Videobook a lap alján!
Koronavírus és oktatás
két évtizedes szokásunk, hogy az MSZT oktatásszociológiai szakosztály ( http://oktatas.uni.hu ) évi 5-6 konferenciájából négyet egy-egy Educatio (R) szám köré rendez - mégpedig nem konferenciafelhívásos rendszerben, hanem meghívott előadókkal. Így most "Koronavírus és oktatás" munkacímmel lesz 2020 dec 10-én, csütörtökön konferenciánk, s ide azok hivatalosak előadóként akiket a számot tematikusan kézben tartó Polónyi István ill. Fehérvári Anikó főszerkesztő már korábban tanulmány-szerzőnek kért fel.
Ezt a konferenciát - hasonlóan a Koronavírus időszakba eső konferenciánkhoz internetes konferenciaként rendezzük, s utólag - ahogy ez 2010 óta szokásunk - videobookként is publikáljuk: http://oktatas.uni.hu/rendezvenyeink_videofelvetelei.htm
A felkérés szerint az előadás lehet
a. az Educatio(R)-ba írt tanulmány összefoglalója vagy
b. az Educatio(R)-ba írt tanulmány valamely izgalmas részletének kifejtése vagy
c. az Educatio(R)-ba írt tanulmány kapcsán a legfontosabb dilemmákat megvilágító, olyan vitaindító, amely (mármint a vita) a végső szöveg elkészítésében is segíti a szerzőt vagy
d. az Educatio(R)-ba írt tanulmány témájához kapcsolódó, de abból végülis kimaradt/kimaradó elem
szervező: Nagy Péter Tibor
A hangsúlyozottan multidiszciplináris konferenciára minden érdeklődőt várunk. A részvétel ingyenes, regisztrációt nem igényel.
A rendezvényen 20 perces előadások lesznek, melyekhez 20 perces vitaidők tartoznak.
A konferencia – a programváltozásokat mutató, később a videofelvételeket is tartalmazó - honlapja: http://oktatas.uni.hu/20201210.htm
A konferencia meets-en folyik, aki ezt nem ismeri olvassa el ezt: http://oktatas.uni.hu/meets.htm
A belépéshez kattints a http://oktatas.uni.hu/20201210_belepokod.htm re 2020.12.10-n 9.55-kor de nem előbb!
Ideiglenes program
10.00 |
Megnyitó |
Fehérvári Anikó |
10.10 |
Forray R Katalin - Kozma Tamás |
Mit tanulhatunk a vírustól? |
10.50 |
Hrubos Ildikó |
A Bologna-folyamat harmadik évtizedének nyitánya és a COVID-19 járvány |
11.30 |
Nahalka István |
A COVID-19 járványra adott magyar oktatáspolitikai reagálás a nemzetközi tapasztalatok fényében |
12.10 |
Dusa Ágnes Réka – Engler Ágnes – Markos Valéria |
Szülői segítségnyújtás az online oktatás idején |
12.50 |
Polónyi István |
A magyar pandémiás oktatás |
13.30 |
zárszó |
Nagy Péter Tibor |
Az
előadók és az előadások adatai:
Dusa
Ágnes Réka – Engler Ágnes – Markos Valéria |
PhD – PhD – PhD |
Dusa Ágnes Réka és Markos Valéria: Kopp Mária Intézet
a Népesedésért és a Családokért Engler Ágnes: Debreceni Egyetem, Kopp Mária
Intézet a Népesedésért és a Családokért |
Szülői segítségnyújtás az online oktatás
idején |
digitális oktatás; otthoni tanulás;
szülői támogatás |
Előadásunkban a digitális oktatás során
megvalósuló otthoni tanulást vizsgáljuk. Az elemzés fókuszában a karantén
alatti otthoni tanulás, digitális átállás nehézségei állnak. A kérdéskör
vizsgálatához telefonos kérdőíves lekérdezésen (CATI) alapuló adatbázist
használunk, melyet 2020 áprilisában készítették a Kopp Mária Intézet
megbízásából (N=1000). Kutatásunkban a 18 év alatti gyermeket nevelő
szülők véleményeit hasonlítjuk össze, igyekezve feltárni, hogy milyen
összefüggések vannak a vírushelyzet megélése, a digitális oktatásra való
áttérés és más változók (pl. pénzügyi problémák, társas támogatás hiánya)
között. Elemzésünk értelmezéséhez felhasználjuk továbbá az Értékteremtő
gyermeknevelés országos reprezentatív kutatás adatait, amely 2020 januárjában
készült 1056 szülő közreműködésével. A karantén előtti utolsó
pillanatfelvétel alkalmat nyújt arra, hogy a jelenléti oktatás idején
vizsgáljuk meg az online tér szerepét. |
Parental support during online education |
digital education; home learning; parental support |
In our presentation, we examine home learning
during digital education. The focus of the analysis is the home learning
during quarantine, and the difficulties of digital transition. To investigate
the issue, we used a database based on computer-assisted telephone
interviewing (CATI). The data were collected in April 2020 on behalf of the
Mária Kopp Institute (N = 1000). Our research compares the opinions of
parents raising a child under 18 years old. The study trying to explore the
connections between experience about COVID19, transition to digital education
and other variables (e.g. financial problems, lack of support). We also use
the data of the national representative research of Value-Creating Child
Education in our analyzes (January 2020, N=1056). The last pre-quarantine
snapshot provides an opportunity to examine the role of offline education. |
Forray
R Katalin - Kozma Tamás |
DSc - DSc |
Prof Emer, Pécsi Tudományegyetem BTK Romológia
Tanszék Prof Emer, Debreceni Egyetem BTK Nevelés- és
Művelődéstudományi Intézet |
Mit tanulhatunk a vírustól? |
pandémia, szociális tanulás, társadalmi
innováció. |
Ebben az írásban a világjárványt (CoV-19) társadalmi
kihívásnak fogjuk föl, és vizsgáljuk a rá adott válaszokat. Ehhez a
innováció elméetét használjuk föl ((Márkus & Kozma eds 2019; Moulaert & MacCallum 2019).
Eddig a járványra adott társadalmi válaszok három típusát írtuk le.. a)
A vádaskodók nyomást gyakorolnak bizonyos lakossági csoportokra (hagyják el
az orszégot, maradjanak otthon, legyednek mozgásukban korlátozva stb.); b) Az
aktivak készek mindenféle segítségnyújtásra (bevásárlás, gyermekgondozás és
más hasonlók); Az innovátorok a kihívásra újszerű megoldásokkal
kísérleteznek. Ahogy a kormányzat a kormányzati járványpolitika egyre
szigorúbbá válik, úgy a civil kezdeményezéseket mindinkább kiszorítja a
kezdeményezésekből és az ehhez szükséáges tanulásból. |
What can we learn from the pandemia |
pandemia, social learning, social innovation |
This study interprets
the pandemic (CoV-2019) as a social challenge and look for responses. We use
the theory of social learning and innovation. (Márkus & Kozma eds 2019;
Moulaert & MacCallum 2019). We described three types of social responses
to the pandemic. a) ) The accusers are exerting pressure on selected groups
of inhabitants (leave the country, stay at home, be banned, etc); c) The
‘activists’ help people in need (eg shopping, nursing, other help); d) The
‘innovators’ are meeting the challenge by innovative solutions. As government
policy decisions become increasingly tightened, it impedes civic initiatives
and social learning. |
Hrubos
Ildikó |
CSc |
Budapesti Corvinus Egyetem |
Elkezdődött a Bologna-reform harmadik
évtizede |
kreativitás; rugalmasság; kooperációs készség |
Az európai
felsőoktatás 2020-as évre vonatkozó terveiben több fontos esemény
szerepelt, amelyek lebonyolítását gyakorlati és tartalmi értelemben is megzavarta
a Covid-19 járvány. A Bologna-reform bevezetését irányító soros miniszteri
konferencia is több hónapos késéssel (2020 november 18-án, online formában)
kerül megrendezésre. Ennek az eseménynek kiemelt jelentőséget ad, hogy a
résztvevők itt fogják meghirdetni az 1999-en elindított reform harmadik
évtizedének célkitűzéseit, kiemelt feladatait. Az Educatio folyóirat
vitaülésére ezen esemény után három héttel kerül sor. Az előadás az
előkészületekről és magáról az eseményről szól, továbbá
első megközelítésben a kommünikéről és a reagálásokról. Kérdés,
milyen elvileg is új megközelítést céloznak meg a miniszterek a
következő szakaszra, és ebben milyen szerepe lehet a váratlanul
bekövetkezett koronavírus járvány hatásának. |
The third decade of the Bologna-reform has
begun |
creativity; flexibility; cooperability |
Several important
events were included in the plans for European Higher Education for the year
2020, the realization of which was disturbed, from practical as well as from content
aspects, by the Covid-19 epidemic. This year’s Ministerial Conference that
governs the implementation of the Bologna-reform will also be held with a
several months’ delay (18 November 2020, in an online format). The
outstanding significance of this event is that the participants will announce
the goals and highlighted tasks for the third decade of the reform that
commenced in 1999. The debate session of the Educatio journal will take place
three weeks after this event. The presentation is about the preparation and
the event itself, furthermore a first glance at the communique and the
reactions. The question is, what theoretically new approaches will the
ministers aim at for the next phase, and what role may the effects of the
unexpected coronavirus epidemic play in these. |
Nahalka
István |
CsC |
A COVID-19 járványra adott magyar
oktatáspolitikai reagálás a nemzetközi tapasztalatok fényében |
COVID-19; oktatáspolitika; oktatáspolitikai
válaszok a járványra |
A COVID-19 járványra adott oktatáspolitikai
válaszok a világ országaiban sok hasonlóságot mutattak, mutatnak, de
jelentős eltérések is tapasztalhatók. A magyar kormány oktatási
intézkedései az iskolák bezárásával, a digitális oktatásra való áttéréssel
kapcsolatban nem térnek el az országok többségében alkalmazott megoldásoktól,
viszont számos más kérdésben jelentős különbségek voltak tapasztalhatók.
Nemzetközi téren a tanulási lehetőségekhez való hozzáférés gyakorlatilag
központi kérdéssé vált, a magyar kormány e problémával lényegében nem
foglalkozott. A digitális oktatásra való áttérést az országok egy részében
jóval komolyabb felkészültséggel valósították meg a pedagógusok, mint
Magyarországon. Míg a világban az iskolák, a pedagógusok támogatásának igen változatos
rendszerei működtek az országokban, Magyarországon az intézmények, a
tanárok, a tanítók csak magukra, és legföljebb civil szakmai szervezetek
segítségére számíthattak. Későbbi alaposabb értékelések majd nagy
valószínűséggel kimutatják, de már ma is sejthető, hogy azok az
országok tudtak sikeresebben megbirkózni a problémákkal, amelyekben az
oktatás irányítása decentralizáltabb, demokratikusabb. |
Reactions of Hungarian educational policy to
COVID-19 pandemic, in the light of international experiences |
COVID-19; educational policy; the reactions of
educational policy to the pandemic |
The answers of educational policy to the COVID-19 pandemic in
the countries show substantial similarities but there are also many important
differencies amongst them. The provisions of Hungarian government concerning
the closure of schools and the changeover to online education did not differ
largely from the solutions adapted by most countries but, contrary, decided
differences were experienced in many other questions. While in international
praxis accessing the learning availabilities practically became the central
question, the Hungarian government did not try to solve this problem. In most
countries the teachers made the changeover to online education with much more
serious preparedness than their Hungarian collegues. While in the most
countries of the world diverse systems of supporting teachers’ activities
have worked, in Hungary the teachers could count only on themselfs and at
most on professional NGOs. Later, more careful analyses of pandemic history
will probably show, but now we can also presume that those countries were
more successful in solving the pandemic educational problems, which countries
have more decentralized and more democratic educational systems. |
Polónyi
István |
CSc |
egyetemi tanár |
A magyar pandémiás oktatás |
hazai közoktatási távoktatás, hazai
felsőoktatási távoktatás |
A pandémia nyomán a magyar oktatási rendszer –
mint alighanem a világon mindegyik - váratlan helyzet elé került.
Azonban a magyar oktatást sok tekintetben sajátos helyzetben találta a
járvány Az oktatásügy jelentős átalakulásokon
ment át Magyarországon 2010 óta, amikor a jelenlegi kormány először
hivatalba lépett. Az átalakulás legfontosabb jellemzője az addig
alapvetően az önkormányzatok által fenntartott közoktatási
intézményrendszer állami fenntartás és irányítás alá vonása. A
felsőoktatás átalakítása során is központosítás történt, amelynek
lényege, hogy az állami intézmények gazdasági autonómiáját – állami pénzügyi
biztosok kinevezésével radikálisan csökkentették, s ezáltal az akadémiai
autonómiájukat is beszűkítették. Ezek az intézkedések egy olyan oktatási
rendszerre épültek, amely számos problémával küszködött. A reformok azonban sokkal
inkább ártottak, mint használtak, s ez a pandémiás oktatás során súlyos
gondokat okozott. Jelen előadás ezeket igyekszik bemutatni. |
Hungarian pandemic education |
domestic public distance education, domestic higher education distance learning |
In the wake of the pandemic, the Hungarian education system,
like probably every education system in the world, found itself in an
unexpected situation. However, the epidemic found Hungarian education in a
special situation. Education has undergone significant transformations in
Hungary since 2010, when the current government first took office. The most
important feature of the transformation is the subordination of the system of
public education institutions previously maintained by local governments to state
maintenance and control. During the transformation of higher education, also
centralization took place, the essence of which was that the economic
autonomy of state institutions was radically reduced by appointing state
finance commissioners, and thus their academic autonomy was also reduced.
These measures were based on an education system that struggled with a number
of problems. However, the reforms were much more damaging than used, and this
caused serious problems during pandemic education. This presentation seeks to present these. |
videobook
első példány
https://youtu.be/IQmnscHfnIQ
Fehérvári, Forray-Kozma, Hrubos
https://youtu.be/nvefbaFjQJw Hrubos,
Nahalka
https://youtu.be/4ZVIAtG-V7U Nahalka,
Engler
https://youtu.be/v5Y0SKeajiQ Engler,
Polónyi
https://youtu.be/1SXwbbP2PdM Polónyi,
Nagy
másodpéldány
https://archive.org/download/koronavirus_es-oktatas/Koronavirus_es_oktatas_20201210_0.mp4 Fehérvári,
Forray-Kozma, Hrubos
https://archive.org/download/koronavirus_es-oktatas/Koronavirus_es_oktatas_20201210_1.mp4 Hrubos,
Nahalka
https://archive.org/download/koronavirus_es-oktatas/Koronavirus_es_oktatas_20201210_2.mp4 Engler,
Polónyi
https://archive.org/download/koronavirus_es-oktatas/Koronavirus_es_oktatas_20201210_3.mp4 Engler,
Polónyi
https://archive.org/download/koronavirus_es-oktatas/Koronavirus_es_oktatas_20201210_4.mp4
Polónyi, Nagy