduced 8 year public schooling, in his
psychology the value creating and emotional integrative role of communities
represent this assumed harmony. I shall ironically raise that it might be an
eternal illusion in reconciling civil individualization and the community
liberation as practiced by the apparatchiks.
"
Sáska
Géza
Fokozat:
CSc
Intézmény
ELTE
PPK
Előadáscím:
Pszichológiai
és pedagógiai érvelés a s az oktatáspolitikában
Tárgyszvak:
A
tehetség, a teljesítmény és értékelése, az önigazolás
Absztrakt:
Az
ember és gyerekének orvosi és lélektani tudományos eredményeit, vagy inkább
szakszavait és szemléletmódját a népoktatás szereplői vették át, aminek
során e foglalkozáscsoport a ’gyermek’ professzionális ismerőjének és
szükségleteinek és érdekeinek védelmezőjeként határozta meg önmagát. A
normatív jellegű általános és fajhoz kötött ’tehetség’ fogalma, a tanulók
iskolai teljesítményeinek és értékelésének lélektani, pedagógiai megközelítés
módja a XX. század elejétől a közoktatás-politika és a közszolgáltatás
részévé vált.
Title:
Psychological
and pedagogical reasoning in education policy
Keywords:
Talent,
performance and evaluation, self-justification
Abstract:
"The
medical and psychological scientific achievements of human being and his child,
or rather his professional words and attitudes, were taken over by the actors
of popular education, in which this group defined itself as a professional
knowledge of the 'child' and a defender of their needs and interests. The
concept of general and race-bound 'talent' of a normative nature, and the
psychological and pedagogical approach to pupils' performance and evaluation in
school, from the beginning of the 20th century it became part of public
education policy and public service.
"
Somogyvári
Lajos
Fokozat:
PhD
Intézmény
PE
MFTK TK
Előadáscím:
Emigráns
élettörténetek és interjúk: a szovjet pszichológia és pszichiátria amerikai
olvasata
Tárgyszvak:
kommunista
nevelés; emigránsok; interjú
Absztrakt:
A
Harvard Egyetem Orosz Kutatási Központja egyedülálló projektet valósított meg
1949 és 1951 között, mikor több mint 700 szovjet emigráns életút-interjúját
vették fel. A szociológiai indíttatású beszélgetések angol átiratban maradtak
fenn, az adatbázis elérhető online (Harvard Project on the Soviet Social
System). Ez alapján mutatom be, hogy milyen kép rajzolódott ki a sztálini
pszichológia és pszichiátria helyzetéről: tanárok, klinikai
pszichológusok, pszichiáterek vallanak professziójukról, politikai és
pedagógiai célú tevékenységükről.
Title:
Emigrants’
life stories and interviews: The Soviet psychology and psychiatry in American
interpretation
Keywords:
communist
education; emigrants; interview
Abstract:
A
unique project was developed between 1949 and 1951 by the Harvard University
Russian Research Center, when more than 700 interviews conducted with Soviet
emigrants. The transcripts and the sociologically inspired study is available
online (Harvard Project on the Soviet Social System) – based on this corpus, I
will make a draft about the positions of Stalinist psychology and psychiatry.
Teachers, clinical psychologists and psychiatrists spoke about profession, political
and pedagogical dimensions.
néhány technikai
információ.
1. Többféle
távkonferenciázó program van. Az elmúlt hetekben több konferenciát szerveztem
ennek legfontosabb tapasztalata volt, hogy a legtöbb (ingyenes és fizetős)
program induláskor minimális mértékben "hozzányúl" a részt vevő
személyek gépéhez, telepített szoftvereihez, beállításaihoz. Sokan tartanak
attól - s egy százalékban: joggal - hogy ez valami bajt csinál nekik, s
akadályozni fogja a gépükön futó - a konferenciázásnál számukra fontosabb -
tevékenységeket .
Ezért konferenciáinkat a
"meets" nevü programmal bonyolítjuk le.
Akinek nincs gmail
fiókja, ingyenesen létrehozhat egyet, s ott elindítva a meets linket, a
beszélgetéshez szükséges kapcsolat a google felhőjében jön létre, a
gépével tehát éppúgy nem történik semmi, mintha egy website-ra kattintana a
böngészőben.
2. A másik fontos
tapasztalat, hogy e konferenciákat egyszerre kell műhelykonferenciáként és
nyilvános konferenciaként kezelnünk.
Ennek a módja a következő:
a konferencia kezdete előtt egy órával a konferenciára meghívott személyek
e-mailben kapnak tőlem egy linket. Kérem arra kattintsanak rá, MÁR A
KONFERENCIA KEZDETE ELŐTT LEGALÁBB ÖT PERCCEL KATTINTSANAK, AKKOR IS, HA
VALÓSÁGBAN CSAK KÉSŐBB KÍVÁNNAK BEKAPCSOLÓDNI. Ezzel biztosítják
ugyanis, hogy lesz számukra "hely" a "konferenciateremben"
.
A konferencia kezdés
előtt öt perccel ugyanaz a link felkerül a konferencia honlapjára és bárki
beléphet, amíg a teremben el nem fogy a hely.
3. A konferencián
jelenlévők számára a következő szabályokat kérem betartani:
- a belépéskor a kurzort
a képernyő aljára mozgatva, felbukkan egy szürke sáv. Annak közepén egy
piros telefonikon mellett látsz egy mikrofonikont. Arra kattints rá a
belépéskor, hogy áthúzott állapotban legyen. Ha áthúzott állapotban van, akkor
a konferenciát nem zavarja a kutyaugatás, a felcsendülő telefon stb.
Viszont amikor előadóként beszélsz, vagy hozzászólsz akkor kapcsold vissza
a mikrofont.
- ha akarod
kikapcsolhatod a képernyő alján látható kameraikont is. De kérlek, amikor
beszélsz, előadsz vagy hozzászólsz kapcsold be a kamerát. (Ha
sávszélesség, vagy internet-kapcsolat miatt torzul a hangod, akkor úgy
javíthatod a hallhatóságodat, hogy miután egy pillanatra megmutattad magad a
kamerával, kikapcsolod azt. Ettől a hangod hallhatósága javulni fog)
- FIGYELEM: a meets
érzékeli, hogy ki vagy, ezért Neked olyan összeállítást mutat a
résztvevőlről amiben éppen Te nem szerepelsz. Hogyha a kamerád
elmozdul vagy más miatt rosszul látszol, a moderátor közbevág, hogy igazítsd
meg a kamerád.
- a konferencia X perc
előadás - X perc vita elven működik, ahogyan ez a programból
látható. Az előadás idősávjában az előadó és a moderátor
mikrofonja van bekapcsolva, tehát kérjük az előadás idősávjában éppúgy
ne vágjatok közbe, mintha egy konferenciateremben ülnétek! (És legyen
lehalkítva a mikrofon)
- a meets felületén
jobboldalt felül látsz egy "képernyő ikont", stilizált
szövegsorokkal. Arra rákattintva a meets jobboldalán megjelenik egy üzenő
felület, ahol az előadás alatt üzenhetsz bármely résztvevőnek. DE AZT
kérem, hogy ezt most CSAK az előadónak vagy a moderátornak szóló üzenetre
használd.
Az előadónak
olyasmit üzenj csak, ami közvetlenül az előadást segíti technikai
értelemben, pl: "hangosabban beszélj". "lassabban beszélj"
A moderátornak fő
szabályként azt üzend, hogy hozzá akarsz szólni az éppen folyó
előadáshoz, hozzá akarsz szólni az előző másodpercekben
elhangzott hozzászóláshoz
Hozzászólásra jelentkezni
tehát üzenettel lehet, (az üzenet tartalmazza a hozzászólni kívánó nevét, hisze
az nem minden esetben jelenik meg automatikusan) a moderátor egyenként ad szót.
Igen fontos, hogy ha két
ember egyszerre beszél, akkor némely hangszóró az érthetetlenségig torzít.
Tehát a vita során még annyira se vágj a másik ember szavába, amennyire egy
konferenciateremben ez elfogadható lenne.
4. Vannak előadók,
akik előadásuk során ppt, doc, xls, vagy jpg fileokat szeretnének
bemutatni. Erre a következő eljárás követendő:
Az előadó anélkül, hogy
kilépne a konferenciaprogramból saját gépén elindít egy word, vagy powerpoint
programot, esetleg egy filmet stb.
Javasoljuk, hogy úgy
ossza meg a képernyőt, hogy a meets-et és ezt a programot egyszerre lássa!
(ILYEN ESETBEN CSAK A
KIVETÍTENDŐ PROGRAM ÉS A MEETS LEGYEN NYITVA A SZÁMTÓGÉPEDEN MÁS
NEM!)
A meet aljára kell vinni
a kurzort, felbukkan egy szüke sáv. A sáv jobbodalán van egy giomb. Arra
kattintva megkérdezo, meg szeretnél e osztani egy ablakot. Kiválasztod az
ablakot, ez esetben a meets még egy példányban "belép" -
tőled és "belépőként" az ablakot mutatja. (EZT CSAK AKKOR
TEDD MEG, AMIKOR RAJTAD A SOR, HOGY PREZENTÁLJ!)
Figyelem! Az előadó
csak akkor tud lapozni a Wordben vagy Power pointban, ha wordre vagy
powerpointra kattint, hogyha a meetsben látható tükröződésére kattintasz,
akkor nem tudsz lapozni.
A közönség a saját
monitorán kicsit kicsinyitett formában ugyan, de ugyanazt látja amit az
előadó - azért kicsit kicsinyitettben, mert a képernyő egyrészében
továbbra is az előadóról közvetített képet látja.
Az előadó tehát
kétféle módon kommunikál egyszerre a közönséggel: az éppen futó ppt-ben, vagy
doc ban lapoz, esetleg valós időben beleír egy dokumentumba stb, és közben
hangjával, gesztusaival is előad.
Videobook
A felvételek
Nagy Péter Tibor: Megnyitó
Sáska Géza : Pszichológiai és pedagógiai érvelés a s az
oktatáspolitikában
Somogyvári Lajos : Emigráns élettörténetek és interjúk: a
szovjet pszichológia és pszichiátria amerikai olvasata
Darvai Tibor: Oktatáspolitika és neveléslélektan a
Kádár-korszakban
(Az utolsó előadást technikai okokból prezentáció nélkül
tartotta meg az előadó, de a vitát és zárszót követően ezt pótoltuk).
Első példány
Második
példány