Videobook
Neveléstörténeti-oktatástörténeti körkép
Nem
nagy szakma a magyar neveléstörténetírás, oktatástörténetírás, iskolatörténetírás,
pedagógiatörténetírás. Az országos neveléstudományi
konferenciák - áruknál és időszervezésüknél fogva - alkalmatlanok a valódi
diskurzusra. De a szabad témaválasztású neveléstörténeti konferenciák 20 perce
sokaknak kevés, hogy bemutassák profiljukat. A szűkebb tárgyra irányuló
konferenciák pedig gyakran elkerülik a kollégák legfontosabb kutatási
területeit. Az oktatásszociológus identitásu kollégák
gyakran hagyják figyelmen kívül az elmúlt hetven évvel foglalkozó
neveléstörténeti rendezvényeket, a neveléstörténész identitásu kollégák gyakran hagyják figyelmen kívül azt,
hogy az oktatáskutatók gyakran érdemben elemzik a 19-21 század olyan
jelenségeit, melyek történetiek. Némiképp külön szerveződik a helytörténész
szakma is, s azok is akik történészként éppen az
oktatásügyi ágazattal foglalkoznak.
A Wesley neveléstudományi tanszéke online
rendezvénysorozataként köztes megoldást hírdetünk
ezért: olyan online alkalmat, melynek témaválasztása szabad, s melyek egymást
követő 45 perces előadásokból és 45 perces beszélgetésekből állnak. Ahol
mindenki - akit felkérünk - bemutathatja az általa követett paradigmát,
"beszédmódját" módszereit. Eddig tucatnál több kolléga jelezte
részvételét. Az alkalmak:
http://oktatas.uni.hu/20221028.htm ; http://oktatas.uni.hu/20221118.htm ; http://oktatas.uni.hu/20221125.htm ; http://oktatas.uni.hu/20221209.htm; http://oktatas.uni.hu/20221216.htm
2022
október 28
Neveléstörténeti-
http://oktatas.uni.hu/
https://wesley.hu/kepzeseink/
1.
találkozó
időpont 2022.10.28. 12.45
Somogyvári Lajos
A politechnikai nevelés, mint a szocialista oktatáspolitika és ideológia terméke
Tárgyszavak:
politechnika, munkára nevelés, szocialista pedagógia, ideológia
Ahhoz a nemzedékhez tartozik, mely első oktatástörténeti műveit a 2000-es években jelentette meg
A pályára nézve - nem technikailag - hanem szellemileg meghatározó közeg: Budapest
A pályát meghatárzó személyiségek Sáska Géza, Donáth Péter, Géczi János
Legfontosabbnak tartja: Származási
kategóriák és lemorzsolódás a középiskolában (1953–1962). URL: http://nevelestudomany.elte.hu/downloads/2015/nevelestudomany_2015_3_56-68.pdf
Political decision-making in socialist education: a Hungarian case study (1958–1960). https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0046760X.2019.1590651
Róla:
Képség és
képtelenség: a szocialista nevelésügy ikonográfiai megközelítése – gondolatok
Somogyvári Lajos könyve apropóján. http://real.mtak.hu/97153/1/kepseg-keptelenseg-penzes-david.pdf
A
megbeszélés linkje:
https://meet.google.com/dxo-ezqm-jsf
2
találkozó
időpont 2022.10.28. 14.15
Hegedűs Judit
A gyermekvédelem története
Tárgyszavak:
gyermekvédelem; javítóintézet; fegyelmezés
Ahhoz a nemzedékhez tartozik, mely első oktatástörténeti műveit a 2000-es években jelentette meg
A pályára nézve - nem technikailag - hanem szellemileg meghatározó közeg: Budapest
A pályát meghatárzó személyiségek Szabolcs Éva, Pukánszky Béla, Németh András
Legfontosabbnak tartja:
Tanítónői
karriertörténetek a dualizmus korából: http://real.mtak.hu/60707/
Gyermeksorsok, életutak a javítóintézeti világból
Róla:
Berényi Ildikó: https://nevelestudomany.elte.hu/downloads/2013/nevelestudomany_2013_3_108-111.pdf
A
megbeszélés linkje:
https://meet.google.com/dxo-ezqm-jsf
2022
november 18
Neveléstörténeti-
http://oktatas.uni.hu/
https://wesley.hu/kepzeseink/
2022 november 25
Neveléstörténeti-
http://oktatas.uni.hu/
https://wesley.hu/kepzeseink/
2022 december 9
Neveléstörténeti-
http://oktatas.uni.hu/
https://wesley.hu/kepzeseink/
2022 december 16
Neveléstörténeti-
https://wesley.hu/kepzeseink/