A WJLF doktori iskola előkészítő működése – 2021 november 7 – óta hatályos szöveg
Ez az oldal a http://oktatas.uni.hu/wjlf_doktori_elokeszito_mukodese.htm olalon leírt okból, célból, módon keletkezett. A doktori iskola előkészítővel kapcsolatban megfoglmazott bármely dokumentum levél, vagy nyilatkozat akkor szolgálhat hivatkozási alapul, ha ezzel a dokumentummal nem ellentétes.
Általános tájékoztató
Oktatási és konzultációs követelmények az 1-4 félévben
Az 1-2 félév:
1. A második félév végéig teljesíteni kell az un. Paletta kurzust és a Tudományelméleti kurzust (12+3=15 kredit!) Ezekre az órákra igaz, hogy egy másfél órás témához 2 óra kontaktórát és 8 óra otthoni készülést feltételez. A paletta kurzus 27 másfél órás egység teljesítéséből, s a hozzájuk tartozó szakirodalom elsajátításából áll. (Gyakorlatilag egy oktatóval töltött szombati fél nap 2 egységet jelent a 27-ből). Az egyik a hallgató által kiválasztott óra témájából 900-1100 oldalas irodalomjegyzéket kap az előadótól, abból vizsgázik. Nem választható erre az utóbbi célra a témavezető által tartott óra. (A 27 egység + vizsga együtt ér 12 kreditet), Aki a paletta kurzust és a három kredites tudományelméleti kurzust nem teljesíti a második félév végére, annak ismét be kell iratkoznia a második félévre.http://oktatas.uni.hu/Palettaeloadasok.htm és http://oktatas.uni.hu/tudomanyelmelet.htm A Palettaelőadások és a tudományelméleti előadások egyharmadát lehet azon a módon is teljesíteni, hogy a korábban internetre került előadásokat választja a hallgató – s erről a https://archive.org/details/lepcsohaz keretében beszámol.
2. A második félév végéig teljesíteni kell 12 kreditnyi témavezetői konzultációs kurzust. (A kreditrendelet értelmében egy kredit mögött 30 db 45 perces órának megfelelő hallgatói munkának kell állnia. Ezt a 12*30*45 percnyi, azaz 260 órányi időt hallgató és a témavezető megbeszélés alapján oszthatja kontaktórákra és a disszertáció előkészítését szolgáló egyéni tevékenységre) A témavezető a második félév végén a törzstagi tanács és a hallgató számára nyilvános, de egyébként bizalmas jelentést készít előrehaladásról.
3-4 félév
3. A negyedik félév végéig teljesíteni kell további 12 kreditnyi (12*30*45 percnyi, azaz 260 órányi) témavezetői konzultációs kurzust. (Ezt az időt hallgató és a témavezető megbeszélés alapján oszthatja kontaktórákra és a disszertáció előkészítését szolgáló egyéni tevékenységre) A témavezető a negyedik félév végén nyilvános jelentést készít az előrehaladásról.
4. A negyedik félév végéig teljesíteni kell 6 db egyenként 7 kredit értékű (tehát szakszemináriumonként 7*30*45 percnyi, azaz 157,5 órányi hallgatói munkának megfelelő) tematikus kurzust, szakszemináriumot, melyek úgy keletkeznek, hogy a WJLF oktatók által felkinált szélesebben tematizált kurzusok közül a kurzus beiratkozási hetét megelőző hónapban konkrétan megbeszéli az oktatóval, hogy milyen munkaformában, konkrétan milyen tematikával dolgoznak együtt. A 4. félév végén a hallgató 6 db 20 perces előadást tart hallgatói mikrokonferencián a szakszemináriumokon tanultakról és ezzel 3 kreditet szerez. Lásd még: http://oktatas.uni.hu/szakszeminariumok.htm
Kutatási követelmények az 1-4 félévben
5. A negyedik félév végéig egy tanulmánypublikációt, (vagy két rövidebb publikált írást), valamint alapvetően ráfordított időben (20*30*45 perc, azaz 450 óra ) kifejezhető a hallgató által töredékkreditekből összesítendő „vegyes” konferencialátogatást, konferenciaszervezési gyakorlatot, konferenciaelőadást stb. várunk el., de minden kreditpontszámokban is kifejeződik. (20 kredit). A látogatható konferenciák listáját (példaképpen) lásd : https://archive.org/details/conferences_2018 . „Visszamenőleges” konferenciateljesítés lehetőségét lásd: https://archive.org/details/lepcsohaz. A „kutatási gyakorlat” 10 összefüggő kreditből áll: http://oktatas.uni.hu/kutatasi_gyakorlatok.htm Ezek megléte az ötödik félévbe lépés feltétele.
6. A negyedik félév végéig megszerzendő (fenn leírt) 115 kredit további 5 „tartalék” kredittel egészül ki (5*30*45 percnyi munkával) , mely a fenti tudományos feladat-típusok közül azon a módon jön létre, hogy a hallgatótól független okokból a kutatásszervezés, adminisztratív program, tanítás stb saját szervezési érdekeiből merül fel. (Pl. egy konkrét kutatás befejezéséhez még 60 órányi hallgatói munkára van szükség, de az adott kutatást a kutatásvezető egyetlen segítségeként egy hallgató tartja kézben, viszont már nincs szüksége kutatói kreditre. Ha a kutatásvezető kérésére ezt a plusz 60 órát mégis belefekteti, kap két kreditet). Ha ötnél kevesebb kredit keletkezik ilyen -a hallgatótól tehát független - okokból, a hallgató a fenn felsorolt nem oktatási kreditek bármelyikével az ötödik félévben teljesíti ezt a hiányosságot.
Tudományos követelmények a 5-8 félévben
7. Az ötödik-nyolcadik félévben minden a disszertáció sikeres megvédése szolgálatában áll,
76 kredit témavezetői konzultáció szolgálja a disszertációírást. Itt is érvényes szabály, hogy 1 kredit mögött 30*45 perc hallgatói munka áll, tehát a hallgató 4 félév alatt 1710 órát fordít a disszertációja elkészítésére.
44 kredit a disszertációval mindenképpen kapcsolatban álló kutatási, konferencia, publikációs, óratartási stb feladatokért jár tehát a hallgató 4 félév alatt 990 órát fordít a disszertáció benyujtásakor szokásos önéletrajzban bemutatandó tudományos munkásság, tudományszervezés, habitus, stb. követelményeinek teljesítésére.
Hallgatói kreditek nyilvántartása
A hallgatói kredit nyilvántartás és a doktori programvezető számára adatszolgáltatás a hallgató feladata. A tárgyak teljesítettségéről a Neptun számára a doktori programvezető eszközöl bejegyzéseket.
A hallgatói kredit nyilvántartása során hamis adatszolgáltatás súlyos fegyelmi, etikai kérdés.
A hallgatói kredit nyilvántartásának elmaradása esetén a doktori programvezető a neptunban nem igazolja a tárgyakat, s ennek következményeit a hallgató viseli.
http://oktatas.uni.hu/hallgatoi_kreditnyilvantartas.htm
Kredittáblázat a 4+4 féléves képzésről
2. félév végéig |
12 |
paletta |
oktatási |
2. félév végéig |
3 |
tudományelméleti |
oktatási |
2. félév végéig |
12 |
témavezetői |
konzultációs |
|
|
|
|
4. félév végéig |
45 |
6 tematikus szeminárium |
oktatási |
4. félév végéig |
12 |
témavezetői |
konzultációs |
4. félév végéig (tehát az 1-4 félév során) |
31 |
„vegyes” kutatási, konferencia, publikáció, ezen belül 10 kutatási gyakorlat kredit |
tudományos |
4. félév végéig* |
5 |
tartalék |
tudományos |
összesen |
120 |
|
|
* Ha a hallgató önhibáján kívül a tartalék vagy annak egy része nem kerül felhasználásra, akkor a határidő az 5. félév vége! |
|
|
|
|
|
|
|
8. félév végéig |
76 |
témavezetői |
konzultációs |
8. félév végéig |
44 |
kutatási, konferencia, publikáció stb |
tudományos |
összesen |
120 |
|
|
A modulosság korlátai:
- az általános kötelező Paletta kurzus és tudományelméleti kurzus csak az 1-2. félévben teljesíthető
- tematikus szemináriumok csak a 2.,3.4 félévben teljesíthetők
- témavezetői konzultációs kredit két egymást követő félévben nem lehet a két félévre hat kreditnél kevesebb
Mentességek
Ha a doktori iskola
előkészítő vezetése a hallgató első beiratkozási féléve során
kevesebb, mint 1,2 szer annyi Palettaelőadást szervez, mint ahány
palettaelőadás aktív (személyes vagy online) látogatása a követelmények
szerint a Palettaelőadás tárgy teljesítéséhez szükséges, akkor a hallgató
a. kérheti, hogy olyan
palettaelőadás aktív (személyes vagy online) látogatását is számítsák be a
teljesítési követelménybe, amelyre a hallgatói jogviszony kezdete előtt
került sor. Az ezzel kapcsolatos teljesítésigazoláshoz szükséges, hogy vagy
online videofelvétel dokumentálja, hogy e korábbi rendezvényen a hallgató
valóban részt vett, vagy legalább egy törzstag nyilatkozzon arról, hogy
személyesen emlékszik a hallgató részvételére.
b. kérheti, hogy olyan
könyvvita aktív (személyes vagy online) látogatását is számítsák be
Palettaelőadásnak, amelyre az első aktív féléve alatt került
sor, s a könyvvita napirendjén szereplő könyv szerzője olyan
tudományos minősítéssel rendelkező személy, aki elvileg a
palettaelőadás felkértje is lehetett volna, s amely könyvvita legalább
másfél óráig tartott. Több szerzős könyvekről szóló könyvviták e
tekintetben nem számíthatóak be.
c. kérheti, hogy olyan
tudományos előadás (személyes vagy online) látogatását is számítsák be a
Palettaelőadásnak, amelyre az első aktív féléve alatt került
sor, s az előadást tartó olyan tudományos minősítéssel
rendelkező személy, aki elvileg a palettaelőadás felkértje is
lehetett volna, s amely előadás legalább másfél óráig tartott. Több
előadós rendezvények e tekintetben csak akkor számíthatóak be, ha a
kérelemben megnevezett személy előadása és a hozzá tartozó vita legalább
másfél óráig tartott.
d. kérheti, hogy azt
az általános szabályt, hogy a második félév eleji beiratkozáskor
szakszemináriumok csak akkor vehetőek fel, ha a hallgató a
Palettaelőadás - tárgyat teljesítette, az ő esetében úgy alkalmazzák,
hogy a szakszemináriumot (vagy szakszemináriumokat) felveheti, de
teljesítésigazolást a szakszemináriumról csak akkor kap, ha a második félév
végére Palettaelőadás - tárgyat is teljesítette.
e. kérheti, hogy
szakszemináriumvezetőt ne csak azok közül választhasson, akiknek a
palettaelőadását hallgatta, hanem olyan személyek közül is, akiknek
palettaelőadása az interneten megtalálható, vagy akik a doktori iskola
előkészítő törzstagjaként hírdetik a szakszemináriumot - s legalább
egy olyan nyilvános tudományos alkalom, vagy tudományos célú konzultáció is
volt, amikor a hallgató és a leendő szakszemináriumvezető szót
váltottak. Utóbbi feltétel teljesülését a szakszemináriumvezetőnek
felkérendő személy nyilatkozata igazolja.
Egyéni tanulmányi rend
Az egyéni tanulmányi rend a fentiektől a következőkben különbözhet:
a. a paletta kurzust és a tudományelméleti kurzust sikerrel teljesített hallgató kezdeményezheti, hogy a 2., 3., 4. félév követelményeit egyetlen félév alatt teljesítse.
b. A 4. pontban leírt követelmény utolsó mondata helyébe az egyéni tanrendet követő hallgatónál a következő mondat léphet: "A témavezetőnél legfeljebb 4 kurzus teljesíthető, s a negyedik félév végéig - a témavezetőn kívül két oktatónak kurzusvezetői tapasztalatot kell szereznie a hallgatóról! Az egyéni tanulmányi rend tehát azt jelenti, hogy a 2., 3., 4. félév tematikus kurzusainak kétharmada olyan kurzus lehet, amit a témavezető a hallgatóval való előzetes konzultáció után kifejezetten a disszertáció egy-egy fejezetének, vagy aspektusának tárgyából ír ki, radikálisan megnövelve azt az időt, amit a hallgató kifejezetten a disszertációtémára fordíthat!"
c. A negyedik félévet sikerrel teljesített hallgató kezdeményezheti, hogy az 5-6-7-8 félév követelményeit egyetlen félév alatt teljesítse, s arra is lehetőséget kell biztosítani, hogy az 5-8 félévre történő beiratkozással egyidejüleg a doktori disszertáció védési folyamata is megkezdődhet, úgy azonban, hogy a doktori védésre ténylegesen csak akkor kerülhet sor, ha a 8. félév teljesítettségétől a hallgató bemutatja az igazolást.
Mindez összességében azt jelenti, hogy egy egyéni tanulmányi rendü hallgató x év szeptemberében történő beiratkozást követően legkorábban x+1 év decemberére szerezhet doktori fokozatot.
Az előkészítő és a leendő doktori iskola viszonya
A doktori iskola előkészítőben kiírt tárgyak a majdan engedélyezésre kerülő doktori iskola működésének legelső félévében kiírásra kerülnek, s a doktori iskola vezetője engedélyt adhat rá, hogy a doktori iskola előkészítőben résztvevő hallgatók mindazokat a tárgyakat egyidejüleg felvegyék, amiket a doktori iskola előkészítőben teljesítettek. A doktori iskola előkészítőben teljesített kreditet a doktori iskola vezetője a kiírt kredit által megcélzott tudás, készség meglétének bizonyítékaként ismerheti el, így az azzal kapcsolatos doktori iskolai kreditet - további hallgatói teljesítmény elvárása nélkül - megadhatja.
Utóbbi szabály a következő rendelkezésen alapul:
ftv. 53. § (3) A doktori képzésbe bekapcsolódhat az is, aki a fokozatszerzésre egyénileg készült fel, feltéve, hogy teljesítette a felvétel és a doktori képzés követelményeit. A hallgatói jogviszony ebben az esetben a komplex vizsga teljesítésével jön létre.
387/2012. (XII. 19.) Korm. rendelet 12. § Egyéni felkészülők esetén
a) a doktori fokozatszerzési eljárás kérelem alapján, a komplex vizsga teljesítésével kezdődik;
b) a doktori iskola működési szabályzatában kell meghatározni a komplex vizsgára történő jelentkezés elfogadásának, illetve a felvételnek a feltételeit;
c) a komplex vizsga sikeres
teljesítése esetén a felsőoktatási intézmény elismeri a komplex vizsgára
bocsátás feltételéül meghatározott minimum krediteket, azzal, hogy kérelemre az
előzetesen megszerzett ismeretek, kompetenciák alapján további krediteket is el
lehet ismerni.
Lásd még:
http://oktatas.uni.hu/Palettaeloadasok.htm
http://oktatas.uni.hu/tudomanyelmelet.htm
http://oktatas.uni.hu/hallgatoi_kreditnyilvantartas.htm
http://oktatas.uni.hu/kutatasi_gyakorlatok.htm
http://oktatas.uni.hu/szakszeminariumok.htm
https://archive.org/details/conferences_2018
Előzmények:
http://oktatas.uni.hu/wjlf_doktori_elokeszito_mukodese_20191024.htm
http://oktatas.uni.hu/wjlf_doktori_elokeszito_mukodese_20200908.htm