Wesley
paletta előadások
Rendkívül sok konferencia van
Magyarországon, ahol a tudósok ismertethetik nézeteiket, legújabb kutatási
eredményeiket. A konferenciák természete szerint egy-egy előadásra 20-30
perc jut. Ez nem minden kutatónak, nem minden témának előnyös - vannak,
volnának olyan gondolatok, olyan kutatási eredmények, melyek hosszabb kifejtést
igényelnének - de a néhány évtizeddel ezelőtt még jellemző
műfaj, hogy egy-egy tudományos társaság ülésén egy-egy felkért előadó
másfél órás előadást tartott, már nagyon ritkává vált. Ezt a hagyományt
kívánjuk feléleszteni.
De
mégsem egyszerűen feléleszteni. A
hagyományos akadémiai vagy társasági székfoglaló előadástól a
Wesley-paletta vállaltan különbözik. A felkértek személye, mármint a névsor
vállaltan szubjektív. Olyan tudósok ők, akiket életművük alapján
itélünk jelentősnek, vagy
fiatalságuk ellenére eddigi megnyilatkozásaik alapján igéretesnek. Az sem
véletlen, hogy nem egy, hanem két előadást kérünk. A legtöbb kutatót
ugyanis jellemzi, hogy szívesen beszél témája kapcsán arról, hogy nagy
témákról, egész paradigmákról, vagy éppen tudományterületekről hogyan
gondolkodik – de arról is, hogy egy kisebb témában konkrétan milyen kutatási
eredményei vannak. De ez sem kötelező: a felkért személy választhatja azt,
hogy két nagy átfogó előadást tart, de azt is, hogy két vagy akár több
konkrét kutatási eredményt mond el. Sőt azt is, hogy egyetlen
előadást tart, technikai szünettel a rendelkezésre álló időben.
Korunk szelleméhez illik, hogy ideálisnak azt tartjuk, hogyha az előadások
után vagy közben a közönség számára tudományos vitára is mód nyílik – így a
videofelvétel diskurzus közeget is dokumentál. Ellentétben az évtizedekkel
ezelőtti előadásokkal: a fő eredmény nem a
helybeni tapasztalat, hanem a videofelvétel, mely a netre kerül.
Amely jó lesz arra, hogy néhány évtized múlva – akárcsak a Gólyavári esték megmaradt tv-felvételei, https://videotorium.hu/hu/recordings/2093/golyavari-estek,
vagy a „mindentudás egyeteme” már webkorszaki sorozata https://mindentudas.hu/előadások.html
eredményeképpen tanítványaink megérthessenek valamit abból, miért hatottak ránk
mestereink. És hogy idősen tükörbe nézhessünk: milyenek voltunk fiatalon,
középkorúan.
A Paletta előadás a következőt
jelenti: meghívunk tudósokat, hogy szombatonként tartsanak két nagyobb
előadást, (tulajdonképpen egy négy órás tudományos programot) szabadon
választott témá(k)ban. A tudományos profilt, vagy újabb tudományos eredményeket
bemutató előadásokat a szokásos módon akadémiai csatornákon meghírdetjük, de kifejezetten jó néven vesszük, ha a meghívott személy a maga
köreiben, a maga csatornáin is terjeszti a saját előadása hírét.
Az előadások után ill kettő
között a közönség számára tudományos vitára is mód nyílik, tulajdonképpen
mindenki úgy gazdálkodik a saját négy órás szakaszával, ahogyan kíván, ezen
időkereten belül akár folyamatos interakció is lehetséges. Az
előadónak tudnia kell. hogy előfordul, hogy
„valós időben” csak egy-két fős közönség van, tehát az előadás a
későbbi megtekintések során fejti ki tudományos hatását. A
délelőtti előadások szombaton 9-kor, a délutániak szombaton 14-kor
kezdődnek 13 és 14 között mindenképpen tartunk egy ebédszünetet – gondolva
azokra, akik a délelőtti és délutáni eseményen is részt kívánnak venni.
Az
előadások - és a hozzájuk kapcsolódó viták - videobook formájában is
megjelennek, vágatlanul, két különböző kiadásban, a youtu.be és az
archive.org szolgáltatóknál. Ezek elérhetőek a rendezvény honlapjáról, a
Wesley honlapjáról és a rendező személyes facebook oldaláról. A
videobookhoz az előadó kívánságára csatolunk szöveges dokumentumot, vagy a
kivetített pdf, ppt, prezi filet, handoutot stb.
A minden érdeklődő számára
nyilvános és ingyenes, előzetes jelentkezést nem igénylő tudományos
alkalmak a Wesley doktori iskola előkészítőben ( https://wesley.hu/kepzeseink/doktori-iskola-elokeszito/
) annak hallgatói számára kreditszerzőek is.
Az előadások helyszíne eredetileg a
VIII Dankó u 11, de 2020 áprilisától javasoljuk, hogy az előadások távban történjenek az előadó
otthoni számítógépén található
videokamera és mikrofon segítségével - az ebben gyakorlatlanok számára minden
segítséget megadunk.(Akinek ilyen berendezés nem áll rendelkezésére, annak
Budapesten a II kerületben vagy a VIII kerületben biztosítunk hozzáférést ilyen
készülékhez)
A
várható program – illetve a lezajlott események videobookjai:
febr 15 de Kozma Tamás Bevezetés az oktatáspolitikába: alapok,
szereplők, színterek.; A komparativ oktatáskutatás alapjai: Oktatási
rendszerek, oktatási modellek http://oktatas.uni.hu/20200215.htm
febr 15 du Mink Júlia: Az
áldozatvédelem, áldozatsegítés fő kérdései Magyarországon
http://oktatas.uni.hu/20200215.htm
febr 15 du Perintfalvi
Rita: Az egyházon belüli
szexuális bántalmazás http://oktatas.uni.hu/20200215.htm
márc 7 de Hrubos Ildikó: Felsőoktatás a 21. században http://oktatas.uni.hu/20200307.htm
márc 7 du Polonyi István: Az oktatás finanszírozása http://oktatas.uni.hu/20200307.htm
ápr 25 de Bárdos Féltoronyi Miklós:
Törökország: vallások és az állam http://oktatas.uni.hu/20200425.htm
május 9 de Gordon Győri János:
Szépség és szörnyeteg: 4 ellentmondásos jelenség az oktatás világában http://oktatas.uni.hu/20200509.htm
május 9 du Hubai Péter: A
kereszténység diadalának okairól Egyiptomban http://oktatas.uni.hu/20200509.htm
május 16 de Mazsu János:
Értelmiségtörténet - értelmiségszociológia http://oktatas.uni.hu/20200516.htm
május 16 du Szentpéteri Nagy Richárd: A
politika rendszerei http://oktatas.uni.hu/20200516.htm
május 23 du Vattamány Gyula:
IV. századi judaizáló keresztények http://oktatas.uni.hu/20200523.htm
május 30 de Lukács Péter: Hazai
közoktatás-politikai trendek 2010-2020 http://oktatas.uni.hu/20200530.htm
május
30 du Horváth
Zsuzsa:
Szerzők és művek a közoktatási irodalmi kánonjában -
rögzülések, változások, konfliktusok http://oktatas.uni.hu/20200530.htm
június
6 de Szilágyi-Gál Mihály: Az álhírek és összeesküvéselméletek
filozófiai vonatkozásai
http://oktatas.uni.hu/20200606.htm
június 6 du ELMARAD
június 13 de Pétervári Kinga: Szuverenitás
kontra joguralom? http://oktatas.uni.hu/20200613.htm
június 13 du Borbély Pecze Bors Tibor: Pályacirkálás és átmeneti munkapiacok http://oktatas.uni.hu/20200404.htm
június
20 de ELMARAD
június
20 du Trencsényi
László: A
nevelés új színterei - sokszínű paletta. (Gyermekkultúra -
gyerekmozgalmak) http://oktatas.uni.hu/20200620.htm
június 27 de Tibori Tímea:
Álomból valóság. Életmód – elmélet és gyakorlat http://oktatas.uni.hu/20200328.htm
június 27 du Forray R Katalin:
Modern cigánykutatások
http://oktatas.uni.hu/20200627.htm
július
4 de Nagy Péter Tibor: Oktatás és politika a két világháború
között
http://oktatas.uni.hu/20200704.htm
július 11 de Kamarás István: : Hittan, erkölcstan,
embertan
http://oktatas.uni.hu/20200711.htm
július 11 du Ollé János Neveléstudomány vagy pedagógia? "Egy kis hazai"
tudományszociológiai elemzés
http://oktatas.uni.hu/20200711.htm
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
szept 12 de Csepeli
György: A magyar nčp mentális szociogrŕfiája
http://oktatas.uni.hu/20200912.htm
szept 12 du Kárpáti
Andrea: "Jelképek erdején át..."
- A kamaszok képi nyelve
http://oktatas.uni.hu/20200912.htm
szept 19 de Zsolnai Anikó: Kötődés és nevelés: a
kötődés szerepe a szociális viselkedés fejlődésének segítésében
http://oktatas.uni.hu/20200919.htm ELHALASZTÓDIK
szept
19 du Nahalka István: A mérés lehetősége és lehetetlensége
a pedagógiában és a pszichológiában. /A közoktatás tartalmi szabályozásának két
rivális paradigmája neveléstudományi megközelítésben.
http://oktatas.uni.hu/20200919.htm
szept 26 de Forrai
Judit: Mikro és makrokozmosz kölcsönhatása a
gyógyítás és gyógyulás szolgálatában
http://oktatas.uni.hu/20200926.htm
okt
3 de Géczi János: Az európai történeti
világképek-emberképek-műveltségképek / Ikonológiai esettanulmány: a
reneszánsz vitalista világkép-emberkép
http://oktatas.uni.hu/20200903.htm
okt 3 du Biró Zsuzsanna Hanna: Tanári életutak, tanári karrierek - módszerek,
megközelítések - elhalasztódik
okt 10 de Hajdu Tibor:
Trianon hazugságok/ A magyar kommunista párt őszinte története (1918-1949)
http://oktatas.uni.hu/20201010.htm
okt 10 du Ladányi János: Etnicitás és társadalmi rétegződés -
elhalasztódik
http://oktatas.uni.hu/20201010.htm
okt 17 de Pléh
Csaba : A nyelvi megértés folyamata: információ és szabályok
; Az emberkép vitái és a mai pszichológia jövője
http://oktatas.uni.hu/20201017.htm
okt 24 de Fazekas
Csaba Prohászka
http://oktatas.uni.hu/20201024.htm
okt 24 du elmarad mert akkor van http://oktatas.uni.hu/lepcsohaz.htm
http://oktatas.uni.hu/20201024.htm
okt 31 de elmarad
okt
31 du Kertai Szabó Ildikó: Kvéker mozgalom, mint a reformáció sajátságos
felekezete – elhalasztódik
http://oktatas.uni.hu/20200931.htm
nov 7 de Csepregi András : Kereszténység
és demokrácia Bibó István gondolkodásában
http://oktatas.uni.hu/20201107.htm
nov 7 du elmarad, mert akkor van: Nagy Péter Tibor: Hálózatok a
társadalomtudományban
http://oktatas.uni.hu/20201107.htm
nov 14 de elmarad, mert akkor van: Forrai Gábor: Tudományelmélet
http://oktatas.uni.hu/20201114.htm
nov 14 du Mink Júlia
http://oktatas.uni.hu/20201114.htm
nov 21 de elmarad, mert akkor van: Bukovics István: Tudományelmélet
http://oktatas.uni.hu/20201121.htm
nov 21 du Wildmann János: 1.
Kairológia – Bevezetés a gyakorlati teológiába ; 2. Kriteriológia – A
pasztorális célrendszer meghatározása 3. Praxeológia – Az egyházi gyakorlat
reformja
http://oktatas.uni.hu/20201121.htm
nov 28 de Blandl Borbála:
A felvilágosodás fogalma
http://oktatas.uni.hu/20201128.htm
nov 28 du Gedő Éva: Történetírás
és történetiség
http://oktatas.uni.hu/20201128.htm
dec 5 de Krausz Tamás:
Sztálin
http://oktatas.uni.hu/20201205.htm
dec 5 du Vajda Mihály:
Filozófiáim
http://oktatas.uni.hu/20201205.htm
dec 12 de Elmarad, mert „Europa 1944-1945”
http://oktatas.uni.hu/20201212.htm
dec 12 du Elmarad, mert „Europa 1944-1945”
http://oktatas.uni.hu/20201212.htm
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
2021 januártól lásd https://archive.org/details/paletta